Pokud vlastníte slušně znějící domácí audio systém, nebo jen máte rádi kvalitní zvuk a trávíte hodně času za volantem, pravděpodobně dřív nebo později začnete řešit výměnu továrního ozvučení ve vašem vozidle. Brzy totiž dospějete k závěru, že k vám automobilka nebyla zcela úpřímná, když slibovala kvalitní ozvučení vašeho vozu a navíc svůj slib často okořenila nějakým zvučným jménem jako Bang & Olufsen, Harman Kardon, Burmester a několika dalšími. Většinou se bohužel jedná o designový štítek na reproduktorové mřížce a dostavilo se zklamání. Pokud jste se tedy dostali do fáze, kdy si pokládáte otázku jak ozvučení ve vašem vozidle vylepšit, pak je tento článek právě pro vás.
Jak na "normální" zvuk v autě?
Zvuk a jeho kvalita je velmi subjektivní pojem. Každý člověk je jinak náročný, jinak vnímá hudbu a má i odlišné priority a v neposlední řadě finanční možnosti. Občas se na našich sociálních sítích setkáváme s nechápavými komentáři, že auto není diskotéka a že zlepšovat zvuk v autě je vlastně zbytečnost. My tento názor chápeme, i když s ním nemůžeme souhlasit. Jak tedy definovat onen zmíněný "normální" zvuk? Pod tímto pojmem chápe každý jedinec něco vlastního. Někomu bohatě dostačuje základní tovární ozvučení vozu, jiný by byl spokojen po dosažení kvalitnějšího a nezkresleného zvuku ve vyšších hlasitostech a někdo se snaží alespoň přiblížit domácímu high-endu. Principy domácího ozvučení však v autě nefungují. Minimálně proto, že akustické vlastnosti interiéru vozu jsou zcela jiné než v místnosti. Reproduktory jsou ve vozidle rozptýleny podle designu interiéru a samozřejmě při jeho tvoření nebylo na akustiku vůbec myšleno. Automobilky také obvykle z nějakého zvláštního marketingového důvodu spojují kvalitu audio systému s počtem reproduktorů v něm. Obecně tedy nic společného s ozvučením domácnosti. I proto zlí jazykové tvrdí, že automobilový high-end je absurdní a v zásadě je nemožné a vlastně i zbytečné instalovat do auta špičkový audio systém. My tento názor nesdílíme a myslíme si, že pokud člověk tráví v autě víc jak hodinu denně, nechce poslouchat pouze rádio nebo špatný zvuk linoucí se z továrních reproduktorů nevalné kvality. Budeme tedy hledat řešení a praxe nám ukazuje, že jisté možnosti existují. Není sice ideální vše sepsat do jednoho článku, protože vyjmenovat všechny kroky k budování kvalitní zvuku v autě najednou je něco jako napsat článek na téma kvantové fyziky v kostce. Nicméně pokusíme se o to, protože je důležité si vybrat správný směr a první krok ke kvalitnímu zvuku dle svých požadavků. Tím prvním krokem je tedy dospět k rozhodnutí, co vlastně ve skutečnosti potřebujete. Pokud toužíte po vybudování systému opravdu vysoké třídy, pak se připravte na náročný úkol s nemalými finančními nároky. Jsou-li však vaše nároky skromnější, můžete ke zvuku ve vašem voze přistupovat postupně a přestat v libovolné fázi. A jak tedy začít?
