Při výběru nového automobilu se každý rozhoduje a zamýšlí na tím, jakou barvu interiéru zvolit. U současných nových aut máte volbu různých druhů kůže nebo její napodobeniny, a to častěji než v minulosti. My vám proto chceme usnadnit rozhodování a pomoci při výběru, zda zvolit do vašeho vozu kůži, případně jakou barvu. Mnohokrát jsme se setkali s názorem, že světlá nebo bílá kůže je nepraktická, hned se ušpiní a že tmavá nebo úplně černá kůže je daleko lepší a praktičtější. Jak světlá kůže, tak i tmavá kůže se špiní úplně stejně. Na černé kůži špínu při běžném pohledu sice neuvidíte, ale na znečištěných sedadlech sedět budete. Chceme vám rozhodování ulehčit a také vám ukázat, jak se postarat a ochránit kožené sedačky po koupi nového auta. Budeme aplikovat vysoce kvalitní keramickou ochranu na kůži, což zvládne každý, je to v podstatě velmi jednoduché.
BMW X1 U11 - ochrana kůže v novém autě
Celý proces aplikace ochrany na kůži vám ukážeme na novém BMW X1, které k nám přijelo rovnou od dealera BMW v Brně. BMW X1 je dle specifikace vybaveno kůží Vernasca Oyster/Black, což je světlá krémová kůže s černými švy. Jedná se o model BMW X1 s nejvyšší výbavou, co se čalounění týče. Sedačky jsou celokožené a ve stejné kůži jsou vyhotoveny i části dveřních panelů, kde je na horní části kůže černá. Černá kůže je v rámci M paketu i na palubní desce, dle výrobce se jedná o interní kód 4NW - palubní deska v provedení Luxury. Všechny tyto povrchy jsme se rozhodli maximálně ochránit, a přinášíme vám tak detailní postup s tipy, které v návodu nenajdete.
Keramická ochrana na kůži, to existuje?
Než si zde popíšeme celý proces aplikace keramické ochrany kůže, určitě vás napadne: „Ale keramika se přece nanáší na lak!“ Keramické povlaky na karoserii jsou naštěstí u široké věřejnosti známým pojmem, ovšem pravdou je, že existují také
keramické povlaky na plasty,
keramické povlaky na pneumatiky,
keramické povlaky na okna. A pak jsou zde také keramické povlaky na kůži, které považujeme za stejně důležité, jako keramické ochrany laku, které slouží k efektivní ochraně laku před UV zářením, ulpíváním nečistot, ptačího trusu.... A co je také důležité - automobil, který je ochráněn keramickým povlakem, se mnohem lépe umývá. Keramická ochrana na kůži je vysoce účinná ochrana, která je určena na všechny kožené povrchy a je velmi efektivním pomocníkem při používání auta. Kůži účinně chrání proti UV záření, postupnému praskání, zašpinění, před zabarvením od modrých kalhot a před tekutinami. Takto ochráněná kůže se výrazně snadněji udržuje. My jsme vsadili na jistotu a zvolili jsme inovovaný keramický povlak
CarPro CQUARTZ Leather 2.0. Nyní vám ukážeme a popíšeme, jak celý proces probíhá. Není to nic těžkého, zvládne to každý!
Připojte auto na nabíječku
Moderní auta mají spoustu řídících jednotek, které neustále vyhodnocují stav vozidla. Při práci na interiéru, kdy často otevíráte dveře, se auto opakovaně probouzí. Při otevřených dveřích je automobil neustále aktivní, světýlka i velké displeje svítí, a to vše docela solidně vybíjí autobaterii (u vozidel BMW nebo Mercedes-Benz obzvlášť). Proto před začátkem práce na interiéru, která bude trvat x hodin, doporučujeme auto připojit k externímu zdroji napájení. V podstatě nevíte, jak dlouhou dobu auto stálo na překladišti, než se k vám dostalo, a nemáte tak jistotu, zda prodejce před předáním autobaterii nabil. U předání a ukázky automobilu, které někdy trvají déle než hodinu, se baterie také vybíjí. Po připojení si auto hned ze začátku dobijete s jistotou, že baterie bude 100% nabitá. Jako první krok tedy připojte autobaterii na kvalitní nabíječku. Dávejte pozor na kabely, aby nepoškrábaly lak auta, použijte tzv. plyšovou utěrku, např.
