Hlavní funkce antivibračních materiálů
Na začátek něco málo z obecné teorie. Primární funkce antivibračních materiálů spočívá zejména v eliminaci vibrací a rezonancí karoserie vozidla a zvýšení její tuhosti. Zdrojem vibrací je obecně provoz vozu, tedy chod motoru, převodovky, výfukového systému, zvuk reproduktorů, ale i okolní silniční hluk, který se odráží od vozovky na podlahu. V první fázi odhlučnění vozu je tedy nezbytné co nejvíce zamezit těmto nežádoucím vibracím, které je kvalitní antivibrační materiál schopen pohltit. Antivibrační materiál se tedy aplikuje vždy jako první vrstva odhlučnění pod druhou vrstvu v podobě zvukově izolačního materiálu. Jeho účinnost si můžete sami ověřit například poklepáním na plech, kdy po aplikaci zmizí jeho klasický zvonivý zvuk. Další, důležitou funkcí antivibračních materiálů je schopnost snížení hluku o nejnižších frekvencích, typický například od pneumatik. I proto se účinější a silnější antivibrační materiály aplikují zejména na přední a zadní podběhy a podlahu vozu. Vedlejším efektem aplikace antivibračního materiálu je i zpevnění tenkého plechu aut, antikorozní vlastnosti nebo v případě aplikace na dveře i výrazné zlepšení ozvučení vozidla. V našem článku jak vybrat antivibrační materiál se dozvíte více informací o antivibračních materiálech a jejich vlastnostech.Složení a vlastnosti antivibračních materiálů
Antivibrační materiály se v průběhu posledních let rychle vyvíjí a mění se jejich složení i vlastnosti za účelem maximalizace jejich účinnosti, snížení hmotnosti i zjednodušení aplikace. Není to tak dlouhá doba, kdy se auta tlumila těžkými bitumenovými materiály s vysokou hmotností, na dnešní dobu poměrně nízkou účinností a nutností zahřívání. Materiály byly náchylné na změnu teplot, kdy v zimě praskaly a v létě se naopak roztékaly. Všechny tyto problémy řeší moderní butylové antivibrační materiály, které jsou nejčastěji složeny na bázi butyl-kaučuku. Ten již není náchylný na změny teplot, je výrazně účinnější, má nižší hmotnost a pro lepší pevnost je vybaven hliníkovou fólií. Ty nejkvalitnější antivibrační materiály současnosti, jako je například v tomto článku recenzovaný Comfortmat Dark D2, jsou složeny ze speciálních směsí, které zajišťují maximální účinnost při zachování velmi nízké hmostnosti. Alfou a omegou antivibračních materiálů je akustický ztrátový činitel (anglicky mechanical loss factor - MLF), který vyjadřuje schopnost materiálu pohlcovat šířící se zvuk a měnit energii vytvořených vibrací na energii tepelnou. Teoretický maximální ztrátový činitel je 1, což znamená žádné vibrace. Platí tedy, že čím vyšší je ztrátový činitel, tím lépe. Pro celkové odhlučnění je tedy nezbytné zvolit vhodný antivibrační materiál, který nejlépe kombinuje akustický ztrátový činitel, tloušťku a hmotnost.