Základní možnosti zlepšení zvuku
Nejprve se věnujme základním myšlenkám o vylepšení zvuku v autě. Jak jsme již naznačili o pár řádků výše, ozvučení vozu lze vylepšovat v několika krocích. Přesto je vhodné si alespoň přibližný scénář předem promyslet, abyste později nepředělávali již hotovou práci. Vše důležité zmíníme v další části tohoto článku a popíšeme si tři základní body, které nezatíží vaši peněženku a přesto mohou představovat zajímavou možnost upgradu továrního ozvučení. I vzhledem k velké popularitě takových řešení na naší dílně dokážeme s velkou pravděpodobností potvrdit, že většina uživatelů se spokojí právě s následujícími možnostmi ozvučení jejich automobilu.1. Vytlumení dveří a izolace hluku
Nejjednodušším způsobem jak zlepšit akustiku reproduktorů je vytlumení dveří pomocí antivibračních materiálů. Nejprve je tedy nezbytné zbavit se všech rušivých elementů, které poslech hudby doprovází. Nejde ani tak o hluk zvenčí, ale o zvuky, které vznikají při reprodukci hudby. Reproduktor je obvykle upevněn na kovové části dveří a v horším případě dokonce na plastovém čalounění. Obě řešení způsobují nemalé rezonance a spoustu dalších zvuků, které poslouchat jednoduše nechcete. Většina vozidel má navíc v plechu dveří více či méně otvorů, které neumožňují reproduktorům předvést své schopnosti a můžou navíc způsobit i akustický zkrat. Tlumení dveří antivibračnimi materiály plechy zpevní, zamezí vibracím a rezonancím a především vytvoří reproduktorům uzavřenou ozvučnici. Po takové úpravě mají středobasové reproduktory vylepšené akustické podmínky a dosáhnete výrazného zlepšení i v basové složce továrních a samozřejmě i aftermarket reproduktorů. Důležitou roli plní také aplikace akustického materiálu za reproduktor, který absorbuje stojaté vlnění. Vše důležité se můžete dočíst v našem článku jak vytlumit dveře, kde se dozvíte veškeré nezbytné informace. V rámci instalace můžete dveře i odhlučnit, čímž získáte více akustického komfortu v interiéru. A to oceníte i při poslechu vaší oblíbené hudby. Pro bližší představu uvedeme u každého bodu tohoto článku jednu z našich instalací. Začíname vozem Volkswagen Arteon, ve kterém jsme důkladné odhlučnili přední i zadní dveře špičkovými materiály Comfortmat pro zlepšení zvuku továrních reproduktorů i akustického pohodlí v interéru automobilu.
2. Výměna továrních reproduktorů
Výše zmíněné vytlumení dveří je u některých vozidel schopné natolik zlepšit zejména dynamiku reproduktorů, že méně náročnější uživatelé u tohoto bodu skončí. Pro všechny ostatní však nastává druhá nezbytná fáze, kterou představuje koupě nových reproduktorů. Tovární reproduktory zdaleka neposkytují zvuk hodný ceny auta a bohužel i prémiové automobilky v současnosti nabízí reproduktory, které svou kvalitou obvykle neuspokojí ani méně náročné klienty. A to se bohužel týká nejen základních audio systémů, ale i těch příplatkových. Výměna příplatkového systému může být však velmi náročná, proto se v této části článku zaměříme zejména na základní audio systémy. Ty se obvykle prezentují nepříliš čitelnou basovou složkou, vysokými frekvencemi bez detailů a celkově podprůměrným zvukem i výkonem. Nedostatky levných reproduktorů jsou navíc v některých případech korigovány upraveným signálem, což znepříjemňuje další upgrade. Výměna samotných reproduktorů však není tak snadný úkol, jak by se mohlo zdát. Výrobci obvykle sází na reproduktory s vysokou citlivostí, které zvládne ukočírovat tovární autorádio s velmi slabým výkonem. K tomu využívají další triky v podobě snížené impedance na 3 nebo dokonce 2 Ohmy, aby ze zesilovače vyždímali maximum. A podobně se musí přistupovat i k reproduktorům, které chcete na tovární autorádio nebo zesilovač zapojit.Reproduktory pro zapojení na tovární autorádio - prvním parametrem, kterým byste se měli řídit, je právě citlivost reproduktorů. Ta by měla být o hodnotách přesahujících 90 dB a čím více, tím samozřejmě lépe. Pomůže i snížená impedance, která umožní získat více výkonu ze zesilovače tovární hlavní jednotky. A není dobré to ani přehánět s výkonem reproduktorů, pokud je máte v plánu zapojit na tovární autorádio. Obecně se takové reproduktory pohybují v ceně od 1500 do 