Nedávno se náš technik Ján Dadej, který se v Ahifi věnuje nastavení audio systémů, zúčastnil intenzivního 7denního tréninku System Design and Tuning Master Class od Petera Steinbachera alias PSsound. Vzhledem k významnému přínosu tohoto tréninku pro Jána i celé Ahifi jsme se rozhodli přiblížit vám jeho průběh a při té příležitosti i sdílet nějaké ty střípky z osobního i profesního života Jána. Ten se za téměř 4 roky v Ahifi vypracoval ve výraznou a svými schopnostmi i lidskými vlastnostmi nenahraditelnou osobnost naší společnosti. O obsahu školení s Peterem Steinbacherem a zajímavé cestě Jána za svými profesními cíli se dozvíte v tomto článku, který napsal sám Ján a je tedy netradičně formulován v první osobě.
Moje cesta k ozvučení automobilů
Jmenuji se Ján Dadej a pocházím z malého východoslovenského města. Moje závislost na audiotechnice začala někdy v roce 1998, kdy jsem dovršil svůj desátý rok života a na vánoce dostal první walkman. Z chlapce, který neměl rád hudbu, protože jeho starší sestry sledovaly nonstop stále stejné videa na MTV, se stal člověk toužící po dokonalém zvuku (tehdy jsem to samozřejmě ještě nevěděl). Walkman vystřídal půjčený diskman a pokroky v testování audia na základní škole vyústily v krádež 30 cm reproduktorů z třídního rozhlasu, které nakonec nikomu nechyběly. Na darovaném Tesla zesilovači v podomácku vyrobených ozvučnicích hrály krásně a hlavně nahlas. Tehdy to přeci na sídlišti fungovalo tak, že kdo pustí hlasitěji hudbu a otevře v pokoji více okno, ten je větší frajer. S první prací a prvními vydělanými penězi jsem za pár měsíců odříkání všeho, co nebylo k životu třeba, zvládl koupit pravděpodobně tehdy nejlepší audio sestavu do auta hrající ve městě a můj bandpassový subwoofer Ground Zero bylo z auta slyšet na kilometry daleko. Možná jsem to všechno už tehdy koupil v Ahifi. Přišel rok 2011, kdy jsem byl nucen odcestovat do zahraničí a opustit svou drahocennou sestavu. Ještě dodnes mám video, jak si pouštím poslední písničku před jejím prodejem. Po prvním roce v Anglii jsem byl konečně schopen koupit si první, tehdy pro mě kvalitní sestavu za pár desítek tisíc korun, i když to byly z poloviny peníze mojí expřítelkyně. Náš vztah to však velmi utužilo, protože jsem se nikdy nebál víc, že ji ztratím. Přece jen k poslechu stereo nahrávek jsou potřeba dva reproduktory! Tehdy začala má extrémní honba za lepším zvukem, protože spokojenost s lepší a lepší audio sestavou nepřicházela. V té době jsem samozřejmě ještě nevěděl proč a jelikož jsem za poslední sestavu utratil více jak 300 tisíc Kč a nedosáhl spokojenosti, tak to nemohlo dopadnout jinak než prodejem. Následně jsem si koupil levné aktivní studiovky z druhé ruky a časem zkoušel Djing s profi pultem od Pioneer. Nebylo to pro mě však to pravé ořechové a moje touha učit se nebyla bohužel dostatečně silná. Proto jsem s tím skončil a odcestoval za novými zážitky na Nový Zéland. Po krátkém čase se však má závislost na zvuku začala opět ozývat a jelikož jsme neustále cestovali a žili v obytné dodávce, nebyla jiná možnost než experimentovat s přehrávači a špičkovými sluchátky.
