Přes zadní podběhy proniká do interiéru vozu enormní množství hluku a vibrací a proto se zadním podběhům věnujeme vždy s větším důrazem a používáme ty nejúčinnější materiály často i ve více vrstvách. Odhlučnění zadních podběhů provádíme ve většině případech z vnitřní strany zavazadlového prostoru. Existují však případy, kdy je odhlučnění vhodné z vnější strany. Prvním důvodem může být situace, kdy neplánujete z nějakého důvodu odhlučnit zavazadlový prostor. Právě v takovém případě je odhlučnění podběhů z vnější strany velmi účinným řešením, jak zamezit pronikání hluku přes tuto oblast. Z vnější strany však můžete podběhy odhlučnit i v případě, kdy máte odhlučněný i zavazadlový prostor a to tehdy, pokud chcete efekt odhlučnění ještě zesílit. Jak na to se dozvíte v následujících řádcích.
1. Demontáž podběhu a příprava povrchu
Prvním krokem pro úspěšné odhlučnění zadních podběhů je demontáž kobercové části podběhu. Ta je specifická právě pro zadní podběhy, protože přední podběhy jsou obvykle plastové. Díky tomu je samozřejmě odlišný i samotný postup odhlučnění. Nejprve doporučujeme demontovat zadní kolo z důvodu lepšího přístupu k podběhu a celý prostor důkladně umýt tlakovým čističem. Samotná demontáž kobercového podběhu je poměrně jednoduchá. Podběh je připevněn pomocí několika šroubů, nebo plastových úchytů, případně kombinací obojího. Poté je nutné kovovou část podběhů důkladně vyčistit a odmastit, čímž povrch připravíte pro aplikaci antivibračního a zvukově izolačního, chcete-li protihlukového materiálu. Pokud jste podběhy nikdy nečistili, tak můžete očekávat, že zde bude velký nános špíny. K čištění perfektně poslouží například čistič Bilt Hamber Surfex HD. Tento vysoce účinný čistič a odmašťovač odstraní veškeré nečistoty jako je prach, běžná silniční špína, bláto, maziva nebo vosk. Jelikož se jedná o chemikálii, doporučujeme používat chemicky odolné rukavice. Pro inspiraci si můžete přečíst náš článek právě o čištění podběhů. Pokud máte vyčištěno, můžete se pustit do dalšího kroku.2. Aplikace antivibračního materiálu
Zadní podběhy jsou velmi zatěžovány vibracemi, které je nejprve nutné co nejvíce eliminovat. Na tuto oblast je tedy nutné aplikovat účinnější antivibrační materiál silnější tloušťky a proto volíme nejčastěji antivibrační materiál Comfortmat Viper z modelové řady Premium. Ten disponuje tloušťkou 3 mm, nízkou hmotností a již velmi vysokým akustickým ztrátovým činitelem (anglicky MLF - mechanical loss factor) o hodnotě 0,49 jednotek. Materiál s takovými parametry dokáže velmi účinně zabránit vibracím i efektu "zvonění" v této části karoserie. Slabší materiál s nižším MLF lze samozřejmě také použít, ale spíše bychom to na tuto oblast nedoporučili. Jako výrazně účinnější alternativu je možné také aplikovat antivibrační materiál z nejvyšší řady Expert, konkrétně Comfortmat Atom. Ten disponuje tloušťkou 4,2 mm a MLF 0,60, což zaručuje ještě účinnější zamezení vibrací. Atom i přes svou tloušťku a účinnost vyniká přijatelnou flexibilitou a pokud jej skladujete v pokojových teplotách, není nutné jej nahřívat. Na jeden podběh jsou nejčastěji potřeba 3 kusy antivibračního materiálu o rozměru 500 x 350 mm. Zvolený antivibrační materiál ideálně nalepte po celém prostoru podběhu. Z estetických důvodů však můžete vynechat viditelná místa, které nezakrývá kobercový podběh. Antivibrační materiál stačí nalepit a přitlačit přítlačným válečkem Comfortmat Roller. Antivibrační materiály fungují na 100% pouze v případě, že jsou dokonale přilnuté k povrchu bez vzduchových mezer, proto zakoupení válečku důrazně doporučujeme. První část odhlučnění podběhů máme tedy za sebou a můžeme pokračovat dalším bodem.
3. Odhlučnění podběhů
V tuto chvíli nastává rozdíl v postupu oproti odhlučnění předních podběhů. Kobercové podběhy narozdíl od těch plastových nelze odhlučnit, protože na nich žádný materiál nedrží. Druhou vrstvu v podobě zvukově izolačního materiálu tedy lepíme opět na kovovou část podběhu. Na odhlučnění zadních podběhů používáme prémiový zvukově izolační materiál Comfortmat Blockshot, který se skládá ze dvou vrstev a jeho celková tloušťka je 7 mm. Blockshot i díky své protihlukové membráně poskytuje vysokou úroveň zvukové izolace až - 31 dB. Je ideálním materiálem pro tuto oblast i z toho důvodu, že je zcela voděodolný, nenasává vodu ani vlhkost, nehnije a nerozkládá se. Na jeden zadní podběh budete opět nejčastěji potřebovat 3 kusy materiálu, na oba podběhy tedy 6 kusů. Pro maximální přilnavost doporučujeme antivibrační materiál aplikovaný v první vrstvě odmastit a následně aplikovat Blockshot po celé ploše zadního podběhu. Opět můžete vynechat místa, která nezakrývá kobercový podběh. Blockshot při aplikaci nepřekrývejte a lepte jednotlivé kusy vedle sebe, abyste zbytečně nenavyšovali tloušťku odhlučnění a bylo možná jednoduchá opětovná montáž kobercového podběhu. Použití přítlačného válečku není nutné a pro lepení využijte pouze vlastní sílu. Jako alternativu můžete aplikovat ultralehký zvukově i tepelně izolační materiál Comfortmat Vision, který kromě vysoké schopnosti zvukové izolace (-15 dB) nabídne velmi nízkou hmotnost a doporučujeme jej tedy do instalací, kde je důležité nenavyšovat příliš hmotnost vozidla.
Jaké materiály jsme tedy pro odhlučnění podběhu použili?
Pro lepší přehled a orientaci v článku si na závěr shrneme všechny materiály a pomůcky, které jsme použili. Počet kusů materiálu vychází z běžného vozidla střední třídy typu Škoda Octavia, VW Passat, nebo v článku zobrazený VW Golf VII. V případně výrazně větších či menších podběhů se můžou počty mírně lišit, ale obecně by se to nemělo stát. Na oba dva podběhy vozidla tedy použijeme následující materiály:
- 6x antivibrační materiál Comfortmat Dark D4 na kovovou část podběhu jako první vrstvu.
- 6x protihlukový materiál Comfortmat Blockshot na kovovou část podběhu jako druhou vrstvu.
- 1x přítlačný váleček Comfortmat Roller pro účinnou aplikaci antivibračního materiálu.
- 1x vysoce účinný čistič Bilt Hamber Surfex HD pro vyčištění plastové i kovové části podběhů.