Proč lak (nejen) v zimě chránit?
Začneme klasikou. My, kteří se o lak auta pravidelně staráme, jej chceme udržovat v čistotě nejen v létě, ale i zimě. Užívat si vysoký lesk, rychlý odvod vody a krásné kapičkování (beading) patří k hlavním benefitům nejrůznějších ochran laku. Důležitější je ale fakt, že v zimě dostává lak mnohonásobně více zabrat a proto bychom na jeho údržbu neměli zapomínat, i když většinu času bude auto pravděpodobně špinavé. Silnice jsou plné soli, nejrůznejších chemikálií a dalších nečistot, které se na laku rychle usazují. Do nechráněného laku je tato silniční špína schopná se doslova zažrat a způsobit menší či větší poškození, včetně koroze. Ochrana laku všem těmto rizikům zamezí a kromě již zmíněných výhod nabídne i další, jako například mnohem snadnější údržbu. Chráněný lak totiž umožní jednoduché mytí i oplach soli a dalších chemikálií, které se na laku pravidelně objeví a je vhodné je pravidelně z laku odstranit. Často postačí aktivní pěna nebo jen silný proud vody a nemusíte se desítky minut klepat zimou před domem nebo u ruční myčky při klasickém mytí auta. Značně si usnadníte i přípravu laku na léto. Ten bude po zimě méně znečištěný, nečistoty půjdou snadněji odstranit a dekontaminace laku i následné voskování bude výrazně méně náročnější. Nezapomeňte ale, že před aplikací jakékoliv dlouhodobé ochrany laku je nutné lak dekontaminovat a perfektně připravit. Proto nastává ideální doba k aplikaci ochrany laku právě nyní, jelikož ještě není taková zima, která by vám mohla celý proces znepříjemnit. Mezi nejvhodnější ochranu laku na zimu patří syntetické a hybridní vosky, sealanty nebo keramická ochrana laku. Nyní si pojďme na jednotlivé typy ochran detailněji podívat.Syntetické a hybridní vosky
První a pravděpodobně nejpopulárnější možností jak lak chránit jsou vosky. V zimě však raději rovnou zapomeňte na klasické přírodní vosky, alespoň pokud nechcete auto voskovat za zimu několikrát. Přírodní vosky sice nabízí vizuálně nejzajímavější výsledek, v létě ovšem vydrží okolo tří měsíců a v zimě to bývá ještě výrazně méně kvůli náročnějším podmínkám. Srovnání všech typů vosků se dočtete v našem dalším článku, my vám ale hned prozradíme, že na zimu byste měli sáhnout především po syntetickém nebo hybridním vosku. Syntetické vosky jsou totiž mnohem odolnější a při správné aplikaci a následné péči jsou schopné chránit lak auta až po dobu jednoho roku. A jsou také výrazně více odolné vůči agresivním chemikáliím, kterých je v zimě všude nadmíru. Mezi nejpopulárnější syntetické vosky patří japonský vosk Soft99 Fusso Coat, který byl v poslední době inovován a jeho aktuální verze vyniká nejen svou odolností, ale i snadnější aplikací. Opomenout byste však neměli ani vosky hybridní, které pro mnoho z vás mohou být ještě zajímavější volbou. Hybridní vosky jsou totiž složeny jak z přírodních, tak syntetických látek a z obou možností si berou ty nejlepší vlastnosti. Těmi jsou zejména hluboký lesk a zvýšená odolnost. Ta může dosahovat s přehledem více než půl roku, tedy na zimu dostatečné číslo. Mezi takové patří například náš nejprodávanější vosk Bilt Hamber Double Speed-Wax, se kterým máme i v zimě perfektní zkušenosti a díky přírodním složkám oceníte i jeho "mokřejší" a hlubší lesk. A na závěr jeden náš tip. V dnešní době nabírá na popularitě extrémní rychlostí "keramika" a na trhu se objevují i vosky s příměsí oxidu křemičitého, tedy SiO2. Spojením s přírodním voskem vzniká produkt s ještě vyšší odolností a vlastnostmi srovnatelnými s plnohodnotnou keramickou ochranou. Právě takové jsou hybridní vosky Infinity Wax původem ze Skotska, které díky svým unikátním schopnostem doporučujeme ke zvážení pro ochranu laku nejen na zimu, ale i léto. Vše o voskování i přípravě laku se dočtete v našem dalším článku "jak navoskovat auto", který doporučujeme k přečtení.