Od audio experimentů po zaměstnání v Ahifi
Po procestování dalších zemí jsme se s přítelkyní rozhodli přestěhovat a usadit se v Česku. I když přítelkyně pochází ze Šumperka, mým snem bylo od 16 let Brno. Ačkoliv na účet Brna koluje v Česku spousta vtipů, pro mě je to nejdokonalejší místo, kde jsem kdy žil. Řekl jsem si, že si tentokrát najdu práci, která mě bude opravdu bavit. Po měsících pohovorů a přecházení z firmy do firmy jsem narazil na inzerát Ahifi, kde stálo, že nehledají "energetického upíra". Tak jsem si řekl, že tohle by mohlo být ono. Byl jsem pozván na pohovor, kde jsem pravděpodobně nebyl úplně nejžhavější kandidát. Jelikož jsem s rozebíráním aut neměl žádné zkušenosti a standardy Ahifi jsou velmi vysoké, nezbývalo mi nic jiného než improvizace. Nabídl jsem se tedy na týden práce zdarma. Protože ve svou pracovní morálku a zapálení věřím, tak jsem věděl, že tohle zvládnu. Mému šéfovi se tento nápad velmi zalíbil, i když samozřejmě ne proto, že by mi nechtěl platit! Vše se povedlo ke spokojenosti všech zúčastněných a po týdnu jsem obdržel smlouvu na dobu neurčitou. Po pár měsících v Ahifi na mě jako z nebe padaly možnosti účastnit se audio projektů s DSP procesorem. Já však nikdy DSP procesor neviděl! Ještě nedávno jsem na internetu a časopisech obdivoval, že někdo dokáže rozebrat a zase složit celé auto, namontovat hudbu a pak to celé naladit na DSP procesoru. Nicméně jelikož jsem do zvuku zapálený jako málokdo, začal jsem se o tuto problematiku intenzivně zajímat. Co je to vlastně ten digitální procesor? Ve dne v noci, týden co týden, jsem hltal všechny informace na internetu, sledoval videa a snažil se pochytit co nejvíce informací. Vše jsem následovně aplikoval ve svém autě a to nejen v práci, ale i doma po nocích. Z toho měla má přítelkyně opravdu radost a náš vztah si prošel nečekanou zkouškou. Věděl jsem však, že se mi má píle vrátí. Chtěl jsem prostě vědět a umět vše. A netajil jsem se žádnými skromnými cíly, chtěl jsem být prostě nejlepší. Naštěstí mi v Ahifi s mým růstem vyšli maximálně vstříc a podporovali mě jak s nákupem důležité techniky, tak s dalšími důležitými souvistlostmi.
Peter Steinbacher alias PSsound jako kariérní vzor
V té době jsem na internetu narazil na práci Petra Steinbachera, jehož videa mě neskutečně inspirovala k tomu, abych se začal o DSP procesory a zvuk v autě zajímat stále intenzivněji. Peter je opravdový mistr svého oboru a dovolím si s jistotou tvrdit, že patří mezi úzkou světovou špičku ve světě "sound quality". Peter pochází z Maďarska, ale jeho život a jeho dokonalé instalace probíhají na pobřeží Anglie. Jeho firmu naleznete pod názvem Pssound. Jedná se o značku, která nikdy nechybí na prvních příčkách evropských automobilových soutěží v sound quality. Také letos si jeho team ze Salzburgu odvezl hned 5 trofejí se 4 soutěžními auty a další 4 trofeje získali majitelé aut, ve kterých zvuk naladil. Jeho úspěch tkví především v obrovských zkušenostech. Peter po vystudování sound engineering pracoval dlouhá léta jako zvukař, kde nasál ohromné množství informací se zvukem spojených. Nebudu Vám lhát, po shlédnutí hodin a hodin jeho videí se přirozeně stal mým vzorem. Je-li člověk jen trošku vnímavý, tak ihned zjistí, že ten chlápek opravdu ví o čem mluví. Jsem člověk poměrně hodně komunikativní a během mého působení v Ahifi jsem navázal mnoho kontaktů s významnými osobnostmi v tomto oboru. Dozvěděl jsem se množství informací, které jsem testoval a převáděl do reality. Prošel jsem postupně několika metodami nastavování DSP procesoru, ale jedna podstatná mi stále chyběla. Metoda Petra Steinbachera. Před pár měsíci jsem na evropském finále Emma v Salzburgu poprvé potkal Petera osobně a dozvěděl se, že se bude v červenci realizovat školení, na které budou vybráni účastníci po videorozhovoru s Petrem. Nic víc než cena a konkrétní podmínky mě nezajímaly. Věděl jsem, že tam nesmím chybět! Uff, cena za účast na školení byla ohromná... Se sklopenýma ušima jsem hned v pondělí nakráčel k šéfovi a vysvětlil mu, o co mám zájem a kdo vlastně Peter je. Netrvalo dlouho a moje školení bylo povoleno. Což jsem popravdě i očekával, protože vím, že u nás ve firmě se růst podporuje všemi deseti. Plán B jsem měl samozřejmě také v rukávu. O kvalitě školení jsem byl přesvědčen natolik, že bych byl ochoten to zafinancovat i sám. Bylo to pro můj rozvoj tak podstatné! Samozřejmě šéfovi jsem to neřekl, aby se náhodou nechytil na 50/50 solution.
