DSP procesor a jeho přínos pro ozvučení automobilu
Hlavním podnětem pro zrealizování cenově dostupného ozvučení s DSP procesorem byla snaha najít řešení, které by svou kvalitou výrazně převýšilo základní upgrade zvuku v podobě výměny továrních reprodutorů a to za stále přijatelnou cenu. Prvním krokem pro vylepšení továrního ozvučení je obecně právě výměna původních reproduktorů, která umožní kvalitnější zvuk s více detaily a čitelnější basovou složkou, k čemuž přispívá i vytlumení dveří antivibračními materiály. Výběrem vhodných reproduktorů s vysokou citlivostí jsme schopni dosáhnout nesrovnatelně kvalitnějšího zvuku i při zapojení na tovární autorádio a to v ceně nejčastěji od 15 do 20 tisíc Korun. Za dané peníze zajisté razantní změna v ozvučení vozu. Nicméně stále jsme si kladli otázku, zda je takové řešení dostačující a jestli jsme s ním vůbec spokojeni? A začali jsme se zabývat myšlenkou integrace zesilovače s DSP procesorem pro cenově dostupné instalace. Začneme ale hezky od začátku. Proč je vlastně DSP procesor pro ozvučení automobilu tak důležitý? Akustika každého automobilu je unikátní a ne zrovna ideální pro poslech hudby. Každý reproduktor je umístěn v jiné vzdálenosti od posluchače a zvuk po cestě do našeho ucha naráží na spoustu překážek v interiéru, což ve výsledku zkazí dojem i z velmi kvalitních reproduktorů. DSP procesor umí tyto akustické nedostatky vyřešit a přizpůsobit zvuk nejen požadavkům posluchače, ale i prostředí automobilu. V programu DSP procesoru můžeme nastavit úroveň vstupní citlivosti zesilovače, pásmové propusti, fázi, strmost, časové korekce, parametrický ekvalizér a spoustu dalších funkcí. Zesilovač zase dodá reproduktorům vyšší výkon a výrazně kvalitnější zvuk bez zkreslení ve všech úrovních hlasitosti. Z našeho pohledu je tedy DSP procesor nenahraditelnou součástí ozvučení auta a nemůžeme si vytyčit jiný cíl, než jeho implementaci i do našich základních instalací za cenově přijatelné řešení z pohledu zákazníka.
Produkty a služby zahrnuté v ceně instalace ozvučení s DSP procesorem
Než jsme mohli tento projekt spustit, museli jsme vybrat nejen vhodný zesilovač s DSP procesorem, ale i reproduktory, které by s ním perfektně ladily a disponovaly by dostatečným výkonem a především kvalitním zvukem. K tomu musíme připočíst montážní a tlumící materiál, cenu za práci technika a samozřejmě finální měření frekvenční odezvy reproduktorů a důkladné nastavení DSP procesoru. Jako cílový limit jsme si stanovili částku okolo 30 tisíc Korun. Přiznáme se bez mučení - naše první myšlenky směřovali k tomu, že je to v dnešní době nemožné. V žádném případě jsme totiž nechtěli volit žádné kompromisy a jak za produkty, tak našimi službami si chceme stát na sto procent. Nejdříve bylo nezbytné zamyslet se nad celkovým konceptem takového ozvučení. Zda instalovat čtyřkanálový nebo více kanálový zesilovač, reproduktory zapojit v aktivním nebo pasivním režimu a zda vyměnit pouze přední nebo i zadní reproduktory. A samozřejmě stále myslet na cenu i celkový přínos pro ozvučení automobilu. I na základě požadavků našich klientů a vyzkoušení všech možností jsme se rozhodli, že pro vstup do světa DSP procesorů bude ideálním řešením vyměnit reproduktory ve předních i zadních dveřích a zapojit je pasivním způsobem na čtyřkanálový zesilovač s DSP procesorem. Jedná se o ideální odrazový můstek a navíc zcela variabilní, protože jak počet reproduktorů, tak způsob jejich zapojení i případné doplnění o subwoofer, je již čistě v režii klienta, kterému samozřejmě při rozhodování odborně poradíme.1) Zesilovač s DSP procesorem, reproduktory a tlumení dveří