Sealanty
Další možností ochrany laku v zimě jsou sealanty. Ty jsou složeny výhradně ze syntetických polymerů a jsou ještě odolnější vůči chemikáliím, soli nebo extrémním teplotám než syntetické a hybridní vosky. Záleží však na druhu sealantu a zejména jeho složení. V nabídce máme sealanty ve spreji s dobou ochrany dva až tři měsíce, které vám na celou zimu nevydrží, ale i velmi odolné sealanty s výdrží po dobu až jednoho roku. Odolné sealanty jsou vhodné samozřejmě nejen na zimu, ale na celý rok a jsou ideální pro všechny, které nebaví pravidelné voskování, nebo častá aplikace méně odolné ochrany laku. Snadněji se i díky tekuté formě nanášejí a kromě ochrany před povětrnostními podmínkami nebo chemikáliemi se můžete samozřejmě těšit, tak jako u vosků, i na vynikající hydrofobní účinky, beading a vysoký lesk. Ten sice není tak efektní jako u vosků, ale ty nejkvalitnější sealanty se jim dokazaly alespoň přiblížit. Jeden z ideálních sealantů na zimní období je Sam's Detailing Hybrid Sealant, který je přímo určený na ochranu laku v zimě. Díky tekutému složení a skvělému aplikátoru taktéž od Sam's Detailing, který vidíte na fotce, je jeho aplikace velmi snadná. Popularita keramiky se odrazila i na složení sealantů a dalším velmi zajímavým produktem je keramický sealant od francouzského výrobce autokosmetiky Fictech. Ochrana laku s jednoduchým názvem Fictech One obsahuje vysoký podíl SiO2 (oxidu křemičitého) což umožňuje ochranu laku po dobu přibližně 6 měsíců. Jelikož balení o objemu 100 ml vystačí na dvě aplikace na celé auto, můžete jej použít i na léto. Další možností jak dlouhodobě chránit lak je sealant Infinity Wax Glass Canopy Liquid Sealant, který díky vysokému obsahu SiO2 a tekutého skla (poly tetra fluro ethylene) vyniká odolností až na 1 rok a kromě toho dodá laku extrémní lesk a hydrofobní vlastnosti srovnatelné s keramickou ochranou, o které si napíšeme více v poslední části článku.
Keramická ochrana laku
V článku jsme již několikrát zmínili keramickou ochranu laku, která se těší stále větší popularitě. Není se čemu divit, přidáním SiO2 do vosku, sealantu nebo dokonce autošamponu získávají produkty jedinečné vlastnosti a zejména výrazně vyšší odolnost. Nejzajímavější nejen pouze na zimu, ale zejména na mnoholetou ochranu laku je samozřejmě samotná keramická ochrana. Ta obsahuje největší množství čistého oxidu křemičitého (SiO2), což má za následek dlouhodobou odolnost, extrémní odpuzování vody i nečistot a dokonce i mírnou mechanickou odolnost vůči poškrábání. Po nanesení keramiky se na laku utvoří průhledný povlak o tloušťce pouhých dvou až tří mikronů, který vyniká vysokou odolností. V případě naší nejprodávanější keramické ochrany Carbon Collective Oracle se jedná průměrně o 2 až 3 roky. Po celou tuto dobu je lak chráněn před kyselými dešti, UV zářením, chemikáliemi, solí, organickým znečištěním, ale i nečistotám. K tomu všemu lak disponuje až neskutečným zrcadlovým leskem, který nemá konkurenci. V praxi to znamená, že se o lak auta nemusíte v takové míře starat, odpadá pravidelné voskování a vystačíte si pouze mytím kvalitním, pH neutrálním šamponem. Pokud budete lak po mytí udržovat například pomocí keramického detaileru, dočkáte se ještě delší doby ochrany, než jakou uvádí výrobce. Jelikož se díky keramickému povlaku výrazně méně usazují nečistoty a lak získá samočistící schopnosti, je usnadněná i následná údržba vozu. Pokud je vozidlo jen mírně znečištěné, pak často postačí pouze silný proud vody pro uspokojivé umytí karoserie. Navíc vzhledem až k extrémním hydrofobním vlastnostem keramiky veškerá voda z laku okamžitě odteče, což má za následek snadné a rychle vysušení. Nevýhodou keramické ochrany laku je nutnost lak perfektně připravit. To se sice týká všech v tomto článku zmíněných ochran laku a nemělo by to být překážkou aplikace, ale v případě laku s defekty doporučujeme lak strojně rozleštit, aby byl zajištěn dokonalý podklad a keramická ochrana fungovala jak má. Nanesení keramické ochrany je sice časově náročnější a zabere vám často i celý víkend, budete však odměněni dokonalou a zejména opravdu dlouhodobou ochranou laku s výjimečným vzhledem vašeho auta.