5000 Kč a typickým příkladem pro reproduktory s výše uvedenými parametry jsou například německé komponentní reproduktory Gladen Alpha 165. Vhodných adeptů pro úspěšný upgrade zvuku je samozřejmě více a v každé cenové kategorii lze doporučit jiné reproduktory. Ve vyšší cenové relaci zmíníme například reproduktory italského high-end výrobce ESB Audio, jehož základní komponenty ESB Audio 1.6K2X poskytnou v dané ceně až překvapivě kvalitní zvuk, který bychom čekali u dražších konkurentů. A jak při výměně reproduktorů postupovat? Vždy je nejdůležitější začít u předních reproduktorů, které jsou základem pro ozvučení libovolného vozu. Pokud jsou ve výbavě z výroby pouze přední reproduktory, vyměňte je a doplnění zadních reproduktorů zvažte dle svých osobních preferencí. V případě, že voze jsou z výroby přední i zadní reproduktory, doporučujeme kompletní výměnu a to ideálně s totožnými reproduktory do předních i zadních dveří. Pokud byste totiž nechali zadní reproduktory originální, je pravděpodobné, že svým zvukem zkazí celkový dojem z ozvučení. Pro lepší přehled zmíníme instalaci do vozu Ford Focus, ve kterém jsme vyměnili reproduktory ve předních a zadních dveřích. Využít můžete i našich setů reproduktorů do konkrétních značek a modelů vozidel, které vám usnadní výběr a zároveň se můžete spolehnout na optimální výběr reproduktorů v dané cenové relaci.
Reproduktory pro zapojení na zesilovač - nyní se vrátíme k úvodu tohoto článku a poznámce, že může být přínosem si postup upgradu zvuku promyslet. Nic nemusíte řešit, jestliže víte, že chcete jednoduše dosáhnout zlepšení zvuku výměnou reproduktorů a tím vaše snaha končí. Pokud však nemáte zcela jasno, zvažte následující. V případě, že pro upgrade zvuku zvolíte levnější základní reproduktory, které jsou optimální pro zapojení na tovární autorádio, obvykle pak nedosáhnete výrazně lepších výsledků po jejich eventuelnímu přípojení na zesilovač. Pokud to tedy rozpočet dovolí a nejste si jisti nutností instalace zesilovače, minimálně zvolte takové reproduktory, které jsou schopné zahrát obstojně na továrním autorádiu a zároveň poskytnou výrazně vyšší výkon i kvalitu zvuku po zapojení na případný zesilovač. Doporučit můžeme například italské reproduktory Audison APK 165P, které splňují vše výše uvedené. Jestli jste si však vědomi svých požadavků a jste přesvědčeni, že instalace zesilovače je jedinou možnou volbou, vybírejte podle toho rovnou i reproduktory. Kvalita reproduktorů i zesilovače je pak přímo úměrná vašim nárokům a samozřejmě i finančním možnostem. Nezapomeneme ani na možnost zapojení reproduktorů na tovární zesilovač. V takovém případě je vždy nezbytné zjistit impedanci původních reproduktorů a podle ní vybírat aftermarket reproduktory. V našem dalším článku jak vybrat reproduktory do auta se dozvíte vše důležité a samozřejmě spoustu dalších zajímavých informací o této problematice, včetně našeho doporučení na nejzajímavější reproduktory v jednotlivých cenových kategoriích. Nyní budeme pokračovat dále a posuneme myšlenku vylepšení továrního zvuku na další úroveň.
3. Instalace zesilovače
Posledním, relativně snadným upgradem, je instalace externího zesilovače. Tedy snadným v případě, že se jedná o základní tovární audio systém. Jestliže rádi posloucháte hlasitou hudbu, nevyhovuje vám výkon stávajícího ozvučení a ve voze není instalován tovární zesilovač, je instalace externího aftermarket zesilovače logickou volbou. Zesilovač však není jen o výkonu, jak si mnozí naši zákazníci myslí, ale dokáže díky lepší kontrole reproduktorů výrazně zlepšit zvuk i při velmi nízkých hlasitostech. Ať už si pouštíte vaše oblíbené písničky nahlas nebo naopak potišeji během konverzace se spolujezdci, zesilovač poskytne vaší hudbě energii a vyzdvihne veškeré detaily. Obecně tedy získáte vyšší kvalitu zvuku, čistější a věrnější podání zvuku při všech úrovních hlasitosti a samozřejmě vyšší výkon jak pro reproduktory nižší a střední třídy, tak i pro velmi náročné a vysoce kvalitní reproduktory. Instalace zesilovače je pak nutností v případě přidání subwooferu. Zásadní otázkou zůstává, jaký typ zesilovače vlastně instalovat? Možností je hned několik a ty nejběžnější si níže popíšeme.
