V roce 2024 italský výrobce ESB Audio představil dlouho očekáváné reproduktory modelové řady 9000 (Novemila), které aktuálně v rámci portfolia ESB zaujímají samotný vrchol nabídky. Reproduktory série Novemila se hrdě hlásí do high-end segmentu a patří bezesporu k technologicky nejvyspělejším reproduktorům do auta na dnešním trhu. A nutno dodat, že také k těm nejkrásnějším! Jejich design, zpracování a použité materiály zřetelně naznačují, že se zde jedná o něco výjimečného. O kvalitě zvuku těchto reproduktorů nelze pochybovat. Již nižší modelová řada 8000 (Ottomila) patří k tomu nejlepšímu na dnešním trhu, o čemž svědčí i ocenění "Best product" od prestižní organizace EISA Award 2020 - 2021 v kategorii reproduktorů do auta. A série Novemila nasazuje laťku ještě mnohem výše. Ostatně o tom se budete moci přesvědčit na vlastní uši, jelikož jsme se rozhodli pro třípásmový systém ESB série 9000 do našeho předváděcího automobilu, na kterém momentálně pracujeme.
Krátce o ESB audio
Historie ESB Audio spadá až do roku 1972, kdy byla oficiálně tato italská značka založena. ESB patří mezi nejslavnější výrobce reproduktorových soustav druhé poloviny 20. století a během své bohaté historie uvedli na trh spoustu inovativních technologií a mnoho high-end produktů z oblasti domácí audio techniky, které dosáhly obrovského celosvětového úspěchu. Reproduktorové soustavy ESB předčily svou kvalitou i tehdejší špičku v podobě amerických výrobců Acoustic Research nebo JBL a stanovily nové standardy kvality zvuku. Na velkou poptávku v ESB rychle reagovali a v roce 1978 bylo postaveno nové sídlo firmy o celkové ploše 14 tisíc m². Díky zprovoznění supermoderního sídla s pravděpodobně největší bezodrazovou komorou tehdejší doby produktivita rychle roste na tisíc reproduktorů za jeden den. Závratný růst výroby je však doprovázen také neméně důležitým růstem kvality a vývoje nových technologií. Na základě získaných zkušeností se v roce 1984 začali inženýři ESB zabývat výzkumem zaměřeným na optimalizaci zvuku v automobilovém prostředí a o dva roky později zahájili vyrobu prvních reproduktorů do auta. Díky velkému úspěchu se v ESB začali čím dál více zaměřovat na automobilový průmysl a jeho náročné výzvy. Car Audio začíná být fenoménem tehdejší doby a v roce 2005 byla založena ve městě Aprilia, kde ESB sídlí, škola zaměřená výhradně na ozvučení vozidel. Tehdy padlo i definitivní rozhodnutí opustit svět domácího audia a věnovat se výhradně ozvučení vozidel. V současnosti ESB spadá spolu s americkým výrobcem audiofilních zesilovačů a DSP procesorů Zapco pod italskou společnost Arpa Group. Portflolio značky nyní zahrnuje celkem 8 chytře navržených modelových řad, které umožní vstup do cenově dostupného světa "sound quality" a u vyšších řad uspokojí ucho i nejnáročnějšího audiofila. Za nás se momentálně jedná snad o nejprogresivnějšího výrobce reproduktorů do auta na současném trhu, kterému věštíme skvělou budoucnost. A ptáte se, zda v budoucnu budou uvedeny na trh opět domácí reproduktory ESB? Dle zakladatele Vincenza Biaselly je to pravděpodobné, ale bude potřeba stejně inovativní a revoluční projekt, jako v případě tehdejší řady 7. Příchod modelové řady 9000 pro automobily je tak možná prvním nesmělým náznakem toho, že se již něco takového chystá.
