Pravidelné mytí auta je nejzákladnější část péče o vzhled automobilu. Umyté auto nejen dobře vypadá, ale pokud to děláme správně, prodlužujeme tak životnost a kvalitu laku i hodnotu celého auta. Čisté auto je navíc vizitka každého z nás, pojďme si tedy názorně ukázat jak postupovat, abychom při mytí auta lak nepoškrábali a neudělali více škod, než užitku. V tomto článku si popíšeme bezpečné a efektivní mytí vozu, které zvládne každý bez nutnosti nákupu spousty přípravků. Potřebovat budete především kvalitní autošampon, mycí rukavici, kbelík na vodu, sušící ručník a ideálně samozřejmě wapku.
1. Předmytí
Jako první fázi mytí vozu doporučujeme tzv. předmytí. Na laku ulpí mezi pravidelným mytím velké množství silniční špíny, prachu, mrtvého hmyzu a dalších nečistot. Pokud byste se pustili rovnou do mytí, tak tyto nečistoty s největší pravděpodobností mohou lak více či méně poškrábat. Pro předmytí v ideálním případě používáme
aktivní pěnu ve spojení s tlakovým čističem a pěnovacím nástavcem. Hustá aktivní pěna se hravě dostane do všech zákoutí karoserie a efektivně odstraní povrchovou špínu a uvolní mrtvý hmyz a další nečistoty. Ne každý má však možnost použití aktivní pěny a proto jsme pro účely tohoto článku zvolili uživatelsky přívětivější přípravek na předmytí
Auto Finesse Citrus Power. Citrus pomůže uvolnit z laku nečistoty i mrtvý hmyz, je pH neutrální a nenaruší tedy stávající voskovou vrstvu ani při opakovaném použití a to nejdůležitější - je cenově dostupný. Právě cena je u takového přípravku zásadní, protože jej spotřebujeme poměrně hodně. Samozřejmě jsou na trhu i účinnější přípravky tohoto druhu, ale buď jsou výrazně dražší, nebo nejsou pH neutrální a mohlo by dojít k odstranění nebo narušení voskové vrstvy. Citrus je tedy ideálním kompromisem, který první důležitou část mytí udělá za vás. Na začátek klasické upozornění - nepoužívejte Citrus na přímém slunci a rozpálené karoserii, mohl by rychle zaschnout. Citrus nastříkejte v ideálním případě na celou karoserii (případně pouze na nejšpinavější místa) a nechejte cca 2 minuty působit. Nezapomeňte na kola, kde přípravek také uvolní značnou část nečistot. Poté vše opláchněte silným proudem vody a nečistoty začnou mizet. Pokud máte na laku keramiku nebo kvalitní vosk, efekt bude o to silnější. Předmytí je tímto hotové a můžeme se pustit do dalšího bodu, kterým je mytí za použití autošamponu. Přiznáme se, že v zimě při velmi nízkých teplotách tímto bodem často končíme. Citrus zvládne odstranit největší silniční špínu, sůl a další nečistoty a ruku na srdce, ono to v teplotách okolo mrazu stačí.
2. Mytí
Nyní k samotnému mytí. To opět provádějte ideálně ve stínu, bez přímých slunečních paprsků. Pokud to není možné, tak auto udržujte vlhké a po umytí jej rychle usušte. Šampón i kapky vody mohou na laku zanechat mapy, které jdou následně těžko odstranit. V prvé řadě budete potřebovat
kbelík na vodu, ideálně doporučujeme kbelíky dva (two bucket method). Jeden na vodu s šampónem, druhý pouze s čistou vodou, ve kterém budete oplachovat rukavici. Kvalitní šampón, který nepoškodí voskovou vrstvu, je základ. My používáme vysoce koncentrovaný pH neutrální šampón
Carbon Collective Lusso, který je šetrný k vosku i při častém mytí a prodlužuje jeho životnost. Na středně znečištěné auto si vystačíte s pouhými 15 ml šamponu na kbelík vody. Jelikož neobsahuje žádné oleje ani látky zvyšující lesk, můžete jej použít i na okna. Pokud nemáte na vozidle nanesenou žádnou ochranu laku a ani o tom neuvažujete, doporučujeme používat
autošampon s voskem, který kromě umytí dodá laku i krátkodobou ochranu díky přídavku karnaubského vosku. Plnohodnotně vosk samozřejmě nenahradí, ale pravidelným mytím zajistíte laku alespoň nějakou ochranu a hydrofobní účinky. Výrazně účinnější jsou pak autošampony s příměsí oxidu křemičitého (SiO2), mezi které patří
Tershine Purify S. Tento prémiový šampon dodá laku díky vysokému množství keramiky vysoký lesk a ochranu na výrazně delší dobu. Pro co nejefektivnější a nejšetrnější mytí doporučujeme používat
mycí rukavici. Ta může být složena buď z mikrovláken nebo z přírodní vlny. Mikrovláknová rukavice je odolnější a vydrží déle, přírodní je zase výrazně jemnější a díky dlouhým vláknům, které do sebe vstřebají nečistoty i mnohem šetrnější k laku. Obě varianty mají své pro a proti a je tedy pouze na vás, kterou možnost zvolíte. V našem článku můžete vidět rukavici z ovčí vlny
Auto Finesse Ultra Soft Wash Mitt. Nyní se konečně dostáváme k samotnému postupu mytí vozu. Nejprve karoserii opláchněte vodou a až poté začněte mýt šamponem. Ponořte mycí rukavici do kbelíku s šamponem a začněte auto mýt ze shora dolů, ve spodních částech bývá nejvíce špíny a tímto způsobem se dříve rozpustí. Jakmile máte pocit, že je potřeba rukavici vyčistit, ponořte ji do kbelíku s čistou vodou a poté do kbelíku s šamponem a postup opakujte, dokud nebude auto celé umyté. Následně celé auto opláchněte silným proudem vody. Zapomenout samozřejmě nesmíme ani na kola. Pokud auto pravidelně myjete a máte na kolech i nějakou ochranu, pak si v pohodě vystačíte s šamponem. Abyste si nezašpinili mnohdy dražší hlavní rukavici, doporučujeme používat
rukavici na kola, která je menší a levnější. V případě silně znečištěných kol bude nutné použít přípravek na čištění kol, zapomenout na již přečtený postup a kola vyčistit ideálně před začátkem mytí karoserie. Zamezíte tak opětovnému znečištění již umytého auta. Čističů kol máme v nabídce nespočet, doporučit můžeme například
Stjärnagloss Hjul, který odstraní veškeré nečistoty, brzdový prach, polétavou rez a navíc je díky pH neutrálnímu složení šetrný k laku kol.