Předem jsme vytipovali několik produktů, se kterými máme větší či menší zkušenosti z našich předchozích instalací a začali jsme počítat, instalovat a poslouchat, než jsme dosáhli požadovaného výsledku. Jako optimální výchozí zesilovač pro daný typ instalace jsme zvolili čtyřkanálový digitální zesilovač s DSP procesorem Steg SDSP 4. Zesilovač má dostatečný výkon pro připojení předních i zadních reproduktorů v pasivním režimu, případně předních reproduktorů zapojených v aktivním režimu, čímž získáme ještě idálnější podmínky pro nastavení zvuku v programu DSP procesoru. Potěší i kompaktní design a luxusní zpracování z dílny tohoto italského výrobce. Podobně podrobným způsobem jsme vybírali i reproduktory, od kterých jsme očekávali velmi kvalitní zvuk pro většinu hudebních žánrů. Shodou okolností jsme zůstali opět u italského Stegu a z téměř desítky testovaných reproduktorů v požadované ceně okolo 4 tisíc Kč jsme vybrali komponentní reproduktory Steg MLG 65C. Skvěle si sedly s daným zesilovačem a přesvědčily nás svým zvukem i velmi zajímavou dynamikou. A co je hlavní, tak při výměně předních i zadních reproduktorů s důkladným vytlumením dveří i měřením a nastavením zvuku se vejdeme do cílové částky okolo 30 tisíc Korun. V ceně je samozřejmě i důkladné vytlumení všech dveří pomocí antivibračních materiálů. Jak jsme již zmínili, tak tento typ ozvučení je velmi variabilní a je možné instalovat například pouze přední reproduktory v aktivním režimu a přidat k ozvučení aktivní subwoofer, což považujeme za optimální variantu. A pokud se rozhodněte investovat o pár tisíc více, můžete zvolit kvalitnější reproduktory i výkonnější zesilovač s více kanály. V ozvučení se meze nekladou a každý z nás ma jiné nároky a požadavky. Někomu vyhovuje více prostorovější zvuk, jiný zase upřednostní zvuk pouze z přední části automobilu. Všechny požadavky jsme schopni splnit a postavíme zvuk na míru koncovému uživateli i danému automobilu.
2) Nastavení zvuku v programu DSP procesoru
V úvodu tohoto článku jsme nakousli nedokonalé akustické prostředí automobilu a nyní tuto problematiku více rozvineme. V prvé řadě se zaměříme na pozici posluchače. Oproti domácímu ozvučení, kde sedíme v ideálním případě přesně na proti stereo reproduktorům, je v autě vše jinak. Levý přední reproduktor je k posluchači výrazně blíže než ten pravý a zvuk se tedy logicky dostane z levé strany do našeho ucha rychleji. V určitých šířkách pásma se může zdát, že tato nerovnováha mění odezvu vašeho systému a zvýrazňuje některé frekvence před jinými. Zvuk na vaší levé straně se také může zdát hlasitější a zkresluje zvukovou scénu. K tomu se přidají zadní reproduktory, které navíc v defaultním nastavení hrají stejný zvuk jako přední reproduktory, což odstraní informaci o pozici zpěváka nebo nástrojích. Samostatnou kapitolou je pak subwoofer, který slyšíme kvůli jeho umístění se zpožděním. A právě v tuto chvíli přichází na řadu DSP procesor s funkcí časových korekcí, které umožní kompenzovat umístění reproduktorů úpravou rychlosti, jakou zvukový signál dosáhne k jednotlivým reproduktorům. Výsledkem správného nastavení časových korekcí je přesunutí hudební scény ze dveří přímo před vás. Získáte tedy i v automobilu podobný zážitek z hudby jako v případě domácího ozvučení nebo na živém koncertě. Jedná se však pouze o jednu z mnoha funkcí DSP procesoru. Nastavíme i úroveň výkonu všech reproduktorů, pásmové propusti, typy filtrů, fázi nebo strmost. A také parametrický ekvalizér, jehož nastavení je prakticky nejdůležitější.
