Přidání externího zesilovače do audio systému vozidla představuje skvělý způsob jak získat více výkonu, dynamiky i detailů pro ozvučení vašeho auta. Tovární hlavní jednotky však zpravidla nemají ve výbavě RCA výstupy potřebné pro připojení zesilovače. V takovém případě je řešením high/low převodník signálu. Ten je možné pořídit v pasivní nebo aktivní verzi a v současnosti bývá již také často součástí zesilovačů. Jaké jsou výhody i nevýhody jednotlivých typů převodníků signálu a v jakých případech je používat se dozvíte v našem článku.
Na jakém principu převodníky signálu fungují?
Jak jsme již v úvodu zmínili, zesilovače jsou často navrženy pouze pro nesymetrický RCA vstup nízké úrovně. Tento způsob zapojení však není vhodný pro tovární hlavní jednotky, které RCA výstupy nedisponují. Řešením je připojení zesilovače přes reproduktorové kabely pomocí převodníku signálu. High/low převodník tedy slouží k převodu vysoké úrovně signálu na úroveň nízkou. Zapojení je jednoduché. Na dva plusové a dva mínusové vstupy na převodníku (v případě dvoukanálové verze) zapojíme reproduktorové kabely nejčastěji ze zadních reproduktorů. Na druhé straně převodníku pak najdete klasické RCA výstupy, kterými propojíme zesilovač pomocí RCA signálových kabelů. Připojení převodníku nemá žádný vliv na funkčnost nebo kvalitu reproduktorů. Zvolený převodník však výrazně ovlivňuje kvalitu a sílu signálu. Správný výběr převodníku a jeho kvalita je tedy stejně důležitý jako výběr zesilovače a dalších komponent audio systému.
Externí převodník vs. integrovaný převodník signálu v zesilovači
Většina moderních zesilovačů již disponuje integrovaným high/low převodníkem. Postrádá tedy v takových případech přidání externího převodníku smysl? Toto tvrzení samozřejmě nemusí být správné. Tak jako ve většině oborech i v případě ozvučení vozidel závisí především na kvalitě zvolených komponentů. Integrovaná grafika v osobním počítači pravděpodobně nebude dosahovat požadované úrovně pro hraní nejnáročnějších her a stejnou analogii lze hledat v případě použití high/low převodníku. Pravdou je, že integrované převodníky v zesilovačích bývají obvykle kvalitativně na nižší úrovni a disponují pouze základní odporovou konverzí z vysoké úrovně na nízkou. To může mít za následek nedostatečnou kvalitu signálu a potažmo i zvuku. Občas se také setkáváme se situací, kdy některá vozidla disponují vstupním napětím až 40 V, kdežto drtivá většina zesilovačů akceptuje vstupní napětí pouze do 6V. Výsledkem takového spojení pak může být i poškození zesilovače. Použití externího převodníku signálu tak vidíme v mnoha případech jako více než opodstatněné a to převším v případech, kdy vám jde o vysokou kvalitu zvuku. Hodně však závisí na kvalitě a vnitřních součástkách samotného převodníku a aby to nebylo tak jednoduché, vybrat si můžete z pasivních a aktivních převodníků signálu.
