Můj účet

Jak odhlučnit páté dveře auta

Odhlučnění pátých dveří nebo víka kufru patří spíše k doplňkovým službám, nicméně v rámci celkového odhlučnění vozu je nezbytné tuto oblast neopomenout. Zejména u větších vozidel typu SUV nebo užitkových vozů mají páté dveře velké rozměry a proniká přes ně do interiéru okolní silniční hluk. Při odhlučnění vozidel navíc platí, že jakákoliv neodhlučněná oblast se po celkové instalaci může projevit a více či méně pocitově zvýšit celkový hluk v interiéru. Proto vždy doporučujeme odhlučnit kompletně celý vůz. A jak na páte dveře? To se dozvíte na následujících řádcích. 

1. Demontáž plastového obložení a příprava povrchu

Před samotným odhlučněním je samozřejmě nutné demontovat plastové obložení pátých dveří. Tato část je obvykle přichycená na několika šroubcích, případně plastových příchytkách. Šrouby tedy musíte odšroubovat a plastové příchytky odcvaknout. Jakmile plastové obložení demontujete, můžete se pustit do přípravy povrchu. Ten je nutné zbavit všech nečistot jako je prach, maziva nebo vosky. K tomu vám perfektně poslouží například čistič Bilt Hamber Surfex HD, který rychle odstraní veškeré nečistoty a zároveň povrch odmastí. Pokud máte vyčištěno, můžete se pustit do aplikace antivibračního materiálu. 

2. Aplikace antivibračního materiálu

Prvním krokem pro odhlučnění libovolné plochy vozidla je aplikace antivibračního materiálu. Ten je nezbytný pro zamezení vibrací a rezonancí, které jsou pro lidské ucho zdrojem hluku. Pro tyto účely volíme výhradně ultralehký prémiový antivibrační materiál Comfortmat Dark D2, který disponuje nejen akustickým ztrátovým činitelem (anglicky mechanical loss factor - MLF) o vysoké hodnotě 0,35 jednotek, ale zejména velmi nízkou hmotností 2,4 kg / m². Právě u pátých dveří je nízká hmotnost velice důležitá pro zachování správné funkce dveřních pantů a vzpěr pátých dveří. Antivibrační materiál nalepte na povrch zavazadlového prostoru a následně použijte přitlačovací váleček pro maximální přilnavost a účinnost materiálu. Antivibrační materiály totiž fungují na 100% pouze v případě, že jsou dokonale přilnuté k povrchu bez vzduchových mezer. V našem článku jak vybrat antivibrační materiál se dozvíte více informací o antivibračních materiálech a jejich vlastnostech. Antivibrační materiál po krajích pár milimetrů překrývejte a rozválečkujte rollerem. Doporučujeme pokrýt antivibračním materiálem celý povrch plechu pátých dveří, nicméně v případě rozměrově větších dveří (typicky užitkové vozy) je vzhledem k hmotnosti materiálu vhodné použít přiměřené množství. Při našich montážích aplikujeme maximálně 1 ks materiálu o rozměru 700 x 500 mm, což neomezí do budoucna správnou funkci dveří. Po aplikaci antivibračního materiálu je na řadě druhá vrstva v podobě zvukově izolačního materiálu.

3. Aplikace protihlukového materiálu

Dalším nezbytným a zcela zásadním krokem je aplikace účinného zvukově izolačního (protihlukového) materiálu, který zamezí pronikání hluku do interiéru vozidla. Na výběr máme ze dvou materiálů, které lze pro účely pátých dveří použít. První možností je odhlučnění materiálem Comfortmat Vision a to zejména v případě, pokud se jedná o rozměrnější páté dveře. Vision je extrémně lehký zvukově i tepelně izolační materiál s vysokou schopností absorbce hluku, který je zároveň i přes svou tloušťku 6 mm velmi flexibilní a práce s ním je pohodlná. Jeho hmotnost je pouhých 0,4 kg / m²  a přitom má schopnost snížit hluk o cca -15 dB, což je pro odhlučnění této oblasti s přehledem dostačující. Pro práci není potřeba používat přitlačovací váleček a jednotlivé kusy materiálu přikládejte vedle sebe, nikoliv přes sebe, jako v případě antivibračního materiálu. Druhou možností je membránový zvukově izolační materiál Comfortmat Integra, který byl vyvinut speciálně pro odhlučnění dveří automobilu. Jedná se o vícevrstvý tlumící materiál o tloušťce 6 mm, který kombinuje zvukově i tepelně izolační funkci. Součástí Integry je i protihluková membrána, která dokáže účinně zamezit pronikání hluku do interiéru vozidla. Comfortmat Integra poskytuje vysokou úroveň zvukové izolace až - 26 dB a je tedy výrazně účinnější než Vision. Díky vyšší hmotnosti 3 kg / m² tento materiál však doporučujeme spíše na rozměrově menší dveře a víka kufru. Počet kusů materiálu závisí na rozměrech dveří, které se mohou velmi lišit v závislosti na typu auta. U běžných vozidel si vystačíme obvykle s jedním kusem o rozměru 700 x 500 mm a pro užitková vozidla spotřebujeme 1 ks velkého rozměru 1000 x 700 mm.