Purestar Premium Buffing Towel Blue.
Před předáním neumývat a nesundávat ochranné potahy!
Při koupi nového vozu jsme si pojistili jednu důležitou věc. Požádali jsme prodejce, aby nám nový vůz předal nemytý a se všemi ochrannými fóliemi. Drtivá většina autosalónů neumí detailně umýt auto. Je velká škoda, když nové a dokonale nalakované auto poškrábou nešetrným mytím, kdy technik vezme houbu a dál už to asi znáte. Při předání možná chybí ten „wow efekt“ čistého auta, ale pokud si zakládáte na super stavu auta hned od začátku, je dobré se nad tím minimálně zamyslet. Převzali jsem tedy nemyté auto včetně všech ochranných fólií. Fólie jsme sundali sami - náhodou to byl skvělý pocit! Zůstaly i převozní potahy, které jsme sundali až těsně před samotnou aplikací keramické ochrany. Jedině tak máte jistotu, že v autě neseděl někdo v „zašpiněných montérkách“.
Příprava interiéru pro aplikaci keramické ochrany u nového auta
I když se jednalo o nové auto, objevili jsme několik věcí, které bylo třeba řešit, než jsme začali keramický povlak na kůži aplikovat. Bylo nutné zkontrolovat, zdali je kůže opravdu čistá a nemá na sobě žádné, byť sebemenší mechanické částečky. Po sundání ochranných potahů u předmětného vozu jsme objevili na všech sedadlech jemné černé nitky, které se musely odstranit. Rozhodně není dobrý nápad vzít do ruky vysavač a začít kůži vysávat, mohlo by dojít k jejímu poškrábání, je ale možné případně použít jemný nástavec. My jsme tuto situaci vyřešili jednoduchým způsobem. Vzali jsme mikrovláknovou utěrku
Purestar Speed Polish Multi Towel Gray, navlhčili jsme ji a postupně jsme nečistoty otřeli. Na navlhčení stačila obyčejná voda. Utěrka musí být vlhká, nesmí být mokrá!
Ochranné rukavice, čelovka a garáž se správnou teplotou a vlhkostí
Předtím, než se pustíte do aplikace keramického povlaku na kůži, je nutné dodržet několik zásad a pravidel:
- Aplikace lze provádět i venku, ale to nedoporučujeme, muselo by být absolutní bezvětří a stín.
- Doporučujeme povlak nanášet ve větrané garáži při teplotě od 15 °C do 25 °C. V případě 25 °C povlak schne hodinu a při 15 °C schne dvě hodiny. CarPro doporučuje navíc používat obyčejný větrák, aby v autě došlo k proudění vzduchu.
- V garáži nesmí být vysoká vlhkost, nepracujte když venku prší nebo je hluboká noc a potřebujete větrat.
- Při práci se všemi keramickými povlaky používejte ochranné gumové rukavice - na prvním místě chraňte svoji pokožku!
- V autě je obvykle nedostatečné světlo, a proto velmi doporučujeme používat kvalitní čelovku, pak uvidíte vše.
- Všechny hlavové opěrky vysuňte nahoru do nejvyšší polohy.
- Před prvním použitím lahvičku ochranného povlaku protřepejte.
Aplikace keramického povlaku CarPro CQuartz Leather 2.0
CarPro nabízí dvě objemové varianty keramického povlaku. My jsme zvolili menší 30ml balení, ve kterém najdete lahvičku s 30ml keramickým povlakem, aplikační kostku a malý aplikační hadřík + dvě samolepky na datum aplikace, které si můžete po aplikaci nalepit třeba do zádveří, ale to jsme nedělali. (My používáme aplikaci "Poznámky" v mobilním telefonu, kam si datum veškerých prováděných prací na daném voze zaznamenáváme - mobil má přece každý stále u sebe.) Aplikační kostku s hadříkem jsme nepoužili. Jako lepší řešení vnímáme použití malého kulatého mikrovláknového aplikátoru s krátkým vlasem
Carbon Collective 75mm Microfibre Applicators, který je pro práci s kůží praktičtější. Dostanete se s ním i do hůře přístupných míst a lépe kopíruje nerovný povrch sedaček. Nám stačily dva tyto aplikátory - prodávají se v sadě po 2 kusech, tudíž 1 sada postačí. Doporučujeme začít palubní deskou (pokud je v kůži), poté volantem, předními sedadly, zadními sedadly a nakonec aplikovat na dveřní panely.