Pasivní převodníky signálu
High/low převodníky signálu existují v pasivní nebo aktivní variantě a rozdíl je především v jejich kvalitě i dodatečných funkcích. Pasivní převodníky patří mezi ty základnější a také i levnější. Přesto se obvykle chlubí vyšší kvalitou signálu i vnitřních součástek než v případě integrovaných převodníků v zesilovačích, a to zejména v těch levnějších. Jejich využití je vhodné například u základních instalací a v případě, pokud ve vozidle není tovární zesilovač. Nevýhodou pasivních převodníků je, že mohou pouze překonvertovat signál, který přijímají a pokud tedy obdrží slabý signál, mají slabý i výstup. Druhou a poměrně zásadní nevýhodou je paradoxně jejich obvyklé použití. Nejčastěji se totiž instalují pro připojení dvoukanálového zesilovače, případně monobloku, pro subwoofer. A kde nastává problém? Pasivní převodníky používají rezistory, induktory a kondenzátory k blokování signálu vysoké úrovně a spotřebovávají část energie. Přidávají přitom zkreslení i šum a odstraňují ze signálu informace o nejnižších frekvencích. To znamená, že signál vycházející z pasivního převodníku je horší, než signál přicházející dovnitř. Má větší zkreslení, více šumu a informace o nízkých frekvencích byly odstraněny. Když dáte tento signál do zesilovače, dostanete méně kvalitní zvuk ve vyšších hlasitostech a v případě použití subwooferu je díky odstranění nízkých frekvencí kontraproduktivní. Pokud je tedy pro vás důležitá maximální kvalita zvuku a vynikající podání těch nejnižších frekvencí, měli byste uvažovat spíše o aktivním převodníku signálu.Aktivní převodníky signálu
Aktivní high/low převodníky signálu představují pokročilou verzi klasických pasivních převodníků a narozdíl od nich potřebují ke svému fungování i napájení. Aktivní převodníky disponují obvykle také kvalitnějšími vnitřními součástkami a poskytují čistější, silnější a stabilnější signál a další důležité funkce pro pokročilé ozvučení automobilu. Mezi hlavní přednost aktivních převodníků patří schopnost přijmout napětí na vstupu až 40 V RMS na kanál a snadno tak zvládat nejvýkonnější tovární audio systémy v moderních vozidlech. Aktivní převodníky také poskytují silný a čistý signál na výstupu, který dosahuje obvykle až 9,5V RMS a součástí některých aktivních převodníků je i předzesilovač s možností regulace. Obvykle obsahují také vstupní přepínač zátěže, který umožňuje kompatibilitu s většinou továrních zesilovačů, jenž využívají snímání impedance pro ztlumení kanálů. Jak jsme již zmínili v předcházejícím odstavci, tak aktivní převodníky si lépe poradí s nejnižšími frekvencemi, což oceníte zejména při přidání kvalitního subwooferu do audio systému vašeho automobilu. Samozřejmostí je u většiny aktivních převodníků automatické zapínání a vypínaní při detekci přítomnosti signálu na hlavním vstupu. Ty nejkvalitnější převodníky obsahují i několik dalších zajímavých funkcí jako je vyrovnání kolísajících a přeekvalizovaných nízkých frekvencí nebo sčítání kanálů, o čemž si napíšeme více níže.
Funkce pokročilých aktivních převodníků detailněji
Každý konkrétní model jednotlivých automobilek je jiný a instalace nového zvukového systému může být často složitá. Většina továrních hlavních jednotek plní v současnosti mnohem více funkcí než pouze rádio. Jsou řídicím centrem pro informační a zábavní systém vozidla a jejich výměna je velmi nákladná (pokud je vůbec možná), navíc nedosáhnete obvykle velkého zlepšení zvuku. Pokročilé aktivní převodníky obsahují funkce, které pomáhají integraci nového ozvučení na tovární audio systémy.
Vyrovnání nízkých frekvencí
Tovární jednotky obvykle záměrně snížují úroveň nízkých frekvencí při zvyšování hlasitosti, čímž chrání málo kvalitní a nevýkonné tovární reproduktory a subwoofery. Tato funkce ale zůstává zachována i při jejich výměně a snižuje kvalitu reprodukce nových komponentů. Procesory a aktivní převodníky pro obnovu nízkých frekvencí, jako je například AudioControl LC2i Pro, umí toto omezení odstranit a poskytnout silné basy a stabilní signál ve všech úrovních hlasitosti, včetně kompenzace přeekvalizovaných a kolísajících nízkých frekvencí.Funkce předzesilovače
Předzesilovače integrované v aktivních převodnících umožní zesílit slabý signál tovární hlavní jednotky a poskytnout maximální výkon a dynamický rozsah pro vaši novou aparaturu bez přidání šumu a zkreslení. Předzesilovač, nebo-li line driver, zvýší úroveň signálu až na 9,5 V RMS, čímž zajistí silný a stabilní signál i v případě velké vzdálenosti mezi hlavní jednotkou a zesilovačem. Z aktivních převodníků s funkcí předzesilovače můžeme zmínit AudioControl LC1i, který představuje ideální řešení pro moderní vozy se slabým výstupním signálem.Sčítání kanálů
Tovární audio systémy mohou být komplikovanější, než se na první pohled zdá a to zejména v případě samostatných výstupů pro výškový a středobasový reproduktor. Funkce sčítání kanálů u převodníků jako je AudioControl LC6i umožňuje kombinovat více vstupních signálů s výstupem hlavního kanálu. K sečtení těchto signálů je možné využít funkci součtu kanálů a vytvořit tak výstup signálu v plném rozsahu.