Když se design skloubí s technologiemi
Reproduktory řady Novemila jsou doslova přeplněné nejnovějšími technologiemi a exkluzivními materiály. Čeho si však patrně všimnete na první pohled, je nádherný design reproduktorů řady 9000, který se společně s nejmodernějšími technologiemi spojuje v poměrně neobvyklé estetice. Materiálům vévodí karbon a hliník v elegentních šedých tónech, jenž spolu s precizním italským designem definují tyto nádherné reproduktory. Výjimečný květinový tvar kolem membrány výškového reproduktoru a také na koších basového a středového reproduktoru však nevznikl pouze z estetického hlediska. Je výrazem inovace, která umožní, aby akustický lom na okrajích výškových reproduktorů byl méně výrazný a přizpůsobí se designu reproduktorů. Analogii můžete nalézt v nových motorech Rolls-Royce pro nejmodernější letouny, které disponují stejným tvarem na zadní hraně. Přesně tam, kde vychází vzduch a tvoří se hlavní turbulence. S novou konstrukcí tyto motory dosáhly velkých výhod jako je snížení hluku v kabině o 10 dB a zároveň snížení spotřeby paliva o 10 %. Nejedná se však jen o náhodnou podobnost. Konstrukce reproduktorů ESB i motorů Rolls-Royce vycházejí ze stejného předpokladu a to snížit nežádoucí vlastnosti zvuku na okraji reproduktorů, respektive motorů, a efektivně směřovat proudění vzduchu ven. V ESB technologie vycházející z výše uvedeného nazvali FCA a TCA systém. Prvně zmíněný systém představuje speciální konstrukci pro řízení proudění vzduchu, která zajišťuje kontrolovatelné a rychlé uvolňování energie nahromaděné při pohybu membrány, aniž by docházelo k trvalým oscilacím. To přispívá k přesnější a věrnější odezvě na zdroj zvuku a k přesnosti a celkové kvalitě zvukového zážitku. Systém TCA pro regulaci zpětného proudění vzduchu zase snižuje turbulence a hluk a řídí tlumení kaloty dávkováním průtoku vzduchu. Obě tyto technologie najdete u výškových reproduktorů řady 9000, technologii TCA pak disponují i středové reproduktory. To jsou však jen jedny z mnoha exkluzivních technologií, které najdete v modelové řadě 9000 a podrobně se jim budeme věnovat v dalších částech tohoto článku. Nyní si však představme jednotlivé komponenty.
Celkem 6 komponentů pro variabilní možnosti instalace
Dnešní moderní automobily jsou čím dál více technologicky vyspělé a zhlediska našeho oboru i velmi náročné na jakékoliv audio úpravy. Je potřeba myslet nejen na nevhodné umístění reproduktorů, ale i na jejich velikost, tvar a další překážky v interiéru vozidla na cestě za audiofilním zážitkem. V ESB však mysleli na všechno a uvedli na trh celkem šest komponentů, které lze díky inteligentním řešením využít prakticky v každém automobilu. V nabídce tak najdete středobasové reproduktory o standardním rozměru 165 mm, dva modely středových reproduktorů o průměru 100 a 75 mm a stejně tak dva typy výškových reproduktorů s kalotou o průměru 28, respektive 25 mm. U série 9000 je dostupná také unikátní dvoupásmová jednotka UMA (v italštině Unità Medio Alta), jejíž součástí je jak výškový, tak středový reproduktor. Tento speciální komponentní měnič je konceptem zrozeným již v 70. letech, kdy slavil obrovský úspěch v rámci ozvučení domácností. Cílem této jednotky je soustředit střední a výškové reproduktory do jediného virtuálního bodu, což minimalizuje fázová zpoždění a nepravidelnosti v bodě přechodu. Reproduktor se skládá z 25 mm výškového reproduktoru 75 mm středotónového reproduktoru s odlišným prachovým krytem, aby měl středotónovou funkci (nikoliv širokopásmovou) a nerušil frekvence výškového reproduktoru. Z nabízených modelů si tedy snadno poskládáte ty nejvhodnější pro konkrétní typ instalace:
- ESB Audio 9.6W - středobasové reproduktory, Ø 165 mm, 180 W RMS, 88,5 dB 1W/1m, 4 Ω
- ESB Audio 9.3M - středové reproduktory, Ø 75 mm, 100 W RMS, 88,3 dB 1W/1m, 4 Ω
- ESB Audio 9.4M - středové reproduktory, Ø 100 mm, 120 W RMS, 87,6 dB 1W/1m, 4 Ω
- ESB Audio 9.1T-25 - výškové reproduktory, Ø 25 mm, 100 W RMS, 91 dB 1W/1m, 4 Ω
- ESB Audio 9.1T-28 - výškové reproduktory, Ø 28 mm, 100 W RMS, 90 dB 1W/1m, 4 Ω
- ESB Audio 9.UMA - 2pásmová jednotka, Ø 25 + 75 mm, 100 W RMS, 91 + 88,3 dB 1W/1m, 4 Ω