Zesilovač pro přední reproduktory - instalací zesilovače pro přední reproduktory doporučujeme vždy začít. Každý, kdo se více či méně zajímá o hudbu nejen v automobilovém prostředí, směřuje ke kvalitnímu stereo zvuku směřujícímu z přední části před námi. I když nám automobilky svými systémy s mnoha reproduktory vnucují opak. Přední reproduktory definují zvuk a poskytují informace o pozici zpěváka nebo jednotlivých nástrojů. Když to stejné budou hrát přední i zadní reproduktory, výsledkem bude plochý zvuk bez jakékoliv informace o prostoru. V kvalitních domácích audio systémech také nenajdete zadní reproduktory pro poslech hudby. A podobné je to i na koncertě, kde byste marně hledali reproduktory v zadní části stadionu. V autě nastává podobná situace a přítomnost zadních reproduktorů byste si měli ideálně sotva uvědomovat. To je ale složité téma na další článek, který pro vás chystáme. Pro výše popsané účely si tedy vystačíte pouze s dvoukanálovým zesilovačem, který vyzdvihne zvuk a výkon předních reproduktorů a ty zadní budou sloužit spíše k dokreslení, nebo poslouží pro cestující na zadních sedačkách. Vše je samozřejmě otázka osobních preferencí a pokud toužíte po prostorovém zvuku, řešením bude čtyřkanálový zesilovač pro přední i zadní reproduktory.
Zesilovač pro přední reproduktory a subwoofer (nebo zadní reproduktory) - druhou možností je instalace čtyřkanálového zesilovače, který dodá potřebný výkon nejen předním reproduktorům, ale ideálně i subwooferu. A proč právě subwoofer doporučujeme do automobilu umístit? Reproduktory do auta disponují malými rozměry a mají problém produkovat dostatek nízkofrekvenčního zvuku, který by hudbě dodal realističnost a hloubku. Bez ohledu na to, jaký druh hudby máte rádi nebo jak potichu či hlasitě rádi hudbu posloucháte, kvalitní subwoofer vždy zlepší celkový zážitek z poslechu. V dnešní době již existuje nespočet možností, jak subwoofer do auta umístit. V ideálním případě nezabere ve voze vůbec žádné místo a bude zcela skrytý. Pár tipů jak na to si můžete přečíst v našem dalším článku. Obecně tedy vždy doporučujeme do subwooferu investovat, nicméně je to jedna z variant upgradu zvuku, kterou lze kdykoliv doplnit. Pokud však o subwooferu neuvažujete, můžete čtyřkanálový zesilovač využít pro přední i zadní reproduktory.
Zesilovač pro všechny reproduktory a subwoofer - instalovat je možné i vícekanálový zesilovač, který se postará o všechny reproduktory i subwoofer. Pro takové účely používáme nejčastěji pětkanálové zesilovače, v nabídce však máme zesilovače až s dvanácti kanály. Jedná se o ideální řešení pro ty uživatele, kteří se přiklánějí spíše k prostorovému zvuku, případně chtějí mít kontrolu nad všemi reproduktory ve voze, jelikož útoveň hlasitosti předních nebo zadních reproduktorů a samozřejmě i subwooferu můžete na zesilovači jednoduše nastavit. Způsobů instalace zesilovačů je však více a je možné instalovat i jeden nebo více samostatných zesilovačů. V našem článku jak vybrat zesilovač se dozvíte spoustu dalších zajímavých informací o zesilovačích do auta. I u tohoto bodu uvedeme jednu z našich instalací, konkrétně z kompletního ozvučení vozu Škoda Scala. Nyní se již pojďme věnovat pokročilejším možnostem vylepšení zvuku.
