- Druh instalaceOzvučení s měřením zvuku a nastavení na DSP procesoru
- VozidloBMW 3 (G20)
- Datum realizace27.01.2023
- Časová náročnost16 hodin (1 pracovní den pro 2 techniky)
- Cena instalace114 808 Kč s DPH
BMW 3 (G20) - nové ozvučení od Morelu
Fotoreportáž
Do tohoto BMW jsme instalovali nový OEM audio systém od izraelského high-end výrobce Morel, který v současné době nabízí jednoduše to nejkvalitnější řešení do automobilů BMW. Můžete se spolehnout na nekompromisní zvuk plný detailů, vysoký výkon a samozřejmě plug & play istalaci. Na fotografii vidíte třípásmový systém do předních dveří, který jsme ještě doplnili o zadní reproduktory.
Subwoofery Morel pod sedačkami posouvají basovou složku ve vozech BMW na zcela novou úroveň. Ultra tenký subwoofer s membránou o průměru 200 mm poskytuje přesné, silné basy díky inovativní topologii motoru s výkonným neodymovým magnetem a velkou 2palcovou kmitací cívkou. Díky designu DirectFit umožňuje šasi specifické pro BMW a konektory plug-and-play rychlou a snadnou instalaci do všech modelů BMW.
Výškové reproduktory navazující na modelovou řadu Hybrid vás jednoduše ohromí. Přirozený, nezabarvený a neskutečně detailní zvuk, který můžete poslouchat celé hodiny bez známky únavy. Mřížka Lotus, která má specifický vzor otvorů v různých tvarech a průměrech, jako celek utváří působivý a luxusní design. Co je ovšem zajímavé, tak všechny ty tvary jsou navržené tak, aby se minimalizoval efekt „rohu“. Jedná se o vysokofrekvenční špičku způsobenou rezonanční frekvencí u mřížek se stejně velikými otvory, které známe prakticky u všech reproduktorů. Čili nejen design, ale i funkčnost.
Pro pohon všech reproduktorů i subwooferů jsme vybrali digitální zesilovač P Six DSP Ultimate od německého Helixu. Vysoký výkon, zvuk blížící se špičkovým analogovým zesilovačům a k tomu kompaktní rozměry dělají z tohoto krasavce optimální řešení pro moderní vozy. Integrovaný DSP procesor a do posledního detailu promyšlený program pro nastavení zvuku jsou třešničkou na dortu.
Začínáme instalací reproduktorů do předních dveří, které je nejprve nezbytné důkladně vytlumit. V první fázi aplikujeme antivibrační materiál na vnější plech dveří, konkrétně SGM Onyx 2 o tloušťce 2 mm. Ten pohltí vibrace od reproduktorů Morel a zpevní tenký plech dveří. Materiál je samozřejmě voděodolný a má mimo jiné antikorozní vlastnosti.
Pouze za reproduktor následně lepíme materiál Comfortmat Tsunami, který má jednu velmi zajímavou funkci a to absorpci stojatého vlnění za středobasovým reproduktorem. Díky tomu se zvuk neodráží od plechu dveří, ale je pohlcen materiálem, což vede ke znatelnému zlepšení zvuku. I Comfortmat Tsunami je zcela voděodolný, nenasává vlhkost a díky extrémně přilnavé vrstvě nehrozí jeho odlepení.
Reproduktory Morel mají stejný rozměr, tvar, uchycení i připojovací kabeláž jako tovární reproduktory. Instalace tedy probíhá v duchu plug & play, není potřeba nic stříhat nebo pájet a je samozřejmě vyloučena ztráta záruky nového vozu. Reproduktory můžete navíc kdykoliv demontovat a instalovat do jiného vozu.
Nyní se již díváte na třetí vrstvu tlumení dveří a opět se jedná a prémiový antivibrační materiál SGM Onyx 2. Ten s přehledem zamezí veškerým vibracím, které středobasový reproduktor způsobuje a zpevní plastovou výplň dveří. Reproduktor má stejné rozměry a uchycení jako tovární reproduktory, hlavní rozdíl je však ve zvuku. Ultralehká membrána se pyšní nejen skvělým zvukem bez jakéhokoliv zabarvení, ale i vysokým výkonem a minimálním zkreslením, k čemuž přispívají zejména unikátní technologie společnosti Morel.
Plastové výplně dveří opatřujeme poslední vrstvou, kterou je materiál Comfortmat Soft Wave o tloušťce 15 mm. Tato flexibilní pěna s tvarovou pamětí se lepí na plastové čalounění dveří z důvodu zamezení skřípání a vrzání nejen plastů, ale i drátů a dalších komponent uvnitř dveří a dodatečně i sníží hluk této oblasti.