Antivibrační materiál Comfortmat Premium Dark
V nabídce ruského výrobce Comfortmat najdete celkem 13 antivibračních materiálů, které jsou zařazeny do čtyř modelových řad Standard, Gold, Dark a Extreme. My se detailně zaměříme na prémiovou řadu Dark, která kombinuje vysokou účinnost a velmi nízkou hmotnost. A to jsou faktory, které dělají tuto modelovou řadu naprosto výjimečnou. Nejprodávanější antivibrační materiál Comfortmat Dark D2 o tloušťce 2,3 mm se pyšní dokonce nejlepším poměrem účinnosti a hmotnosti na trhu. Konkrétními čísly tedy zmíníme akustický ztrátový činitel o hodnotě 0,35 jednotek a hmotnost pouhých 2,48 Kg/m². Podobný poměr najdete i dalších variant materiálu Comfortmat Dark D3 o tloušťce 3 mm a Comfortmat Dark D4 o tloušťce 4 mm. U našich montáží odhlučnění se spoléháme právě na antivibrační materiály z modelové řady Dark, protože se snažíme nabídnout kombinaci velmi vysoké účinnosti a stále přijatelné hmotnosti odhlučnění. Se základními antivibračními materiály bychom sice dosáhli výrazně nižší ceny, bylo by to však na úkor nejen hmotnosti, ale zejména účinnosti odhlučnění vozu, která je pro nás i naše zákazníky primární. Když se vrátíme ke zmíněné hmotnosti, tak při kompletním odhlučnění se může jednat o rozdíl více než 15 kilogramů v neprospěch běžných antivibračních materiálů a to není zrovna málo.Specifické vlastnosti modelové řady Premium Dark
Již jsme zmínili skvělý poměr vysoké účinnosti a nízké hmotnosti materiálů z modelové řady Premium Dark. Sériová výroba byla však možná až poté, co byla vyvinuta nová vícestupňová technologie nízkoteplotního míchání DarkAir. Díky tomu se podařilo dosáhnout indikátorů, které byly před touto dobou nedosažitelné a v roce 2019 byl představen materiál, který si v mnohém odporuje - výrazně se snížila hmotnost a zároveň se zvýšil akustický ztrátový činitel na dříve nedosažitelné hodnoty. Již zmíněná technologie DarkAir umožňuje snížení hmotnosti materiálu až o neuvěřitelných 40% a zároveň zvýšení účinnosti. Materiály řady Dark disponují speciální hliníkovou fólií, jejíž výrobní proces využívá technologii dvojitého tepelného zpracování HotAL II. Ta zaručuje zvýšenou tuhost fólie při zachování vynikající flexibility při práci. Nová technologie inFliz pro jednoduchou aplikaci butylové směsi na hliníkovou fólii umožňuje úplnou absenci vzduchu mezi vrstvami, a díky rovnoměrnějšímu rozložení po celé ploše výrazně zlepšuje vlastnosti materiálů. Za zmínku stojí i velmi povedený a elegantní design kombinující černý lak s měděnými potisky. Nejedná se o klasickou pastelovou oranžovou barvu, ale spíše o metalický lak, který pod každým úhlem působí jiným odstínem. Což umocňuje dojem z tohoto prémiového produktu. Již nyní vám můžeme prozradit chystanou novinku, které se již brzy dočkáme. Materiály řady Dark se designově odliší a Dark D2 bude v černo-zlaté barvě, Dark D3 ve stávající černo-měděné barvě a Dark D4 v černo-rudé barvě. Na tento detail se velmi těšíme, protože bude po aplikaci zřetelně vidět, jaký materiál jsme na danou oblast použili.Praktické zkušenosti s aplikací
S produkty Comfortmat jsme začali pracovat v březnu roku 2020 a za tu dobu jsme důkladně otestovali všechny antivibrační i zvukově izolační materiály. Modelová řada Dark byla od prvního dne naší jasnou volbou a to platí i dnes. Již při prvním dotyku s antivibračními materiály Dark vás překvapí velmi nízká hmotnost a to zejména u varianty D2 o tloušťce 2,3 mm. I ostatní verze s tloušťkou 3 a 4 mm jsou na tom však překvapivě dobře a například třímilimetrová verze D3 váží prakticky stejně jako dvoumilimetrová u nejprodávanější řady Standard S2. To oceníte při aplikaci na oblasti, které není vhodné příliš zatěžovat (například dveře), nebo obecně u instalací, kde je pro zákazníka důležité malé navýšení hmotnosti. S materiály řady Dark se velmi snadně pracuje i na velmi reliéfním povrchu, díky speciálně složenému flexibilnímu tmelu. Pokud opět srovnáme se základní řadou Standard, tak ta je na tom s flexibilitou o něco lépe, což je ale dané tenší hliníkovou folií, které disponuje tloušťkou 60 mikronů, oproti 100 u řady Dark. Přesto je práce s materiálem velmi snadná a to při vyšších tloušťkách. Materiály není potřeba zahřívat a to ani u varianty o tloušťce 4 mm, která si stále udržuje vysokou flexibilitu. Jako ideální podmínky pro práci považujeme teplotu vzduchu od 15 do 30 stupňů. Pokud by byl materiál skladován v teplotách okolo bodu mrazu, doporučujeme jej několik hodin před aplikací adaptovat při pokojové teplotě. Při první instalaci vás obvykle překvapí i enormní přilnavost 10 až 12 N / cm, což má za následek dokonalé splynutí s karoserií vozu. To samozřejmě platí při použití přitlačovacího válečku, který je pro instalaci nezbytný. Nemusíte se obávat extrémních teplot a odlepování nebo roztékání materiálu, tak jak to bývá zvykem u levnějších neznačkových materiálů. Materiály Comfortmat si udržují stejný účinek v širokém teplotním rozsahu a to po celou životnost vozu.