Výškové reproduktory ESB Audio 9.1T-28 / 25
V nabídce série Novemila najdete hned dva typy výškových reproduktorů, které se liší průměrem kaloty, instalačním příslušenstvím a několika dalšími parametry i technologiemi. Hlavním důvodem pro vytvoření dvou modelů bylo především vyhovět různým typům automobilů. V těch nejmodernějších je totiž obvykle velice málo místa a na tovární pozice je mnohdy náročné instalovat rozměrné výškové reproduktory. I proto v ESB kromě tradičního výškového reproduktoru ESB Audio 9.1T-28 s kalotou o průměru 28 mm a vnějším průměrem necelých 50 mm vyvinuli i výrazně kompaktnější verzi ESB Audio 9.1T-25 s vnějším průměrem pouhých 38 mm! Takové výškáče již je možné instalovat bez problémů do všech typů automobilů a to bez ztráty špičkové kvality zvuku. Většinu dalších technologických i designových řešení mají tedy oba typy výškových reproduktorů společných. Pravděpodobně na první dobrou vás zaujme nádherný a neokoukaný design. Nejde však pouze o vyjádření italské estetiky, ale má své opodstatnění. Tento design umožňuje dosažení dokonalé rozměrové stability a zajišťuje perfektní spojení všech dílů s velmi nízkými tolerancemi, což snižuje zkreslení a zlepšuje výkon. Speciální tvar přední části výškového reproduktoru vylepšuje reprodukci do stran, snižuje odraz od skel automobilu a vytváří ideální podmínky pro širší úhel poslechu. Membrána je vyrobena z lehkého poloprůhledného hedvábí, které je dokonalou kombinací lehkosti a pevnosti a v dnešní době je pravděpodobně tím nejvhodnějším materiálem pro extrémně realistickou hudební reprodukci. Kalota je impregnovaná pryskyřicí s integrovaným odpružením a je vyrobena z jednoho kusu, který zahrnuje také zavěšení. To výrazně snižuje hmotnost a umožňuje výškovému reproduktoru dosáhnout velmi vysokých frekvencí. Absence spojů zabraňuje rozpadu a různým vibračním jevům. Mezi exkluzivní technologie patří FCA a TCA systém, o kterém jsme psali výše. Faradayův měděnný kroužek pomáhá snižovat indukčnost kmitací cívky pro minimální odpor při vysokých frekvencích, což zajišťuje lepší vysokofrekvenční odezvu, která reproduktoru umožňuje lépe a přesněji reprodukovat vysokofrekvenční zvuk. Snížení indukčnosti také přispívá k lepšímu zvládání rychlých přechodů zvukových signálů. Vysoce kvalitní neodymový magnet výškového reproduktoru zajišťuje obrovskou magnetickou sílu i po hodinách používání, kdy bude výškový reproduktor horký. Reproduktor obsahuje i sekundární neboli nadřazený magnet, který slouží ke stabilizaci a regulaci magnetického toku a jeho soustředění pouze před cívkou, čímž se zvyšuje účinnost, zvládnutelný výkon, zkreslení a šířku pásma. Speciální konstrukce této magnetické sestavy zajišťuje, že siločáry jsou soustředěny přesně tam, kde je to potřeba, aniž by docházelo k únikům. Velká pozornost byla věnována i tělu, které je vytvořeno pomocí velmi přesných CNC strojů za účelem velmi malých tolerancí ke zvýšení účinnosti a výkonu. Velká plocha pomáhá snižovat teplotu, aby mohl výškový reproduktor bezpečně fungovat. Všechny magnetické skupiny byly navrženy s pomocí sofistikovaného FEM softwaru za účelem optimalizace výkonu a snížení zkreslení. Kmitací cívka je velmi lehká a může pracovat snadno nad 20 kHz a zaručuje rychlou přechodovou odezvu a velmi přirozený zvuk. Při výrobě bylo myšleno na vše a za zmínku stojí i čistě přírodní plstěný prstenec umístěný těsně nad rámem kaloty, který pomáhá tlumit odrazy pro lepší zaostření zvukové scény. Pro rozměrnější výškové reproduktory ESB 9.1T-28 najdete v balení také instalační kroužek o průměru 95 mm. Ten je vyroben z hliníku obráběného na CNC a zajišťuje opticky sladěnou instalaci v kombinaci se středovými reproduktory řady 9000. Oproti tomu výškové reproduktory ESB 9.1T-25 jsou zaměřený opačně. Menší kalota nemá okolo závěsu téměř žádný dodatečný prostor a díky tomu mají tyto tweetry extrémně malé rozměry, což je vhodné při skrytých instalacích s originálním OEM lookem. K tomu účelu slouží i celkem 8 dílů montážního příslušenství pro variabilní instalaci do různých instalačních lokací.