3. Sušení
Po umytí přichází na řadu sušení karoserie. Základem je samozřejmě kvalitní sušící ručník, který je dostatečně jemný pro lak a zároveň má schopnost vysoké absorbce vody. Vyšší investice do kvalitního ručníku se nevyhýbejte, protože se vám mnohokrát vrátí nejen díky mnohem efektnější práci, ale i trvanlivosti a usnadnění samotného sušení vozu. My doporučujeme špičkový ručník
Duplex Drying Towel od jihokorejského výrobce Purestar, který představuje technologický vrchol současnosti a i přes relativně malé rozměry 45 x 75 cm s ním hravě vysušíte i auto větších rozměrů. To umožňuje i vysoká gramáž 1100 g/m², díky které je ručník schopen absorbovat až 2,5 l vody. Ručník je složen z velmi jemných a odolných mikrovláken a společně s bezokrajovým designem se můžete spolehnout na maximální šetrnost. Pokud by vám tento rozměr nevyhovoval, je možné ručník zakoupit i ve velikosti 70 x 90 cm. S Duplexem je sušení opravdu hračka a žádná kapka vody nemá v podstatě šanci. Co se týká samotného sušení, existují dvě metody sušení - přikládání a tažení. První zmíněná je k laku nejšetrnější, ručník přiložíte na karoserii, nasákne vodu a následně jej přiložíte na vedlejším mokrém místě. Je to trošku pracnější, ale máte jistotu že lak nepoškrábete. Oblíbenější je druhá metoda, která je rychlejší a méně náročná. Ručník položíte na karoserii a táhnete s ním směrem k sobě a tím lak dokonale vysušíte. Obecně se vyhněte především krouživým pohybům s ručníkem. Na méně přístupná jako jsou prahy, mřížka chladiče nebo prostor za klikama můžete použít
nejmenší verzi tohoto ručníku, se kterým se hravě dostanete snad všude a můžete jej použít i na vysušení kol. Malé rozměry jsou vhodné i z toho důvodu, že minimalizujete možnost dotyku velkého ručníku se zemí a tím jeho znečištění, které by mohlo poškrábat lak. Pro opravdové fajnšmekry máme k dispozici i možnost sušení vozu bez ručníku pomocí elektrického vysoušeče
Carbon Collective Air Force 1. Jedná se vůbec o nejšetrnější možnost sušení vozu, která zajistí bezkontaktní sušení a vylučuje tak poškrábání laku při sušení vozu. Výkonný vysoušeč rychle a odstraní veškerou vodu z laku i hůře dostupných míst, jako je například maska chladiče.
4. Vyladění detailerem
Po vysušení mohou na karoserii zůstat zachlé vodní kapky, tzv. vodní spot, a další drobné nečistoty, které jsme při mytí neodstranili, nebo si jich nevšimli. To vše odstraníte snadno a rychle
detailerem. V dnešní době jsou detailery základní pomůckou pro každého, kdo se o údržbu aut výrazněji zajímá. Jejich použití je velmi všestrané a nekončí pouze aplikací po umytí vozu. Detailery mají výrazné lubrikační schopnosti a je možné je použít i mezi pravidelným mytím vozu pro odstranění prachu a drobných nečistot bez rizika poškrábání laku. Jejich nejzajímavější vlastností je však schopnost dodat laku až extrémní a hluboký lesk, hydrofobní vlastnosti a dokonce dlouhodobou ochranu. Moderní detailery se chlubí odolností až půl roku a lze je použít i místo klasické ochrany laku, jako jsou vosky, sealanty, apod. A jaký detailer zvolit? Po vyzkoušení desítek detailerů všech značek z naší nabídky jsme snad všichni na firmě zůstali u
Infinity Wax Rapid Detailer. A důvodů k tomu máme hned několik. Zaprvé je opravdu rychlý, tzn. stačí jej nastříkat na lak, setřít mikrovláknovou utěrkou a máte hotovo. Nezanechává vůbec žádné šmouhy a po setření hned uvidíte jak sám mizí z laku. Navíc dodá až neskutečný lesk, lak doslova rozzáří a po aplikaci je až neuvěřitelně hladký a kluzký. Počítat můžete i s ochranou atakující až dva měsíce a zapomenout nemůžeme ani na naprosto úžasnou vůni. Způsob aplikace jsme již naznačili, detailer stačí nastříkat na lak a setřít utěrkou. Pro tyto účely doporučujeme mikrovláknovou utěrku s delšími a načechranými vlákny, například
Purestar Plush Edgeless Buffing Towel. Díky velmi jemným, plyšovým mikrovláknům a bezokrajovému designu je tato utěrka ideální pro bezpečnou práci nejen s detailerem. Tak a to je vše. Tímto bodem náš článek končíme a věříme, že bude pro vás přínosem a mytí auta o něco větším potěšením.