Školení System Design and Tuning Master Class s Peterem Steinbacherem
Sen se stal skutečností a s Petrem jsem prošel vstupním videopohovorem. Školení bylo totiž zaměřeno pro pokročilé uživatele s většími zkušenostmi, jenž toto školení obohatí o nezaměnitelné know-how Petera. V červenci jsem konečně vyrazil na týden do Maďarska za svým idolem. Tréma byla velká, ale nebyla na místě, protože už po pár minutách strávených v kolektivu účastníků školení a Petra jsem zjistil, že je to úplně v pohodě chlapík, který si absolutně na nic nehraje. Školení začalo hned druhý den ráno po příjezdu. Bylo velmi intenzivní a informací bylo neskutečné množství. 15 hodin denně školení 7 dní v týdnu asi jen tak někdo nesvede. Ale Peter ano. Má neskutečné množství energie a dokáže vyprávět hodiny bez známky únavy v jeho hlase. Obdivuhodné! Spolu s týmem jsme za tyto dny prošli mnoha tématy jako je časování, fázování, cílové křivky, ekvalizace, frekvenční odezva ideální instalace reproduktorů, technické parametry reproduktorů přes měření až k praxi. Probírali jsme také důležitá nastavení měřicího programu a mnoho jiných témat, o kterých jsem dosud nemohl s nikým mluvit, protože takových nadšenců u nás moc není. Najednou však takových lidí bylo více na jednom místě a 7 dní v Maďarsku bylo opravdu kvalitně stráveným časem. Musím podotknout, že většina informací mi byla již z dřívější praxe známa a akorát jsem se utvrdil, že to děláme správně. Ale utvrdit se je často velmi důležité pro náležitý klid na duši, že to člověk dělá tak, jak se má. Na druhé straně kdybychom většinu z těch složitostí a pojmů nevěděli, tak by to nejdůležitější ze školení nemělo takový význam a smysl. Chyběly nám ty Peterovy "třešničky na dortu", se kterými vyhrává soutěže a uspokojuje své zákazníky v Anglii. Ty drobnosti, které ozvučení auta obohatí o ten správný detail. A ano, dostávali jsme se k tomu každým dnem víc a víc, což nakonec potvrdily poslední dny školení a tolik očekávaná praxe na našich autech. Výsledky praxe byly prostě úchvatné. Co si budem, byl jsem si téměř jistý, že mé auto je již po několika desítkách a možná i stovkách hodin téměř dokonale naladěné. Že tomu tak pravděpodobně není jsem zjistil hned na prvním dni školení, kdy si Peter na 10 sekund poslechl zvuk v mém autě a stroze prohlásil, že to za týden bude nesrovnatelně lepší. A taky, že bylo.
Přínos školení? Slovy téměř nevyjádřitelný!