Pokročilý upgrade zvuku s využitím DSP procesoru
Pokud jste se dostali až do této části článku, pravděpodobně očekáváte od ozvučení vozu více, než pouhou výměnu reproduktorů a jejich zapojení na zesilovač. Dalším stupněm vylepšení zvuku v automobilu je přidání DSP procesoru do vaší aparatury. DSP (digital signal processing) je unikátní mikroprocesor, který využívá digitální signály ke zpracování velkého množství informací. Funguje tak, že přijme analogový signál a převede ho na digitální, který je možné upravit a vylepšit. Zesilovač s DSP procesorem je tedy klasický zesilovač s funkcí výkonového zesílení audio signálu, který má v sobě integrovaný DSP procesor pro jeho efektové zpracování. Oproti klasickým zesilovačům, které umožní základní nastavení díky vestavěným filtrům, můžete na DSP procesoru přizpůsobit zvuk nejen vašim požadavkům, ale i prostředí automobilu. V programu DSP procesoru můžete tedy nastavit úroveň jednotlivých reproduktorů, pásmové propusti, fázi, strmost, časové korekce i detailní ekvalizér. To vše může sloužit jak k základnímu, tak ke zcela profesionálnímu nastavení zvuku v automobilu. Zahrnutí DSP procesoru do nového audio systému má smysl i pro "šikovného" lajka, který si dokáže se zvukem pohrát a naladit jej podle svých představ. Ještě větší výhody však představuje pro všechny, kteří se zvukem zabývají profesionálně, protože DSP procesor umožní i přizpůsobení akustickému prostředí automobilu, o čemž si napíšeme v poslední části tohoto článku. Nyní se pojďme věnovat pokročilým možnostem, jak dosáhnout vysoce kvalitního zvuku v automobilu.1. Bez výměny hlavní jednotky
V dnešní době se nejčastěji zabýváme upgradem ozvučení bez výměny hlavní jednotky, která v moderních vozech plní více funkcí a často je i nedílnou součástí palubní desky. Její výměna obvykle není vůbec možná a je tedy nezbytné se popasovat se všemi úskalími, které to přináší. Hlavním problémem, který je v tomto případě třeba vyřešit, je získání původního nekorigovaného lineárního signálu, ze kterého lze začít budovat nový audio systém. V moderních vozech často najdete i u základního ozvučení zesilovač, u těch příplatkových je to již pravidlem. Náhrada továrního zesilovače však často není vůbec možná, protože stejně jako na hlavní jednotku, je i na tovární zesilovač zapojeno několik dalších systémů a funkcí vozu. Originální zesilovač však obvykle diponuje velmi nízkým výkonem a také ne zrovna kvalitním zvukem. Proto základním krokem pro vytoužený kvalitní zvuk je instalace nového zesilovače. Existuje několik možností získání signálu a tou první je ponechání továrního zesilovače v systému. Od něj odpojíme reproduktorové výstupy, které následně připojíme na vysokoúrovňové vstupy nového zesilovače nebo DSP procesoru. Tato možnost však není v některých případech použitelná. O něco výše jsme napsali, že součástí mnoha audio systémů je záměrná korekce signálu, která se snaží "vylepšit" zvuk nekvalitních továrních reproduktorů. A nemá samožřejmě smysl přesunout upravený signál z továrního zesilovače do nového, protože by to přineslo více škody, než užitku. Naštěstí v dnešní době existuje několik řešení, které tento problém za nás vyřeší. Jedním z užitečných pomocníků je například integrační DSP procesor JL Audio FiX-82, který umožní automatickou deekvalizaci a poskytne čisté a ploché zvukové signály v plném rozsahu pro vytvoření nového audio systému. U moderních vozů se však můžeme setkat s další komplikovanou situací v podobě systému založenému na sběrnici MOST (Media Oriented Systems Transport). Takové systémy najdete velmi často například ve vozech BMW, Audi nebo Mercedes-Benz. Charakteristickým rysem systému MOST je, že všechna zařízení (zdroj, zesilovače, monitory, parkovací senzory, atd.) jsou sjednocena jedinou digitální sběrnicí, kterou data obíhají