Samotná aplikace v několika bodech:
- Nasaďte si čelovku a ochranné gumové rukavice.
- Lahvičku párkrát protřepejte.
- Otevřete lahvičku, pozor jde to celkem těžko, je třeba "zabrat".
- Kulatý aplikátor má kapsu na dva prsty, nasaďte si ho.
- Stačí nakapat rozumné množství přípravku na kulatý aplikátor.
- Pravidelně při aplikaci přikapávejte.
- Začněte povlak vtírat do sedačky tak, aby byl všude a nikde nebylo suché místo!
- Kde je povlak aplikován poznáte tak, že se plocha mírně leskne, je to evidentní. Po setření vznikne mat.
- Pracujte po částech a do dvou (max. tří minut) je nutné povlak setřít mikrovláknovou utěrkou s krátkým vlasem (např. Purestar Speed Polish Multi Towel Gray).
- Jednou částí je myšleno například opěradlo nebo celý sedák. (Ale příliš se neloudejte, čas běží při aplikaci tak nějak rychleji!)
- Je tedy dobré mít u sebe hodinky a čas si důsledně hlídat.
- Takto postupujte po celém autě - nejdříve palubní deska, volant, sedadlo řidiče, spolujezdce, zadní sedadla a nakonec dveřní výplně a loketní opěrka.
- Pokud je potřeba, posouvejte si sedačku dopředu nebo dozadu, lépe se tak dostanete na všechna místa.
- V případě, že přetřete plastový díl, vůbec to nevadí, povlak lze snadno setřít i z plastu.
- Povlak je možné vrstvit, ale to až po 1 - 2 hodinách (dle teploty v garáži). Čím vyšší teplota, tím dříve.
Vydatnost, výdrž a jak dlouho to trvá
My jsme zvolili balení 30 ml a po skončení aplikace nám zbylo odhadem 8 ml povlaku. Přípravek jsme aplikovali na všechny sedačky (na sedačku řidiče padly vrstvy dvě), přední a zadní výplň dveří, na volant a palubní desku. My jsme dvě vrstvy keramického povlaku dali pouze na sedačku řidiče a na volant. Auto bude užívat pouze jedna osoba, která nikoho nevozí a tudíž by bylo zbytečné druhou vrstvu aplikovat úplně všude. Při zahájení práce doporučujeme první povlak aplikovat právě na sedadlo řidiče, které má pak dostatečný čas na schnutí, aby se na něj mohla nakonec aplikovat vrstva č. 2. Pokud od začátku plánujete, že budete dávat vrstvy dvě, kupte si větší balení (50 ml). Pokud vám stačí jedna ochranná vrstva, sáhněte po balení 30 ml. Po skončení aplikace je nutné nechat auto 24 hodin jen tak a nepoužívat ho. Poté je auto připraveno k běžnému užívání. Prvních 5 dnů se také vyvarujte následného umývání kůže. Celková aplikace vás bude bavit a není to nic složitého, pokud dodržíte námi doporučený postup.
Ochráněná kůže a její následná údržba
Pokud si takto "vyhrajete" a kůži ochráníte kvalitním keramickým povlakem, budoucí péče je pak velmi snadná. V případě, že auto používáte běžným způsobem, tzn. nemáte znečištěné oblečení nebo nejezdíte Liftago či Bolt, stačí odhadem jednou za 2 měsíce vzít navhlčenou mikrovláknovou utěrku a místa, která jsou nejvíce namáhaná, setřít a nechat uschnout. Jedná se např. o loketní opěrku, dveřní výplně na straně řidiče, podsedák a nástupní bočnici sedadla. Je to otázka pár minut a tímto si jednoduše zajistíte, že světlá kůže vydrží dlouho čistá a hlavně pružná a matná, což nás baví nejvíce. Po aplikaci keramického povlaku totiž kůže zůstává výrazně delší dobu matná, a to oceníte vždy. Výrazné to je nejvíce u černé kůže, která díky tomu vypadá mnohem lépe. Lze pozorovat i větší pružnost kůže a po aplikaci je kůže mírně poddajnější. A na samotný závěr - CarPro CQuartz Leather 2.0 můžete aplikovat i na všechny plasty v interiéru, dokonale je tak ochráníte.