Ruský lídr trhu s odhlučněním vozidel Comfortmat představil tento rok několik nových antivibračních a zvukově izolačních materiálů, které opět představují nepřekonatelnou schopnost zvukové izolace současnosti. Po seznámení s novými materiály a dokončení prvotních instalací jsme se rozhodli změnit celý koncept našeho odhlučnění a díky novým produktům výrazně zvýšit účinnost odhlučnění v našich instalacích. V článku si popíšeme hlavní změny a představíme nové produkty.
Výrazné zvýšení účinnosti odhlučnění podlahy a podběhů
Odhlučnění podlahy a podběhů hraje zcela zásadní roli pro celkové odhlučnění vozu a je proto nezbytné se právě podlaze věnovat s maximální pečlivostí a volit velmi účinné materiály. Podlaha je extrémně náchylná nejen na hluk, ale vzhledem k velké ploše i na výrazné vibrace od odrážejícího se hluku vozovky, od motoru, převodovky, pneumatik i výfukového systému. Proto je prakticky nutnost volit v první vrstvě odhlučnění vysoce účinné antivibrační materiály a to s minimální tloušťkou 3 mm. Doposud jsme pracovali s antivibračními materiály Comfortmat z modelové řady Premium, konkrétně Comfortmat Dark D3 o tlouštce 3 mm a akustickým ztrátovým činitelem (MLF) 0,41 jednotek, případně Comfortmat Dark D4 o tloušťce 4 mm a MLF 0,49 jednotek. Tyto prémiové antivibrační materiály vynikají nízkou hmotností, vysokou účinností a v neposlední řadě i příkladnou flexibilitou, díky které se s materiálem skvěle pracuje. Podlaha a podběhy by si však přece jen zasloužily ještě účinnější antivibrační materiály a to se nám povedlo zrealizovat s naskladněním nových profesionálních antivibračních materiálů Comfortmat Atom o tloušťce 4 mm a MLF 0,60 a Comfrotmat Extreme s tloušťkou dokonce nižší 3,5 mm, ovšem s vyšším MLF 0,63 jednotek. Ačkoliv se navýšení akustického ztrátového činitele může zdát na papíře nízké, v praxi je toto číslo obrovské a účinnost takového antivibračního materiálu je až o více než 30% vyšší. To má za následek výrazné snížení vibrací i nízkofrekvenčního hluku, který je typický pro tyto oblasti. Rádi bychom také zmínili, že většina konkurenčních společností zabývajících se odhlučněním v České republice používá při odlučnění podlahy a podběhů antivibrační materiály o tloušťce 2 mm a MLF maximálně 0,33 jednotek. Takové hodnoty jsou pro tuto oblast zcela nedostačující a účinnost odhlučnění podlahy je téměř o 50% nižší, než v případě našeho řešení. A to se jedná pouze o první vrstvu odhlučnění.
Nová průmyslová pec na nahřívání antivibračních materiálů
Vysoká účinnost antivibračních materiálů Comfortmat Atom a Extreme je vykoupena nutností tyto materiály zahřát na cca 55 až 60 stupňů. Bez zahřátí je prakticky nemožné s materiály pracovat a proto jsme u našeho odhlučnění volili spíše flexibilní materiály z modelové řady Dark. Nyní jsme však naši dílnu vybavili velkou průmyslovou pecí, která pojme až 50 kusů antivibračních materiálů a zahřeje je během několika minut na požadovanou teplotu. Díky tomu je s novými antivibračními materiály z modelové řady Expert snadné pracovat a tato pec nám umožnila výrazně zvýšit celkovou účinnost našeho odhlučnění. Po aplikaci materiál ztuhne na provozní teplotu a jeho účinnost je oproti běžným materiálům nepřekonatelná. V našich balíčcích odhlučnění Premium a Expert jsme se rozhodli pracovat při odhlučnění podlahy a zadních podběhů s antivibračním materiálem Comfortmat Atom. Ve vylepšených balíčcích Premium Plus a Expert Plus, které jsou zaměřeny na ještě vyšší účinnost, nově najdete na těchto oblastech Comfortmat Extreme. Práce s ním je i po zahřátí náročnější, přeci jen se jedná o nejúčinnější antivibrační materiál o této tloušťce na světě, nicméně složitější práce nám vůbec nevadí, když poté slyšíme od zákazníků nadšené ohlasy. Zvýšení účinnosti odhlučnění podlahy přináší i další benefit - již není nezbytné odhlučnit přední podběhy z vnější strany. Ze strany podlahy se totiž dostaneme až k palubní desce a tuto oblast odhlučníme kombinací vhodných materiálů tak účinně, že již není potřeba opatřit materiály i přední podběhy z vnější strany, kde je navíc výrazně menší plocha k aplikaci. Ušetříme tak hmotnost i čas a můžeme se důkladněji věnovat odhlučnění podlahy.Zvukově izolační materiál Comfortmat Raptor pro odhlučnění stísněných prostor
