1. Odstrojení kompletně celého interiéru
Hummer H2 je civilní verzí původně armádního vozidla, které se díky svým specifickým vlastnostem stalo zejména v USA velkým hitem své doby. Mezi největší nedostatky vozu patří vysoká hladina hluku v interiéru a velký problém přestavuje i nepříjemné vrzání veškerých interiérových plastů, které se připomenou po přejetí jakékoliv nerovnosti. Tento vůz byl tedy kompletně celý odhlučněn, konkrétně podlaha, zavazadlový prostor, střecha, všechny dveře, kapota a podběhy. Velký důraz byl kladen i na veškeré plasty interiéru, včetně palubní desky. Jak sami můžete vidět na níže uvedené fotce, tak Hummer nemá vůbec žádné tovární odhlučnění a pod tenkou vrstvou koberců se nachází rovnou holý plech. Od vozu s takovým motorem, hlasitými laděnými výfuky a obrovskými koly nelze čekat nic jiného než pořádný randál v interiéru. Nelekejte se jiné barvy laku vozu, tento Hummer je opatřen černou matnou wrap folií.2. Aplikace antivibračního materiálu na podlahu a zavazadlový prostor
První fází odhlučnění každého vozidla je aplikace antivibračního materiálu, jehož použití má u tohoto vozu enormní význam. Výkonný osmiválec, laděné sportovní výfuky a široká kola dokáží celou karoserii pořádně rozvibrovat. A právě antivibrační materiál dokáže vibrace a rezonance velmi účinně potlačit. Nejprve je nutné celou karoserii důkladně vyčistit a odmastit. Následně na podlahu vozu a celý zavazadlový prostor, včetně zadních podběhů, jsme aplikovali jako první vrstvu vysoce účinný antivibrační materiál Comfortmat Dark D4 z modelové řady Premium. Materiál disponuje tloušťkou 4 mm a akustickým ztrátovým činitelem (MLF) o hodnotě 0,49 jednotek. Pokud nám dovolíte trochu teorie, tak akustický ztrátový činitel (anglicky mechanical loss factor) vyjadřuje schopnost materiálu pohlcovat šířící se zvuk a měnit energii vytvořených vibrací na energii tepelnou. Teoretický maximální ztrátový činitel je 1, což znamená žádné vibrace. Platí tedy, že čím vyšší je ztrátový činitel, tím lépe. Totožný materiál jsme použili i na přední podběhy. Na ostatní části vozidla jako jsou dveře, strop nebo kapota jsme aplikovali o milimetr tenší antivibrační materiál Comfortmat Dark D3 o tloušťce 3 mm a MLF 0,41 jednotek. Těmto oblastem se však budeme věnovat v dalších kapitolách tohoto článku.3. Aplikace zvukově izolačního materiálu na podlahu a zavazadlový prostor
Na antivibrační materiál jako druhou vrstvu zpravidla aplikujeme zvukově izolační, chcete-li protihlukový materiál. Ten má za úkol zamezit pronikání okolního hluku do interiéru vozidla. Prakticky na každou oblast vozidla používáme jiný zvukově izolační materiál, protože každá plocha vozu má jiné vlastnosti i zatížení hlukem. Do některých částí vozu aplikujeme dvě vrstvy zvukově izolačních materiálů a do jiných si vystačíme s jednou. První varianta, tedy aplikace dvou vrstev zvukově izolačních materiálů (s antivibračním materiálem se jedná celkem o tři vrstvy), se týká podlahy a zadních podběhů. Jsou to oblasti s nejvyšším zatížením vibracemi a hlukem na celém voze a proto je nutné se jim náležitě věnovat. Jako druhou vrstvu tedy aplikujeme zvukově i tepelně izolační materiál Comfortmat Vision, který má schopnost zvukové izolace cca -15 dB. Na ten však bude aplikována ještě třetí vrstva, o které se dozvíte více v další kapitole. Na dno a boční strany zavazadlového prostoru aplikujeme pouze druhou vrstvu v podobě materiálu Comfortmat Blockshot. Tento vícevrstvý materiál obsahuje kromě zvukově a tepelně izolační vrstvy také protihlukovou membránu o síle 1,5 mm, která účinně zamezí pronikání hluku do interiéru vozu. Blockshot poskytuje vysokou úroveň zvukové izolace až -31 dB, což je na tyto oblasti dostačující. Ostatní části vozu si opět rozebereme v daších kapitolách tohoto článku.4. Aplikace finální protihlukové membrány