Tento vůz disponoval pouze základním ozvučením bez výškových reproduktorů. Objednali jsme tedy v BMW originální plastové domečky, které jsou součástí výbavy vyšších řad, abychom mohli instalovat nové výškové reproduktory Morel.
Jak sami můžete vidět, tak výškové reproduktory přesně padnou do originálního umístění a totožný je samozřejmě i konektor pro kabeláž. Výškový reproduktor s vysokým rozlišením využívá 28 mm hedvábnou kalotou Acuflex™ společnosti Morel a motor s duálním neodymovým magnetem, který je až čtyřikrát výkonnější než běžné konstrukce stejné velikosti. Technické detaily, které přispívají k nekompromisnímu zvuku.
Výhodou naprosté většiny automobilů BMW je umístění výškových reproduktorů, které jsou velmi dobře směrovány na řidiče. Není tedy nezbytná úprava interiéru a v případě použití kvalitních výškových reproduktorů je možné zvuk k dokonalosti doladit v programu DSP procesoru.
Nyní ještě srovnání nových komponentních reproduktorů Morel s oddělenými výškovými reproduktory a základních reproduktorů BMW. Rozdíl je zajisté nejen slyšet, ale i vidět.
Zadní dveře jsme taktéž důkladně vytlumili a osadili koaxiálními reproduktory s integrovaným výškovým reproduktorem. Morel své reproduktory do BMW řadí na dvě modelové řady Reference a Performance. A právě z druhé jmenované a nižší řady jsme zvolili zadní reproduktory. Vzhledem tomu, že ozvučení je směrované především na řidiče, je volba těchto reproduktorů optimálním řešením pro doplnění zvukové kulisy a kvalitní poslech cestujících na zadních sedačkách.
Dostáváme se k výměně subwooferů pod sedačkami. Na fotografii můžete vidět tovární papírový subwoofer o průměru 165 mm. Zvuk je dle očekávání velmi podprůměrný s nevýrazným podáním spodních frekvenci a poměrně výrazným zkreslením. Je na čase rychlá výměna.
Srovnání továrního subwooferu vlevo a nového subwooferu od společnosti Morel. Na první pohled je vidět zejména velká membrána subwooferu, která přispívá k celkové dynamice nového ozvučení. Neméně důležitá je však vysoká kvalita subwooferů Morel.
Basové reproduktory lze snadno vyměnit v tovární plastové redukci a nic nebrání jejich instalaci. Všimněte si stejného konektoru, který umožní připojení na dostatečně silnou tovární kabeláž.
Nyní již vidíte subwoofer instalovaný na tovární pozici, následně jej opatříme mřížkou BMW. Majiteli vozu poskytnou subwoofery silné basy díky vysokému výkonu 180 W RMS a velké 54 mm zvukové cívce. K jejich plnému využití a stoprocentní kontrole je však nezbytný velmi výkonný zesilovač vysoké kvality, který máme samozřejmě k dispozici.
Zesilovač jsme umístili ze spodní strany zadního plata, což je prakticky jediné místo, které jsme v tomto voze pro instalaci zesilovače našli. Jeho umístění však není okem postřehnutelné a nikterak nebrání ani manipulaci v zavazadlovém prostoru. Díky speciální kabeláži určené pro vozy BMW jsme zesilovač zapojili na tovární kabeláž a instalace tak pokračuje v duchu plug & play.
Nastává čas pro důkladné měření zvuku, které provádíme pomocí profesionálního měřícího systému JL Audio Max-Kit. Díky propracovanému systému s pěti kalibrovanými mikrofony umožní JL Audio Max-Kit s maximální přesností změřit frekvenční odezvu a fázi reproduktorů, zpoždění signálu i továrně nastavený zvuk. A to na úrovni, které nejde dosáhnout žádným obdobným způsobem, což se týká samozřejmě i toho nejcvičenějšího lidského ucha.
Mezi hlavní výhody systému JL Audio Max-Kit patří velmi přesné měření frekvenční odezvy reproduktorů, jejich fáze a zejména zpoždění signálu. Právě správné nastavení zpoždění signálu (časových korekcí) patří k nejdůležitějším parametrům ozvučení vozu a běžně je možné pouze na základě lidského sluchu s pomocí měřících pomůcek jako je obyčejný metr. JL Audio Max-Kit díky frekvenčním impulzům zjistí přesný čas zpoždění zvuku zvuku od reproduktoru do mikrofonů na základě výpočtu a porovnání s referenčním signálem zařízení, což umožní prakticky dokonalé nastavení zpoždění signálu.