Těch 7 dní trvalo jako věčnost, protože množství informací bylo tak velké, že den se stal snad týdnem. Možná si pamatujete dětské časy, kdy při velkém množství nových podnětů dny trvaly mnohem déle než v dospělosti. Nějak takhle jsme se tam všichni cítili. A co mě osobně tento trénik přinesl? Především mě Peter naučil, jak používat měřící přístroje na pokročilejší úrovni. Prodal mi spoustu zkušeností založených na jeho experimentech, které za ta léta otestoval a aplikoval nejen na vlastních, ale i soutežních automobilech. Přiblížil problematiku umístění reproduktorů v autě a naučil mě, jak si v problémových situacích poradit. Kompletně jsme také probrali ideální umístění každého reproduktoru v automobilu a například pouze o umístění středobasu jsme se bavili přibližně 10 hodin. I z toho můžete vycítit, jak podstatné tyto detaily pro ozvučení auta jsou. Další důležitá věc, která mi v následné praxi přinesla hodně úspěchu, bylo správné umístění cílové křivky. Ohledně ekvalizace jsem měl docela jasno, ale i to Petr obohatil svými zkušenostmi. Ve zkratce je potřeba vědět, kde a jak ekvalizaci používat a nebo naopak raději vůbec nepoužívat. Stejně důležité byly informace jak správně zvolit Q faktor. Ty možná nejcennější rady byly na téma správného nastavení časových korekcí. S Petrovou tajnou metodou časování a fázování dnes dokážu nastavit časování reproduktorů mnohem přesněji, což přináší věrnější projev nástrojů a lepší umístění hudební scény. Velmi podstatná věc je také nespoléhat se pouze na měřící přístroj. Správné nastavení DSP jako celku obsahuje zhruba 60 kroků, které je potřeba provést s vysokou přesností. Posledním důležitým krokem je však odložit měřící přístroj a použít sluch k doladění detailů. Výsledný zvuk by se měl hlavně líbit posluchači a nemusí striktně splňovat tabulkovou přesnost. Peter však nebyl pouze dobrým učitelem, ale i dobrým přítelem, kterým s velkou pravděpodobností i zůstane. Trávil s námi veškerý pracovní i volný čas, což je velká oběť, protože měl svou rodinu tak blízko u sebe. Příští rok se plánuje audiokemp s Peterem, kde se všichni znovu setkáme a budeme mít znovu možnost vyměnit si získané zkušenosti. Už teď se těším. Peter mě obohatil o spoustu zkušeností a nastavil laťku reference zvuku ještě na vyšší úroveň, za což jsem mu nesmírně vděčný.
A co si já představuji pod pojmem kvalitní zvuk?
Osobně se v našich instalacích snažím docílit toho, aby ve vás hudba vyvolala pocity radosti, příjemné emoce a třeba i husí kůži. Dokonale vykreslené tóny nástrojů od smyčce až bicí, věrné vokály a rychlý, přesný bas, kterému nechybí žádná jeho frekvence. To jsou jedny z hlavních prvků, které chci při poslechu vnímat. Důležitou složkou ozvučení je také správné podání nízkých kmitočtů. Je obrovský rozdíl mít v autě "hodně basů" versus plné basové frekvenční pásmo s intenzitou "tak akorát". Spousta našich zákazníků si stále myslí, že subwoofery jsou pro mladé a nepotřebují je v autě. O to více některé možná překvapí, když v našich instalacích uvidí subwoofery dokonce dva. Jeden v předu a druhý vzadu. Věřte mi, má to svůj význam a není to proto, aby se z auta stala pojízdná diskotéka. Jednoduše to, co je schopný zahrát subwoofer ve přední části vozu, nedokáže ten v zadní a samozřejmě naopak. Další a jedna z nejvýznamnějších věcí je, aby se zvuk ze všech reproduktorů spojil do jednoho celku. V autě můžete mít 4, ale i 12 reproduktorů. Jaký smysl má, že si každý reproduktor žije svým vlastním životem a hraje tutéž písničku po svém? Proto ten název audio systém. Všechny reproduktory je potřeba spojit do jednoho harmonického systému, kde lokace reproduktoru zaniká a vznikne před vámi sice imaginární, ale věrohodná scéna, kde se díky časování a frekvenčnímu naladění všech reproduktorů hlas zpěváka přesune z levé strany (což je v autě přirozené) do středu auta. Díky správnému nastavení se hlasy a hudební nástroje dostanou do svého původního prostoru, tedy přesně tam, kde to interpret zamýšlel. Nepostradatelnou roli v kvalitním zvuku však hraje i kvalitní nahrávka. "Řetízek" k vašemu uchu začíná ve studiu u mikrofonu, pokračuje přes editaci, míchání a finalizaci na nosič. Nastává volba zdroje, do kterého ten nosič hudby vložíte a pokračuje celou audiosoustavou až k výstupu reproduktoru. Tam si mnoho lidí myslí, že nastává konec před vstupem do vašeho ucha. Ale opak je pravdou, protože tam začíná teprve pořádně „rodeo“. Tím je pozice, kde hudbu posloucháte, překážky po cestě zvuku, vzdálenost od reproduktoru k uchu a různé reflekční plochy z každé strany od posluchače. Tam nám pomůže jedině DSP procesor a nebo v home audiu difuzér, či basová past. Případně přesun reproduktorů na jiné vhodnější místo. V autě by použití zvukového difuzéru či basové pasti nebyla asi moc vítaná volba, proto se výrobci autohifi už nějaký ten rok předbíhají v tom, kdo vyrobí ten nejlepší DSP procesor. Mým favoritem je nová série DSP procesorů Forza od italského Audisonu a samozřejmě světoznámý Helix z dílny Audiotec-Fischer.