Tam kde jsme nalepili druhou vrstvu v podobě materiálu Comfortmat Vision, tedy na podlahu a zadní podběhy vozu, aplikujeme ještě třetí vrstvu. Tou je membránový materiál Comfortmat Blockator o síle 3 mm. Tento materiál nepropustí do interiéru vozu vibrace a hluk, který by byl schopný překonat první dvě vrstvy odhlučnění a společně s materiálem Comfortmat Vision se pyšní rekordní schopností zvukové izolace až -35 dB v rozsahu od 50 do 3000 Hz. Samozřejmě v případě, kdy je Blockator aplikovaný jako třetí vrstva na Vision. Takto ošetřené oblasti se již stávají pro hluk nepropustnou bariérou. Celková tloušťka materiálu na podlaze a zadních podbězích je tedy 13 mm, což je již solidní vrstva odhlučnění. Na fotce můžete zhlédnout, kromě třemi vrstvami odhlučněné podlahy a zadních podběhů, také druhou vrstvu v zavazadlovém prostoru, třetí vrstvu na stropě a taktéž třetí vrstvu na všech dveřích. A právě na dveře se zaměříme v další kapitole tohoto článku.5. Odhlučnění všech dveří
Na řadu přichází všechny dveře Hummeru a ty odhlučňujeme dokonce v pěti vrstvách. Je to z důvodu nejen vysokého zatížení hlukem této oblasti vozu, ale zejména kvůli složení dveří z několika dílů. A samozřejmě každý musí být adekvátně odhlučněn. Začínáme vnějším plechem dveří, na který aplikujeme antivibrační materiál Comfortmat Dark D3 o síle 3 mm a MLF 0,41 jednotek. Takový materiál již velmi účinně zamezí vibracím vnějšího plechu dveří z důvodu nejen provozu vozidla, ale i například při poslechu nového ozvučení, které jsme také instalovali. Druhou vrstvou na vnější plech je zvukově a tepelně izolační materiál Comfortmat Integra, který je speciálně určen pro odhlučnění dveří. Integra je tedy 100% odolná vůči vlhkosti a vodě, kterou nenasává, nehnije a nerozkládá se. Tak jako všechny materiály Comfortmat si navíc udržuje stejné vlastnosti po celou životnost vozu. Třetí vrstvu tvoří opět antivibrační materiál, tentokrát na vnitřní plech dveří. Tím se zacelí veškeré otvory ve dveřích a mimojiné tím vytvoříme ozvučnici reproduktorům, které získají zejména na basové složce. V poslední fázi odhlučňujeme plastové čalounění dveří. Nejprve pro jejich zpevnění aplikujeme antivibrační materiál a následně na celou plochu "tapecu" nalepíme flexibilní protihlukovou pěnu, která zamezí skřípání plastů a zároveň plní funkci dodatečné protihlukové izolace.6. Odhlučnění střechy
Vynechat nemůžeme ani střechu, jejíž odhlučnění přináší několik zajímavých benefitů. Kromě zamezení pronikání běžného silničního a aerodynamického hluku je to i tepelná izolace. Střechu v tomto případě odhlučňujeme celkem ve třech vrstvách. Tou první je tradičně antivibrační materiál, který zpevní tenký plech střechy a jeho účinek poznáte například i v dešti, protože téměř eliminuje jakýkoliv hluk od dešťových kapek, které za jízdy takřka neslyšíte. Na střechu používáme antivibrační materiál Comfortmat Dark D2 s velmi nízkou hmotností a tloušťkou 2,3 mm. Druhou vrstvu tvoří speciální membránový Comfortmat Skyline, který je určený právě pro odhlučnění střechy. Zároveň se jedná o nejlehčí zvukově izolační materiál s protihlukovou membránou na světě s hmotností 2,8 Kg na 1 m². I díky této membráně poskytuje Skyline vysokou úroveň zvukové izolace až -25 dB. Kromě toho Skyline poskytuje i tepelně izolační funkci, což oceníte zejména v létě. V horkých dnech se přes