A proč je vlastně důležité zvuk v automobilu měřit? Interiér každého auta má unikátní akustiku a není ideální pro poslech hudby. Proto je nejprve nezbytné změřit všechny nežádoucí efekty a překážky, které vznikají po cestě zvuku do našeho ucha. Výslednou ekvalizační křivku každého reproduktoru ovlivňuje spousta faktorů jako je jejich pozice, prostor za reproduktorem, materiál koše reproduktoru, ale i překážky zvuku jako jsou sedačky, středový tunel nebo palubní deska. Měříme tedy postupně frekvenční odezvu každého reproduktoru zvlášť a výsledky následně zapisujeme do programu DSP procesoru.
Na této fotografii jsou zobrazené uložené výsledky měření všech reproduktorů. Po každém jednotlivém měření, kterých bývá dohromady i několik desítek, se upraví v programu DSP procesoru EQ křivka měřeného reproduktoru. Tento postup se opakuje tak dlouho, dokud se nepovede získat lineární odezvu reproduktorů, což umožní jejich přirozený projev. Měření i nastavení všech reproduktorů je časově náročný úkon, ale zároveň se jedná o jedinou cestu k opravdu kvalitnímu a věrnému zvuku.
Po každém měření nastavíme pro konkrétní reproduktor prostorovou korekci ekvalizéru v programu DSP procesoru. Na fotografii můžete vidět výsledné ekvalizační křivky všech reproduktorů dohromady. Všimněte si tedy, že každý z reproduktorů má zcela odlišnou výslednou EQ křivku. Na DSP procesoru nastavíme také časové korekce, pásmové propusti, úrovně, typy filtru a další důležité funkce. To nám umožní, aby ve skladbě vynikl každý detail, který interpret zanechal na nahrávce a hudební scéna se ze dveří přesunula přímo před vás. Výsledkem úspěšného nastavení je věrný zvuk a pocit, že sedíte na živém koncertu přímo před interpretem.
Pro zajímavost ukážeme ještě jednu fotografii, která zobrazuje výslednou ekvalizační křivku levých a pravých předních reproduktorů. U obou reproduktorů si můžete všimnout zcela odlišné křivky, která je výsledkem nedokonalého prostředí automobilu. Všechny tyto nedostatky je tedy nutné korigovat a je nezbytné počítat s časovou náročností 3 až 5 hodin pro nastavení opravdu věrného a vysoce kvalitního zvuku. Jen díky tomuto postupu je možné i v tak akusticky náročném prostředí dosáhnout perfektních výsledků a zvuku, ze kterého budete jednoduše nadšeni.
Podobné montážeProhlédněte si podobné realizace z naší montážní dílny
10 let zkušeností
S montážemi ozvučení a odhlučnění vozidel jsme začali již v roce 2013 a za tu dobu naší dílnou prošlo několik tisíc vozů. Díky tomu jsme získali velké množství nenahraditelných zkušeností, které uplatňujeme i při instalaci do vašeho vozidla.
Trhem prověřené značky
Pracujeme výhradně s produkty výrobců, kteří představují aktuální světovou špičku v daném oboru. Můžete se tedy spolehnout na velmi vysokou kvalitu, bezproblémovou funkčnost, skladovou dostupnost i rychlý záruční a pozáruční servis.
8 zkušených techniků
Máme stabilní team 8 zkušených techniků, kteří mohou všichni zároveň pracovat na vašem autě. Díky tomu zvládneme většinu instalací během 1 pracovního dne. Auto nám tedy v 8 hodin ráno přistavíte a v 17 hodin odjíždíte.
Moderní montážní dílna
Na naší montážní dílně o rozloze 300 m2 mohou být ve stejnou dobu až 10 vozidel, což nám umožňuje pracovat na několika instalacích denně a zkrátit čekací lhůtu na montáž. Špičkové vybavení dílny zaručuje tu nejlepší péči o váš vůz.
Náhradní vůz VW Golf VII
Po dobu montáže si můžete zapůjčit naše firemní vozidlo Volkswagen Golf VII a využít vůz dle vašich potřeb. Můžete si například udělat výlet po okolí Brna. Zapůjčení a pohonné hmoty jsou zcela zdarma a platíte pouze za ujeté kilometry.
Záruka na naši instalaci
U nás se nemusíte obávat reklamací ani po zákonné záruční době. Námi dováženým instalovaným produktům natolik důvěřujeme, že na ně poskytujeme pětiletou záruku. Instalací tedy naše služby zdaleka nekončí.
Potřebujete se na něco zeptat?
Zavolejte nám na naši zákaznickou linku, napište email, nebo využijte online formulář.
+420 607 383 838dotazy@ahifi.cz