 
4. Aplikace protihlukového materiálu na plastovou výplň dveří

Páté dveře máme již téměř odhlučněny, zbývá však poslední část a to odhlučnění plastových výplní dveří. Na tuto část zpravidla používáme profesionální akustický materiál na bázi velmi husté mikroporézní polyuretanové pěny Comfortmat Soft Wave 15, který disponuje kromě vysoké schopnosti zvukové izolace také značnou flexibilitou a tvarovou pamětí. Díky tomu je ideální právě do stísněných prostor čalounění dveří a vlnitý povrch je u této tvarové pěny schopen absorbovat více hluku v tomto uzavřeném prostoru. U dražších instalací používáme vylepšenou verzi tohoto materiálu, konkrétně Comfortmat Soft Wave Expert. Práce s tímto pěnovým materiálem je snadná, mějte však na paměti, že má extrémně lepivou vrstvu. Jakmile materiál nalepíte, tak jej už z plastu bez narušení struktury materiálu neodlepíte. Proto doporučujeme si nejprve změřit a ustřihnout vhodný rozměr a až poté odloupnout fólii kryjící lepidlo. Materiál lepíme na celou plochu plastové výplně dveří, vynecháme pouze prostor s úchyty. Na jedny páté dveře si obvykle vystačíme s 1 kusem materiálu o rozměru 700 x 500 mm, u větších vozidel počítejte s 1 ks o rozměru 1000 x 700 mm. Pokud máte hotovo, můžete plastovou výplně namontovat zpět a páte dveře jsou tímto krokem kompletně odhlučněné. 

Jaké materiály jsme tedy pro odhlučnění dveří použili?

Pro lepší přehled a orientaci v článku si na závěr shrneme všechny materiály a pomůcky, které jsme použili. Počet kusů materiálu vychází z běžného vozidla střední třídy typu Škoda Octavia. Na páté dveře vozidla tedy použijeme následující materiály:

Pro přesný výpočet materálů můžete využít náš konfigurátor odhlučnění. Máte po přečtení tohoto článku stále obavy, že odhlučnění pátých dveří sami nezvládnete, nebo nemáte vhodný prostor pro montáž? V takovém případě využijte možnosti odborné montáže v naší montážní dílně v Brně a sjednejte si termín na montáž odhlučnění. Objednat se můžete telefonicky na čísle 607 38 38 38, nebo nám napište na email montaze@ahifi.cz. Rádi se s vámi také potkáme osobně na naší prodejně v Brně.
Autor: Ing. Karel Konečný
Kopírování fotografií nebo textu je zakázáno! Všechna práva vyhrazena.

Podobné články

Jak nejúčinněji odhlučnit zavazadlový prostor
S příchodem nových a účinnějších antivibračních a zvukově izolačních materiálů Comfortmat jsme aktualizovali náš článek týkajícího se odhlučněním kufru.
Celý článek
Jak nejúčinněji odhlučnit podlahu vozidla
Přes podlahu se do interiéru vozu dostává hluk od silnice, od kol, ale i od motoru, převodovky nebo výfuku. V našem článku se dozvíte jak odhlučnit podlahu vozu v několika krocích.
Celý článek
Jak odhlučnit zadní podběhy vozidla
Odhlučnění zadních podběhů provádíme převážně ze strany zavazadlového prostoru. Jsou však případy, kdy je odhlučnění vhodné z vnější strany a jak na to se podíváme v našem článku.
Celý článek
Jak odhlučnit střechu auta?
Odhlučnění střechy účinně zamezí pronikání hluku přes střechu vozu a poskytne také její tepelnou izolaci. V našem dalším článku se podíváme jak na to.
Celý článek
Odhlučnění torpéda vozu krok za krokem
Odhlučnění torpéda sníží zejména hluk od motoru a také aerodynamický hluk při vyšších rychlostech. V našem článku se dozvíte přehledně v několika krocích jak odhlučnit torpédo auta a účinně tak snížit pronikání hluku do interiéru vozu. 
Celý článek
Jak správně odhlučnit dveře vozidla
Přední i zadní dveře jsou jedny z hlavních ploch, kterými do interiéru vozidla proniká vysoké procento hluku a jsou základním prvkem odhlučnění celého vozu.
Celý článek
Jak odhlučnit kapotu ve třech účinných variantách
Odhlučnění kapotu zpevní, zamezí vibracím a sníží hluk motoru pronikající do interiéru. V našem článku se dozvíte jak kapotu odhlučnit přehledně v několika krocích.
Celý článek

Komentáře k článku

1|pepyk , 17.06.2021, 08:25
Dobrý den.Chci vytlumit víko kufru u klasického sedanu.Mám v úmyslu použít DARK4,na to INTEGRU.Na plast WAVE EXPERT.Jelikož rozměry jsou větší než u Vámi uváděné prezentace,bude i spotřeba,ale hlavně celková hmotnost tlum.mat.jiná.To by neměl být problém,mám mech.vzpěry,ty by to měly udržet.Co mi však u Vás chybí,je odhlučnění ,,plata\" pod zadním oknem.Co by jste mi doporučil?Popř.nestačilo by ,,polepit\" pouze kovové části kufru,,pod platem\"?Např.DARK 4 a BLOCKSHOT(nebo BLOCKATOR)?Díky Pepyk
Odpověď: Ing. Karel Konečný - AHIFI.CZ, 17.06.2021 10:39
Dobrý den, na víko kufru bude stačit D3 (případně i D2) + Integra + Softwave, D4 má na tuto oblast už zbytečnou tloušťku i hmotnost. Co se týče plata, tak stačí jen například D3 na kovové plochy, aby se zamezilo vibracím. Předpokládám, že zbytek zavazadlového prostoru (včetně podběhů) bude odhlučněn, pak nemá smysl dávat druhou vrstvu na plato.