Odhlučnění předních podběhů dokáže účinně zmírnit pronikání hluku do interiéru vozidla od předních kol a silnice. Zároveň zamezí hluku od létajících kamínků a je tedy důležitým prvkem pro celkové odhlučnění vozu. V našem článku si v několika bodech představíme špičkové protihlukové a antivibrační materiály Comfortmat, které používáme pro odhlučnění vozidel a dozvíte se jak účinně odhlučnit přední podběhy vozu.
1. Demontáž plastového podběhu a příprava povrchu
Prvním krokem pro úspěšné odhlučnění předních podběhů je demontáž plastové (případně kobercové) části podběhu. Ještě předtím však doporučujeme demontovat přední kolo z důvodu lepšího přístupu k podběhu a celý prostor důkladně umýt tlakovým čističem. Samotná demontáž plastového podběhu je poměrně jednoduchá. Podběh je připevněn pomocí několika šroubů, nebo plastových úchytů, případně kombinací obojího. Poté je nutné plastovou i kovovou část podběhů důkladně vyčistit a odmastit, čímž povrch připravíte pro aplikaci antivibračního a zvukově izolačního, chcete-li protihlukového materiálu. Pokud jste podběhy nikdy nečistili, tak můžete očekávat, že zde bude velký nános špíny. K čištění perfektně poslouží například čistič Bilt Hamber Surfex HD. Tento vysoce účinný čistič a odmašťovač odstraní veškeré nečistoty jako je prach, běžná silniční špína, bláto, maziva nebo vosk. Jelikož se jedná o chemikálii, doporučujeme používat chemicky odolné rukavice. Pro inspiraci si můžete přečíst náš článek právě o čištění podběhů. Pokud máte vyčištěno, můžete se pustit do dalšího kroku.2. Aplikace antivibračního materiálu na kovovou část podběhu
Přední a samozřejmě i zadní podběhy jsou namáhány výraznými vibracemi, které je nejprve nutné co nejvíce eliminovat. Na tuto oblast je tedy vhodné aplikovat účinnější antivibrační materiál silnější tloušťky a proto volíme antivibrační materiál Comfortmat Dark D4 z modelové řady Premium. Ten disponuje tloušťkou 4 mm, nízkou hmotností a již velmi vysokým akustickým ztrátovým činitelem (anglicky MLF - mechanical loss factor) o hodnotě 0,49. Materiál s takovými parametry dokáže velmi účinně zabránit vibracím i efektu "zvonění" v této části karoserie. Slabší materiál s nižším MLF bychom spíše na tuto oblast nedoporučili. Jako výrazně účinnější alternativu je možné aplikovat antivibrační materiál z nejvyšší řady Expert, konkrétně Comfortmat Atom. Ten disponuje tloušťkou 4,2 mm a MLF 0,60, což zaručuje ještě účinnější zamezení vibrací. Na jeden podběh bude potřeba cca 2,5 až 3 kusů antivibračního materiálu, na oba podběhy tedy 5 až 6 kusů dle velikosti auta. Nejdůležitější je aplikovat materiál zejména na části nejblíže ke kabině vozu, můžete však v ideálním případě antivibračním materiálem vytlumit celý podběh. Materiál však z estetických důvodů neaplikujeme na viditelná místa, která nezakrývá plastový podběh. Antivibrační materiál stačí nalepit a přitlačit přítlačným válečkem Comfortmat Roller. Antivibrační materiály totiž fungují na 100% pouze v případě, že jsou dokonale přilnuté k povrchu bez vzduchových mezer. První část odhlučnění podběhů máme tedy za sebou a můžeme pokračovat dalším bodem, kterým je odhlučnění plastových podběhů.