v okruhu. Z takového systému nelze něco odebrat, protože se přeruší přenos dat a vše jednoduše přestane fungovat. Navzdory na první pohled zdánlivé složitosti je tato možnost ve skutečnosti jednou z nejpohodlnějších pro instalaci nového systému. Vše totiž vyřeší MOST adaptér, jako je například Audison Bit DMI. Ten je vřazen do systému jako další zařízení, vytahuje digitální audio signál ze sběrnice a dává nám ho na stříbrném podnose v podobě obvyklého SPDIF. A pak už s ním můžeme dělat, co si naše srdce přeje. Od klasického řešení s DSP procesorem integrovaném v zesilovači, až po high-endové systémy s externím DAC a další audiofilské vymoženosti. Pro příklad uvedeme instalaci do vozu Mercedes-Benz GLE, který jsme kompletně ozvučili špičkovými komponenty značek Morel, Zapco a JL Audio se zachováním hlavní jednotky a veškerých systémů automobilu.2. S výměnou hlavní jednotky
Existuje však i druhá možnost v podobě kompletní výměny systému, včetně hlavní jednotky. Z hlediska kvality zvuku a jednoduchosti instalace je to ta nejlepší varianta. Ale v dnešní době bohužel i ta nejméně pravděpodobná, minimálně u těch nejmodernějších vozidel. Pojďme se nejprve podívat, jak mohou vypadat tovární hlavní jednotky. Pokud má jednotka vlastní displej a všechny ovládací prvky audiosystému nejsou propojeny s ostatními systémy vozu (klimatizace, palubní počítač, parkovací senzory, atd.), lze originální jednotku s největší pravděpodobností bezpečně odstranit, přičemž všechny ostatní systémy zůstanou nedotčeny. Nenechte se zmást originálním tvarem a rozměry tovární jednotky. V dnešní době již existuje nespočet alternativních jednotek od renomovaných výrobců jako Alpine, Kenwood nebo Pioneer, které přesně padnou na místo původní jednotky. Kromě nesrovnatelně kvalitnějšího zvuku, čistého lineárního signálu a spoustou moderních funkcí včetně Apple CarPlay nebo Android Auto, tyto jednotky nabídnou i propojení se zmíněnými systémy vozu, jako je například klimatizace nebo palubní počítač. Existují i levnější, ačkoliv méně estetické řešení, v podobě klasického 2 DIN autorádia, které se nainstaluje díky vymezovacímu plastovému rámečku. Na takové alternativní jednotky již není žádný problém zapojit libovolný audiosystém i té nejvyšší kvality. A právě takovou instalaci si představíme ve voze Volkswagen T6, který jsme ozvučili high-end komponenty a to včetně výměny hlavní jednotky. Naše doporučení tedy znáte - pokud to půjde, vyměnte tovární hlavní jednotku. Nicméně je potřeba zdůraznit zmíněné "pokud to půjde". Ve většině moderních vozidlech totiž nenajdete typickou hlavní jednotku, ale pouze určitý ovládací panel vsazený do designu palubní desky. V takovém případě zapomeňte na vše uvedené v tomto odstavci. Přesto i pro takové případy máme řešení.3. Obejitím hlavní jednotky
Nakonec zmíníme poslední způsob k získání signálu v nejvyšší kvalitě a to při zachování hlavní jednotky, respektive jejím obejitím. Tento postup je využíván především tehdy, pokud je obtížné nebo zcela nemožné získat původní lineární signál ve vysoké kvalitě a přesto nechceme vzdát myšlenku špičkového ozvučení v automobilu. A velkou oblibu má takové řešení i u audiofilů, kteří mají sbírku hudby ve vysokém rozlišení. V takovém případě tedy ponecháme hlavní jednotku se všemi jejími funkcemi a přidáme do systému jiný zdroj zvuku. A v dnešní době máme hned několik možností. Takovým zdrojem zvuku může být například chytrý telefon, přenosný Hi-Res Audio přehrávač, nebo přehrávač integrovaný do DSP procesoru. Výhoda zmíněných variant spočívá ve snadném získání kvalitního signálu, možností přehrávání zvuku ve vysokém rozlišení, možnost streamování hudby z online platforem jako je Spotify nebo Tidal a například v případě audiofilního DSP procesoru Zapco HDSP-Z16 i možnost integrovaného HD přehrávače s možností