Doposud jsme bojovali s největším omezením při odhlučnění vozidel v oblastech, kde je stíšněný prostor pro aplikaci. Typickou oblastí je prostor pod zadními sedačkami, dno zavazadlového prostoru a v některých vozidlech i podlaha. Na tyto oblasti jsme často museli aplikovat zvukově izolační materiál Comfortmat Vision, který je sice na svou hmotnost a flexibilitu překvapivě účinný, nicméně v dnešní době moderních membránových materiálů se jedná o méně zajímavé řešení. Z membránových materiálů bylo možné použít alespoň Comfortmat Integra, nicméně tloušťka 6 mm a snížená účinnost kvůli hmotnosti není vždy optimální řešení. Proto jsme uvítali novinku v podobě membránového materiálu Comfortmat Raptor, který disponuje tloušťkou pouhých 4 mm. Raptor je složen z 2 mm silné membrány nové generace a zvukově izolační vrstvy o stejné tloušťce. Výsledkem je schopnost zvukové izolace až 30 dB, což zároveň představuje nejúčinnější zvukově izolační materiál o této tloušťce na trhu. A co tedy Raptor přináší pro naše instalace? Především možnost aplikovat membránové materiály, což je nejúčinnější možnost odhlučnění současnosti, na všechny oblasti vozu. A to vede samozřejmě k výrazně vyšší celkové účinnosti odhlučnění. Co je ale ještě důležitější, tak tloušťka 4 mm umožní naprosto bezproblémové složení interiéru i v těch nejstísněnějších oblastech vozu, jako je obvykle prostor pod zadními sedačkami. Raptor jsme si oblíbili i z důvodu jeho snadné aplikace, nízké hmotnosti a líbí se nám i křiklavá oranžová barva.Nejúčinnější zvukově izolační materiál na trhu Comfortmat Titan
Dalším zajímavým materiálem, který nově budeme využívat v našich instalacích, je Comfortmat Titan. Jak již jeho název napovídá, jedná se nejen o nejúčinnější materiál v rámci portfolia výrobce, ale náleží mu díky schopnosti zvukové izolace až 38 dB titul absolutně nejúčinějšího zvukově izolačního materiálu na světě. To je umožněno unikátním složením tohoto membránového materiálu, který je tvořen zvukově izolační vrstvou o tloušťce 4mm a protihlukovou membránou nejnovější generace taktéž o tloušťce 4 mm. Pouze pro český trh jsme si nechali navíc vyrobit podobný materiál Comfortmat Titan Lite, který disponuje o 1 mm tenčí membránou, jinak vše zůstává stejné. Snížená tloušťka membrány umožní výrazně nižší hmotnost a přitom stále bezkonkurenční schopnost zvukové izolace až 36 dB. Oba materiály budeme použivat v našich nejúčinnějších balíčcích odhlučnění Premium Plus a Expert Plus a nahradí dříve používanou kombinaci dvou materiálů Comfortmat Vision + Comfortmat Blockator. Tuto kombinaci tedy již v našich montážích nově nenajdete. Titan umožní snadnější a rychlejší aplikaci, nižší cenu a přitom o 3 dB, respektive 1 dB v případě Titan Lite, vyšší účinnost. Pokud vás zajímá, jak se novinky projeví na ceně odhlučnění, tak dle našich propočtů a prvních instalací se ceny za odhlučnění nezmění. Je to dáno především tím, že jsme mohli většinu materiálů zlevnit díky dosažení na VIP nákupní ceny u společnosti Comfortmat. I díky obrovskému zájmu našich zákazníků jsme se stali tento rok největším odběratelem v celé Evropě a patříme i mezi několik největších v rámci domovského Ruska. Roli hraje i samotný materiál Comfortmat Titan, jehož cena je nižší než kombinace dvou materiálů. Noví zákazníci se tedy mohou těšit na výrazně vyšší účinnost odhlučnění při nezměněné ceně.