Středové reproduktory ESB Audio 9.4M / 9.3M
Taktéž u středových reproduktorů najdete dvě odlišné varianty, jenž ocení zejména nároční audiofilové, pro které je rozměr 100 mm středového reproduktoru doslova alfou a omegou kvalitního ozvučení. A na trhu je jen velmi malé množství takových středových reproduktorů. ESB Audio 9.4M tak představují pokročilejší ze dvou variant středových reproduktorů řady 9000, tou druhou je ESB Audio 9.3M. Jednotlivé modely se liší, jak jejich název napovídá, průměrem membrány (100 mm vs 75 mm) a několika dalšími parametry i technologiemi. Na druhou stranu mají spoustu technologických i designových řešení společných. Začneme opět, jak jinak, než designem. Karbonová membrána, krásný koš v květinovém designu s matnou povrchovou úpravou a navíc luxusní mřížka z hliníku opracovaného na CNC. Membrána je vyrobena z vakuově a autoklávově lisovaného vysokopevnostního karbonu. Snad neexistuje ideálnější kombinace lehkosti a tuhosti pro vyvážení výchylek membrány při nízkých a velmi vysokých frekvencích. Tato technologie se v reproduktorech kvůli své ceně používá jen zřídka, přináší však obrovské výhody co se týče přirozenosti reprodukce a vysoké dynamiky při přechodových jevech. Součástí membrány je laminovaná hliníková prachovka, která pomáhá rozšířit frekvenční odezvu tohoto středobasového reproduktoru směrem nahoru a její tvar a velikost pomáhají vyrovnávat a linearizovat frekvenční odezvu. Závěs z NBL gumy má tvar navržený tak, aby zajišťoval velmi plynulý pohyb s nízkým vybočením, který se s blížícím se limitem stává stále kontrolovanějším. I to přispívá k tomu, že je tento reproduktor mimořádně dynamický a schopen zvládnout velké výkony. Za zmínku stojí i práškově lakovaný koš reproduktoru z hliníkového odlitku, který klade velmi malý odpor při průchodu vzduchu a jeho tvar snižuje vibrace a rezonance. Dvojice velkých neodymových magnetů je odolná vůči vysokým teplotám a představuje jeden z nejvýkonnějších magnetových systémů pro středotónový reproduktor této velikosti na trhu. Magnety zajišťují enormní magnetickou sílu i po hodinách hraní a generují neuvěřitelnou hnací sílu pro dokonalé ovládání cívky, vysokou rychlost přechodové odezvy a umožňuje výrazně zmenšit velikost a objem magnetického motoru. Mezi exkluzivní technologie reproduktorů řady 9000 patří TCA systém. Ten řídí proudění vzduchu pohybujícího se membránou a vytváří aperiodický tlumicí odpor. To znamená, že uvolňování energie nahromaděné při pohybu membrány probíhá kontrolovaně a rychle, aniž by vznikaly trvalé oscilace. To přispívá k přesnější a věrnější odezvě na zdroj zvuku a k přesnosti a celkové kvalitě prožitku. Měděný kroužek umístěný ve vzduchové mezeře pomáhá snižovat indukčnost kmitací cívky, takže při vysokých frekvencích klade minimální odpor. To znamená lepší vysokofrekvenční odezvu, která reproduktoru umožňuje přesněji reprodukovat vysokofrekvenční zvuky. Snížení indukčnosti přispívá k lepšímu zvládání rychlých přechodů zvukových signálů, což může zlepšit schopnost reproduktoru přesněji reprodukovat přechodné zvukové impulsy.