připojení HDD nebo flash paměti pomocí USB. Všechny tyto možnosti však mají i jednu společnou nevýhodu, která spočívá v nemožnosti ovládat vaši hudbu přes systémy auta. Bavíme se tedy o přepínání jednotlivých skladeb nebo vybrání vašeho oblíbeného alba. To vše je možné pouze v rámci mobilního telefonu, externího přehrávače, případně dálkového ovladače DSP procesoru. Nicméně alespoň hlasitost přes tovární ovladač v autě nastavíte běžným způsobem. Zda je takové řešení vyhovující, je na každém z nás. Jedná se o kompromis v rámci pohodlí, z hlediska zvuku se však jedná o jednu z nejvíce vyhledávaných variant pro audiofilní nadšence. Navíc si vždy můžete vybrat, zda chcete hudbu poslouchat přes hlavní jednotku a zachovat si plné ovládání audio systému, nebo přepnout na druhý zdroj a užívat si zvuk v nejvyšší kvalitě. V případě předem zvoleného playlistu a cestování například na dálnici v tom nevidíme problém. A již existují i další možnosti, protože moderní auta umožňují propojení s mobilním telefonem přes aplikace Apple CarPlay a Android auto, které umožní přehrávání hudby, kterou máte v telefonu nebo online knihovnách i přes ovládací systémy auta. I takové řešení jsme již na naší dílně zákazníkovi instalovali, konkrétně do dalšího vozu Volkswagen T6, ve kterém je možné hudbu ovládat přes mobilní telefon nebo přehrávač díky Bluetooth modulu integrovanému v DSP procesoru. Zvuk tedy není přehráván přes hlavní jednotku vozu, ale jeho cesta vede z mobilního telefonu do rovnou DSP procesoru, z něj do zesilovače a přes reproduktory do uší posluchače.Přizpůsobení zvuku nejen posluchači, ale i automobilu
U DSP procesoru ještě zůstaneme a popíšeme si důkladněji jeho dvě největší přednosti a naopak zároveň hlavní úskalí ozvučení automobilů. Prvním z nich je pozice řidiče vůči reproduktorům a druhým překážky zvuku po cestě do našeho ucha, kterých oproti běžné místnosti není rozhodně málo. A to jsou hlavní argumenty části audiofilní veřejnosti, která neuznává špičkový zvuk v autě. My však tyto nedostatky umíme zcela odstranit a v případě zvolení kvalitních komponentů dokonce dosáhnout zvuku, který znáte z high-end domácích audio systémů. K tomu však nejsou nezbytné pouze vysoce kvalitní komponenty od reproduktorů až po kabeláž, ale i odborně provededená instalace a zejména splnění dvou následujících bodů, které povedou k úspěšně zrealizovanému ozvučení automobilu.1. Úprava akustiky pomocí časových korekcí
V úvodu tohoto článku jsme nakousli nedokonalé akustické prostředí automobilu a nyní tuto problematiku více rozvineme. V prvé řadě se zaměříme na pozici posluchače. Oproti domácímu ozvučení, kde sedíme v ideálním případě přesně na proti stereo reproduktorům, je v autě vše jinak. Levý přední reproduktor je k posluchači výrazně blíže než ten pravý a zvuk se tedy logicky dostane z levé strany do našeho ucha rychleji. V určitých šířkách pásma se může zdát, že tato nerovnováha mění odezvu vašeho systému a zvýrazňuje některé frekvence před jinými. Zvuk na vaší levé straně se také mohou zdát hlasitější a zkresluje zvukovou scénu. K tomu se přidají zadní reproduktory, které navíc v defaultním nastavení hrají stejný zvuk jako přední reproduktory, což odstraní informaci o pozici zpěváka nebo nástrojích. Samostatnou kapitolou je pak subwoofer, který slyšíme kvůli jeho umístění se zpožděním a výsledkem je doslova chaos. A právě v tuto chvíli přichází na řadu DSP procesor s funkcí časových korekcí, které umožní kompenzovat umístění reproduktorů úpravou rychlosti, jakou zvukový signál dosáhne k jednotlivým reproduktorům. Výsledkem správného nastavení časových korekcí je přesunutí hudební scény ze dveří přímo před vás. Získáte tedy i v automobilu podobný zážitek z hudby jako v případě domácího ozvučení nebo na živém koncertě. Tím ale výhody DSP procesoru nekončí!