Schopnost přijmout vysoké vstupní napětí
Aktivní převodníky signálu mají také schopnost přijmout napětí na vstupu až 40 V RMS na kanál (ekvivalent 400 W RMS na 4 ohmy) a snadno tak zvládat nejvýkonnější tovární audio systémy v moderních vozidlech. Oproti tomu klasické pasivní převodníky (včetně těch integrovaných v zesilovači) jsou schopné akceptovat vstupní napětí pouze do 6 voltů a to i na úrovni reproduktorů. Připojení takového napětí k zesilovači tedy může vést až k jeho nenávratnému poškození.
A jaký převodník tedy zvolit?
Bez ohledu na to jak kvalitní máte zesilovač, bude fungovat jen tak dobře, jak kvalitni signál obdrží. Různé modely automobilů mají tovární hlavní jednotky rozdílné kvality a tomu odpovídá i kvalita a síla signálu. Proto ani neexistuje jednotné doporučení pro zakoupení nejvhodnějšího převodníku signálu. Mějte však na paměti, že výběr správného převodníku signálu může být v některých případech podobně důležitý, jako výběr zesilovače nebo reproduktorů. Minimálně tehdy, pokud požadujete vysokou kvalitu zvuku ve vašem vozidle. Zmíníme tedy několik příkladů pro použití jednotlivých typů převodníků signálu.
- Potřebujete zapojit 2kanálový zesilovač na tovární systém a nechcete nic dalšího řešit? Zvolte integrovaný převodník v zesilovači nebo základní pasivní high/low převodník, například ACV 30-5000-02.
- Potřebujete zapojit 4kanálový zesilovač, například pro přední a zadní reproduktory? Zvolte integrovaný převodník v zesilovači nebo základní 4kanálový pasivní high/low převodník, například Rockford Fosgate RF-HLC4.
- Potřebujete zapojit zesilovač, který nedisponuje automatický sepínáním a nemá ani integrovaný převodník? Zvolte pasivní high/low převodník s funkcí automatického sepínání, například Mosconi HLA-SLIM, případně HLA-DUAL.
- Potřebujete zapojit 2kanálový zesilovač pro kvalitní subwoofer a záleží vám na kvalitě zvuku a přesném podání nízkých frekvencí? Zvolte aktivní high/low převodník, například Zapco ASP-OEB.
- Potřebujete zapojit zesilovač na tovární jednotku, která snižuje úroveň basové složky při zvyšování hlasitosti? Zvolte aktivní high/low převodník s funkcí vyrovnání basové složky, například AudioControl LC2i Pro, případně LC7i v případě potřeby více kanálů.
- Potřebujete zapojit zesilovač na tovární jednotku, která se prezentuje slabým a nekvalitním signálem? Zvolte aktivní high/low převodník s funkcí předzesilovače, například AudioControl LC1i.
- Potřebujete zapojit zesilovač do automobilu s aktivním audio systémem? Zvolte aktivní high/low převodník s funkcí sčítání kanálů jako je AudioControl LC6i, který sečte všechny signály dohromady a na výstupu získáte signál s plným rozsahem.
- Vlastníte spíše moderní vozidlo, které má ve výbavě tovární zesilovač a záleží vám na vysoké kvalitě zvuku? Doporučujeme vždy použití aktivního high/low převodníku s odpovídajícím počtem kanálů, který zajistí silný a čistý signál pro váš zesilovač.
- Plánujete zapojit do vašeho audio systému i DSP procesor? V takovém případě obvykle není nutné doplňovat systém o převodníky, protože značkové DSP procesory (Zapco, Audison, Helix, apod) obsahují vysoce kvalitní převodníky signálu. Výjimku tvoří hlavní jednotky s velmi slabým a nekvalitním signálem, případně jednotky snižující úroveň basové složky. Poté postupujte dle bodu 5 a 6.
- Nenašli jste odpovědi na vaše otázky? Jednoduše nás kontaktujte.