Slovo závěrem
Rád bych zde uvedl, že i když jsem se vždycky viděl v homehifi či DJingu, tak v Ahifi jsem našel svou opravdovou vášeň pro něco, co mě velmi baví a naplňuje. Dnes už pracuji na různých projektech v automobilech, o kterých se říká, že je skoro nemožné je kvalitně ozvučit. V mém zájmu však není říci někomu, že to ozvučit nejde, odmítnout zakázku, nebo pro ozvučení daného vozu neudělat maximum. Snažím se vždy zákazníkovi co nejlépe přiblížit situaci a vysvětlit komplikace integrace aftermarket audiosystému a jeho následné možnosti. V dnešní době je integrace stále komplikovanější, ale s nějakými malými oběťmi to není zas až takový problém. Proto jsem vždy vděčný za projevenou důvěru a ochotu našich zákazníků si nechat poradit. Na Ahifi mám rád právě přístup k zákazníkovi, který znám ze svého života v zahraničí. Udělat vždy pro zákazníka maximální servis a dopracovat se k jeho následné spokojenosti. Není vždy snadné přesně odhadnout potřeby zákazníka, ale i v tom spočívají zkušenosti, které člověk postupně nabírá. Jsou případy, kdy to nemusí dopadnout napoprvé. Naštěstí jich není mnoho a my všichni v Ahifi se snažíme, ať ta požadovaná spokojenost v drtivé většině případů nastane. A to mě velmi baví.
Rád bych také ještě touto formou rád oslovil zákazníky, aby dobře zvážili koupi drahého příplatkového továrního audiosystému, které v dnešní době stojí za... Dovolím si říct, že zatím neznám žádného hudebního nadšence, který by byl spokojen s OEM příplatkovým systémem. Který obvykle stojí i nehorázné peníze. Takové rozhodnutí často vede k nespokojenosti a snaze audio systém vyměnit. Možná si říkáte, že to je vlastně pro mě a Ahifi dobře. Jenže není, ani pro nás, ani pro zákazníka. Následná integrace aftermarket systému se v těchto případech stává složitější, dražší a v některých případech přímo nemožná bez výměny zdroje zvukového signálu. Upgrade základního systému je tedy levnější, snadnější a často s výrazně kvalitnějším výsledkem.
Co napsat závěrem? V dnešní moderní a uspěchané době klademe důraz na spoustu více či méně důležitých věcí a potřeb, které má každý z nás logicky odlišné. Hudba je však s námi již stovky let a každý si zaslouží si ji vychutnat a zažít ty nádherné emoce, které přináší. Vždyť právě v autě si můžeme naši oblíbenou hudbu užít plnými doušky, nahlas a ve vynikající kvalitě, aniž bychom rušili naše děti, dívali se na nepochopený výraz manželky, či poslouchali komentáře vyděšeného souseda. Tímto článkem bych také rád využil možnost pozvat vás k nám do Ahifi a přispět k tomu, že zažijete ve svém automobilu radost, jakou může přinést snad jen hudba.
Děkuji za pozornost.