3. Odhlučnění plastového podběhu
Z karoserie se přesouváme na plastové podběhy a dostáváme se k samotnému odhlučnění podběhů. Na odhlučnění předních podběhů používáme prémiový zvukově izolační materiál Comfortmat Blockshot, který se skládá ze dvou vrstev a jeho celková tloušťka je 7 mm. Blockshot je unikátní membránový materiál, který i díky své protihlukové membráně poskytuje vysokou úroveň zvukové izolace - 31 dB. Blockshot je zcela voděodolný, nenasává vodu ani vlhkost, nehnije a nerozkládá se. Plastový podběh nejen důkladně odhluční, ale i zpevní a zamezí hluku od vozovky a to včetně odlétajících kamínků. Není tedy potřeba aplikovat na plastové podběhy jako první vrstvu antivibrační materiál, protože Blockshot v rámci odhlučnění plastových podběhů s přehledem zastoupí i jeho funkci. Před aplikací materiálu plastový podběh důkladně vyčistěte a odmaštěte. Následně na jeden podběh nalepte 2 až 3 kusy materiálu dle velikosti podběhu a snažte se pokrýt co možná největší plochu. Na oba přední podběhy bude tedy potřeba nejčastěji 5 až 6 kusů materiálu Comfortmat Blockshot. Materiál při aplikaci nepřekrývejte a lepte jednotlivé kusy vedle sebe. Jako alternativu můžete použít Comfortmat Vision, což je ultra lehký, zvukově i tepelně izolační materiál, který kromě vysoké účinnosti nabídne velmi nízkou hmotnost a doporučujeme jej tedy do instalací, kde je důležité nenavyšovat příliš hmotnost vozidla. V případě aplikace materiálu Comfortmat Vision však doporučujeme nalepit na plastový podběh nejprve antivibrační materiál Comfortmat Dark D2, který plastové podběhy více zpevní a zamezí lépe zvuku od létajících kamínků. Pokud vlastníte vůz, který místo plastových podběhů má podběhy kobercové (typicky japonské a korejské vozy, ale i například novější modely automobilky Audi), je nutné vrstvu odhlučnění aplikovat na kovovou část podběhu (karoserii), viz následující bod č. 4 tohoto článku.
4. Odhlučnění kovové části podběhu a blatníku
Pokud máme plastové podběhy odhlučněné, není samozřejmě již potřeba odhlučnit kovovou část podběhu. Protihlukový materál Comfortmat Blockshot díky své protihlukové membráně nepropustí již téměř žádný hluk a je tedy zbytečné aplikovat další vrstvu materiálu i na karoserii. Ono by to ve většině případech nebylo ani možné, protože by dvojitá vrstva již neumožnila opětovné nasazení podběhu z důvodu minimálního prostoru. To ovšem neplatí, pokud vůz plastové podběhy nemá, o čemž jsme psali v závěru bodu č. 3 tohoto článku. V takovém případě nejprve na kovovou část podběhu aplikujeme jako první vrstvu antivibrační materiál (viz předchozí bod č. 2) a jako druhou vrstvu protihlukový materiál (Comfortmat Blockhot nebo Vision). Materiál stačí nalepit, není třeba používat přítlačný váleček. Počet potřebných kusů zůstává podobný jako u odhlučnění plastového podběhu, tedy většinou 2 až 3 kusy materiálu na jeden podběh. Na oba podběhy se tedy nějčastěji vystačíte s maximálně 6 kusy. Odhlučnění podběhů tímto bodem končí a můžete plastový podběh namontovat zpět. Postup je totožný jako u demontáže, pouze s opačným postupem. U některých vozidel odhlučňujeme také přední blatník (zobrazen na fotografii níže) a pro tyto účely používáme opět Comfortmat Blockshot. Materiál vhodný pro tuto oblast vám ve většině případech zbyde z odhlučnění plastové části podběhu, takže není vyloženě nutné zakoupit další kus, ale pro jistotu tak samozřejmě můžete udělat. Pokud se chcete zbavit výrazněji hluku od silnice, doporučujeme zejména odhlučnění podlahy, o čemž si můžete přečíst v našem dalším článku.Jaké materiály jsme tedy pro odhlučnění podběhu použili?
Pro lepší přehled a orientaci v článku si na závěr shrneme všechny materiály a pomůcky, které jsme použili. Počet kusů materiálu vychází z běžného vozidla střední třídy typu Škoda Octavia, VW Passat, nebo v článku zobrazený VW Golf VII. V případně výrazně větších či menších podběhů se můžou počty mírně lišit, ale obecně by se to nemělo stát. Na oba dva podběhy vozidla tedy použijeme následující materiály:
- 5x antivibrační materiál Comfortmat Dark D4 na kovové části předních podběhů.
- 5x protihlukový materiál Comfortmat Blockshot na plastové podběhy, případně jako druhou vrstvu na kovovou část.
- 1x přítlačný váleček Comfortmat Roller pro účinnou aplikaci antivibračního materiálu.
- 1x vysoce účinný čistič Bilt Hamber Surfex HD pro vyčištění plastové i kovové části podběhů.