3) Měření frekvenční odezvy reproduktorů
Další a neméně důležitou funkcí, kterou nám DSP procesor umožní, je úprava ekvalizační křivky reproduktoru. V programu každého DSP procesoru najdete ekvalizér s několika pásmy, které je možné upravit. Běžný uživatel ekvalizér využije k drobnému doladění zvuku na základě svého ucha a osobních preferencí. Pro profesionála však začíná několikahodinová práce v podobě měření frekvenční odezvy reproduktorů a následného zapisování výsledků do programu DSP procesoru. Interiér každého auta má zcela unikátní akustiku a není samozřejmě ideální pro poslech hudby. Proto je důležité změřit pomocí kalibrovaného mikrofonu všechny nežádoucí efekty a překážky, které vznikají při cestě zvuku do našeho ucha. Výslednou ekvalizační křivku každého reproduktoru ovlivňuje spousta faktorů jako je pozice a prostor za reproduktorem, materiál membrány i koše, ale i překážky zvuku jako jsou sedačky, středový tunel, volant nebo palubní deska. Je tedy nezbytné změřit frekvenční odezvu každého reproduktoru zvlášť a výsledky v podobě hodnot a úrovní jednotlivých frekvenčních pásem následně zapsat do programu DSP procesoru. Měříme opakovaně do té doby, dokud se nám nepovede získat lineární frekvenční odezvu reproduktorů, což zaručí dokonale věrný zvuk reprodutorů. Takových měření může být několik desítek, ale i stovek a jedná se tedy o velmi náročný úkon. A to nejen časově, ale i odborně. Proto je nezbytné, aby technik měl bohaté zkušenosti nejen s akustikou vozidel, ale i perfektní znalosti programu pro měření a analýzu zvuku a samozřejmě programu samotného DSP procesoru. V našich končinách bohužel tato služba není samozřejmostí a ačkoliv se několik společností chlubí schopnostmi práce s DSP procesory, přesto při nastavení zvuku neměří frekvenční odezvu reproduktorů. Což je pouze poloviční práce a výsledný zvuk je nesrovnatelný s poctivě nastaveným DSP procesorem se zohledněnými výsledky měření frekvenční odezvy každého reproduktoru. Jen díky uvedenému postupu je možné i v tak akusticky náročném prostředí dosáhnout věrného a vysoce kvalitního zvuku. A to nejen se špičkovými a drahými reproduktory, ale i těmi základními za dostupnou cenu.Vyplatí se příplatek za ozvučení s DSP procesorem? Jednoznačně ano!
Pro bližší představu uvedeme příklad základního ozvučení s DSP procesorem v instalaci do vozu Volkswagen Polo. Přáním zákazníka bylo výrazné zlepšení zvuku i výkonu v ceně okolo třiceti tisíc Korun s výměnou všech reproduktorů. Nahradili jsme tedy tovární reproduktory ve předních dveřích výše zmínenými komponentními reproduktory italského výrobce Steg a širokopásmové reproduktory v zadních dveřích jsme vyměnili za koaxiální reproduktory téhož výrobce. Přední i zadní reproduktory jsme následně zapojili v pasivním režimu na zesilovač s DSP procesorem, který dodá novým reproduktorům potřebný výkon a kvalitní zvuk bez zkreslení ve všech úrovních hlasitosti. Hlavní slovo má však integrovaný DSP procesor, díky kterému jsme zvuk detailně naladili na míru řidiči, ale i konkrétnímu vozu. A právě funkce DSP procesoru umožní rapidní zlepšení zvuku oproti instalacím, ve kterých není procesor instalován. Opět uvedeme příklad montáže do automobilu Škoda Eniaq, do kterého jsme instalovali reproduktory v podobné ceně do předních a zadních dveří. Rozdíl ve zvuku těchto dvou instalací, mezi kterými je cenový rozdíl cca 10 tisíc korun, je doslova propastný. Ozvučení ve VW Polo disponuje vyšším výkonem bez zkreslení, detailním a přesným zvukem při všech úrovních hlasitosti, výrazně vyšší dynamikou a především perfektně naladěným zvukem. Hudební scéna je ze dveří posunuta před posluchače a díky měření frekvenční odezvy reproduktorů a prostorové ekvalizaci jsou odstraněny překážky v cestě zvuku, což umožní přirozený a věrný zvuk. Přidání DSP procesoru se tedy vyplatí nejen u drahých instalací se špičkovými komponenty, ale i v rámci těch běžných se správně vybranými produkty nižší cenové kategorie. Shrňme si ještě výhody ozvučení s DSP procesorem oproti běžné výměně reproduktorů:
- Vyšší výkon a výraznější basová složka reproduktorů díky zesilovači.
- Kvalitnější zvuk bez zkreslení ve všech úrovních hlasitosti.
- Zvuk plný detailů, které jste dříve při poslechu své oblíbené hudby neslyšeli.
- Úprava pozice všech reproduktorů díky časovým korekcím v programu DSP procesoru.
- Posunutí hudební scény ze dveří do přední části vozu umožňující vnímání zvuku jako na živém koncertě.
- Korigování nedostatků interiéru automobilu, který ve své podstatě není optimální pro kvalitní ozvučení.
- Přirozený projev reproduktorů umožňující věrný zvuk díky měření frekvenční odezvy reproduktorů.