2. Měření frekvenční odezvy reproduktorů pro dokonale věrný zvuk
Druhou a stejně důležitou funkcí, kterou nám DSP procesor umožní, je úprava ekvalizační křivky reproduktoru. V programu každého DSP procesoru najdete ekvalizér s několika pásmy (10 pásem u základních procesorů a 30 a více u těch pokročilejších), které je možné detailně upravit. Běžný uživatel ekvalizér využije k drobnému doladění zvuku na základě svého ucha a osobních preferencí. Pro profesionála však začíná několikahodinová (pro audiofily i několikadenní) práce v podobě měření frekvenční odezvy reproduktorů a následného zapisování do programu DSP procesoru. Ptáte se proč? Interiér každého auta má zcela unikátní akustiku a není samozřejmě ideální pro poslech hudby. Proto je důležité změřit pomocí kalibrovaného mikrofonu všechny nežádoucí efekty a překážky, které vznikají při cestě zvuku do našeho ucha. Výslednou ekvalizační křivku každého reproduktoru ovlivňuje spousta faktorů jako je prostor za reproduktorem, materiál membrány i koše reproduktoru, ale i překážky zvuku jako jsou sedačky, středový tunel, volant nebo palubní deska. Je tedy nezbytné změřit frekvenční odezvu každého reproduktoru zvlášť a výsledky v podobě hodnot a úrovní jednotlivých frekvenčních pásem a poměru středních frekvencí k šířce pásma (Q) následně zapsat do programu DSP procesoru. Měříme opakovaně do té doby, dokud se nám nepovede získat lineární frekvenční odezvu reproduktorů, což zaručí dokonale věrný zvuk reprodutorů. Takových měření může být několik desítek, ale i stovek a jedná se tedy o velmi náročný úkon. A to nejen časově, ale i odborně. Proto je nezbytné, aby technik měl bohaté zkušenosti nejen s akustikou vozidel, ale i perfektní znalosti programu pro měření a analýzu zvuku a samozřejmě programu samotného DSP procesoru. V našich končinách bohužel tato služba není samozřejmostí a ačkoliv se několik společností chlubí schopnostmi práce s DSP procesory, přesto při nastavení zvuku neměří frekvenční odezvu reproduktorů. Což je pouze poloviční práce a výsledný zvuk je nesrovnatelný s poctivě nastaveným DSP procesorem se zohledněnými výsledky měření frekvenční odezvy každého reproduktoru. Na správně nastavený DSP procesor s frekvenčními křivkami jednotlivých reproduktorů se můžete podívat na fotografii výše a jen díky uvedenému postupu je možné i v tak akusticky náročném prostředí dosáhnout věrného a vysoce kvalitního zvuku. A to nejen se špičkovými a drahými reproduktory, ale i těmi základními za dostupnou cenu.
Závěr
Ačkoliv je téměř nemožné popsat do jednoho článku všechny možnosti a úskalí ozvučení vozidel, věříme, že alespoň ty nejdůležitější prvky se nám povedlo sdělit. A zároveň vyjmenovat jakými službami se zabýváme, jaké možnosti upgradu zvuku v automobilu existují a to nejpodstatnější, že kvalitního zvuku i automobilového high-endu je možné dosáhnout. A dokonce se vyrovnat tomu domácímu. Je však nezbytné se vydat po technologicky, finančně i časově náročné cestě, nicméně kvalitní výsledek není nikdy zadarmo a bez námahy. Jak jsme již uvedli na začátku tohoto článku, kvalitní zvuk je subjektivní pojem a pro každého znamená něco jiného. Máme však nástroje a spoustu chuti i odhodlání k dosažení kvalitního zvuku pro zákazníky s nejrůznějšími nároky. A co je nejpodstatnější - správným výběrem kvalitních produktů a poskytováním odpovídajích služeb lze dosáhnout vynikajících výsledků i v rámci velmi omezeného rozpočtu.