střechu nedostane tolik tepla a v autě déle vydrží chladnější teploty z klimatizace. V zimě je efekt opačný a pokud máte odhlučněno celé auto materiály Comfortmat, z interiéru vozu neuniká teplo. Jako třetí vrstvu aplikujeme ještě polyuretanovou pěnu Comfortmat Soft Wave. Tato pěna totiž dokáže pohltit hluk, který by byl schopen překonat první dvě vrstvy odhlučnění a zároveň vyplní prostor mezi střechou a stropnicí. Vlnitý povrch zamezí šíření hluku po rovném povrchu střechy a pohltí i další zvuky jako skřípaní nebo chrastění stropnice, případně kabeláže osvětlení, apod. Soft Wave disponuje tvarovou pamětí a je velmi flexibilní. I přes tloušťku 15 mm materiál můžete aplikovat téměř do všech prostor, protože se dokáže zmáčknout na pouhý jeden milimetr. Velkou výhodou tohoto materiálu je kromě excelentní schopnosti absorbce hluku také jeho hmotnost, která činí pouhých 0,6 kg na 1 m².7. Odhlučnění palubní desky
Mezi největší problémy tohoto vozu patřila i vrzající palubní deska a proto jsme se pustili i do odhlučnění této části vozidla. Nutno říci, že se jedná s přehledem o nejnáročnější část odhlučnění libovolného vozidla a je to jeden z důvodů, proč se u nás palubní desky obvykle neodhlučňují. Demontáž a opětovná montáž je složitá a zabere několik hodin času třem technikům zároveň. Určitě si dovede představit kolik šroubků, kabelů a nejrůznějších částí a úchytů je nutné s maximální pečlivostí demontovat, než se kompletně celá palubní deska demontuje. A o opětovném složení nemluvě, to je ještě náročnější a jsou nezbytné mnohaleté zkušenosti, zručnost a trpělivost. Co se týče samotného odhlučnění, tak na veškeré plastové díly palubní desky i její vnitřní část jsme aplikovali protihlukovou pěnu Comfortmat Soft Wave, která zamezí skřípání a vrzání plastů a zároveň má vysokou schopnost zvukové izolace a dokáže do sebe absorbovat nemalou část hluku z motorové části vozu. Plochy plastových dílů, které se o sebe dotýkají, jsme navíc oblepily těsnící páskou Comfortmat Bitosoft AntiCreak. Díky demontáži palubní desky jsme se dostali i k velké části příčky mezi motorovou částí a interiérem, kterou jsme samozřejmě také důkladně odhlučnili. Odhlučnění palubní desky tedy nemá vliv pouze na skřípající plasty, ale důležitá je i možnost snadnější aplikace antivibračních a zvukově izolačních materiálů do prostoru mezi motorem a kabinou.8. Odhlučnění předních podběhů
Odhlučnění předních podběhů dokáže účinně zmírnit pronikání hluku do interiéru vozidla od předních kol a silnice. Zároveň zamezí hluku od létajících kamínků a je tedy důležitým prvkem pro celkové odhlučnění vozu. Nejprve aplikujeme na kovovou část podběhu vysoce účinný antivibrační materiál Comfortmat Dark D4 o tloušťce 4 mm a s vysokým akustickým ztrátovým činitelem, který jsme již zmínili při odhlučnění podlahy. Tento materiál zamezí vibracím karoserie a zároveň zamezuje pronikání hluku o nejnižších frekvencích, který způsobují zejména pneumatiky. A ty jsou v tomto voze extrémních rozměrů. Hummer má i plastové podběhy, které je potřeba taktéž odhlučnit. K tomu používáme membránový materiál Comfortmat Blockshot o síle 7 mm, který již znáte z odhlučnění zavazadlového prostoru tohoto vozu. Poradí si s hlukem o středních a vyšších frekvencích a zároveň zamezí hluku od létajících kamínků. Zadní podběhy jsme důkladně odhlučnili ve třech vrstvách ze strany zavazadlového prostoru, přesto jsme pro zvýšení efektu aplikovali opět antivibrační materiál Comfortmat Dark D4 z vnější strany zadních podběhů. Celkem tedy je tato oblast ošetřena čtyřmi vrstvami odhlučnění o celkové tloušťce 17 mm.