Středobasové reproduktory ESB 9.6W
Když poprvé uvidíte středobasové reproduktory ESB Audio 9.6W, pravděpodobně zůstanete nějakou chvíli v němém úžasu. Karbonová membrána a nepřehlédnutelný koš v květinovém designu inženýrům značky nestačil ke spokojenosti a vyřádili se i na použitých materiálech s kombinací matných a lesklých povrchů v šedých odstínech. A co teprve, když tyto reproduktory chytnete do ruky? Pokud se tedy odvážíte, protože na obrovském a vysoce lesklém neodymovém magnetu prostě nechcete nechat otisky, natož nějáký šrám. Doporučujeme si předtím i trochu zaposilovat, jelikož hmotnost těchto krasavců je vskutku neskutečná. A to se nebavíme o síle magnetu - kovové předměty raději předem odložte opodál. Věnujme se však nejprve membráně. Ta je vyrobena z vakuově a autoklávově lisovaného vysokopevnostního karbonu s modulem tvarovaným systémem M+F. To zaručuje dokonalou geometrii a přilnavost uhlíkových vláken k sobě, čímž vzniká materiál s extrémní tuhostí, velmi vysokou schopností přenosu zvuku, ale také s vynikajícím vnitřním tlumením. A to vše při velmi nízké hmotnosti a stálém výkonu, protože karbon je necitlivý na změny vlhkosti a teploty. Součástí membrány je prachovka vyrobená taktéž z uhlíkových vláken, čímž tvoří jeden dokonalý celek. Extrémně velká kmitací cívka o průměru 76 mm zajišťuje nepřekonatelný výkon a dynamiku reproduktoru. Konstrukce této kmitací cívky umožňuje, že zůstává po většinu své exkurze zcela ponořena v magnetickém poli, čímž se minimalizuje zkreslení. Závěs z NBL gumy má tvar navržený tak, aby zajišťoval velmi plynulý pohyb s nízkým vybočením, který se s blížícím se limitem stává stále kontrolovanějším. I to přispívá k tomu, že je tento reproduktor mimořádně dynamický a schopen zvládnout velké výkony. Za zmínku stojí i práškově lakovaný koš reproduktoru z hliníkového odlitku, který klade velmi malý odpor při průchodu vzduchu a jeho tvar snižuje vibrace a rezonance. Kmitací cívka těchto rozměrů zajišťuje nepřekonatelný výkon a dynamiku reproduktoru. Přední část kmitací cívky je vyrobena z hliníku s větracími otvory a je černě eloxována, aby se lépe odvádělo teplo. Podsazená kmitací cívka má kratší délku vinutí než je výška magnetické mezery, což umožňuje nižší zkreslení při nižších exkurzích a přesnější kontrolu nad pohybem kmitací cívky. Velkoryse dimenzovaný a velmi silný neodymový magnet je odolný vůči vysokým teplotám a umožňuje výrazně zmenšit velikost a objem magnetického motoru. Ekvivalentní magnetická síla s klasickým feritovým magnetem, který najdete u drtivé většiny středobasových reproduktorů, by vyžadovala rozměry větší, než je objem kompletně celého reproduktoru! K výkonu přispívá i pólová deska získaná pomocí numericky řízeného stroje, nikoliv lisováním, čímž také výrazně snižuje konstrukční tolerance ve prospěch výkonu. K reproduktorům dostanete v balení, stejně jako u středových reproduktorů, krásné hliníkové mřízky obráběné na CNC.