Tovární zvuková izolace dnešních vozidel je obvykle na velmi nízké úrovni, což se projevuje hlukem v interiéru v závislosti na stoupající rychlosti. Zejména při dlouhých cestách a dálničních rychlostech se jedná o velmi nepříjemnou součást cestování, která negativně ovlivňuje nejen požitek z jízdy, ale i únavu a vytrvalost řidiče. Dodatečné odhlučnění auta dokáže tyto problémy vyřešit a umožní výrazné snížení hluku, zvýší komfort při cestování a chrání interiér i před tepelnými ztrátami. V článku se dozvíte vše podstatné o odhlučnění auta, včetně odpovědí na většinu nejčastějších otázek, se kterými se setkáváme.
Odkud se bere hluk v interiéru auta?
Do interiéru proniká hned několik druhů hluku. Prvním z nich je hluk, který má co dočinění s konstrukcí vozidla a jeho provozem. Nárazy kol o nerovnosti na vozovce se přenášejí na prvky zavěšení, což způsobuje hluk a vibrace, které se šíří po kovovém povrchu karoserie. Podobná situace nastává při chodu motoru nebo používání automatické převodovky. Druhým typem je aerodynamický hluk, který pochází od vzduchu narážejícího do jedoucího automobilu. Velmi výrazný je hluk vznikající kontaktem pneumatik s vozovkou, který stejně jako v případě aerodynamického hluku roste se stoupající rychlostí. A pokud jsou ve výbavě vozu velká kola, může se jednat o velmi nepříjemné akustické nepohodlí. Vnímat můžeme ale i hluk motoru, deště nebo vody v podbězích kol. Každý tento zdroj hluku však vyžaduje odlišný přístup při jeho eliminaci. Aby instalace odhlučnění naplnila své předpoklady, je nezbytné přistupovat ke každé oblasti vozu individuálně a správně zvolit optimální materiály se specifickými vlastnostmi, složením, účinností a tloušťkou.
Odhlučnění umožní až trojnásobné snížení hluku
Pro účely našeho článku jsme zvolili populární model mladoboleslavské automobilky, konkrétně Škoda Superb třetí generace. Ačkoliv se jedná o vyšší model mezi konvenčními automobily této značky, tovární zvuková izolace tomu bohužel zdaleka neodpovídá. Na fotografii níže můžete vidět kompletně odstrojený interiér tohoto vozu. Tovární izolace se nachází v přední části vozu v podobě gumy snažící se chránit interiér vozu před hlukem od předních pneumatik a tenká vrstva izolace je i součástí čalounění podlahy. To je samozřejmě nedostatečný stav, stejně jako bodová ochrana proti vibracím, kterou najdete na podlaze, podbězích a dně zavazadlového prostoru. Proto se nemůžeme divit rostoucí hladině hluku při zvyšující se rychlosti. Řešením je dodatečné odhlučnění auta. Aktuálním světovým lídrem na trhu s odhlučněním je společnost Comfortmat, která nabízí dlouhodobě technologicky nejvyspělejší a svou účinností nepřekonatelné materiály. Výsledkem kompletního odhlučnění auta s materiály Comfortmat z nejvyšší řady Expert je redukce hluku atakující až 5 dB, což představuje trojnásobné snížení hluku v interiéru oproti původnímu stavu. Finální výsledek záleží na typu vozidla, zvolených materiálech a samozřejmě rozsahu odhlučnění. Kvalitní materiály jsou základem úspěšného výsledku, neméně důležité jsou však zkušenosti, perfektní znalost problematiky odhlučnění a samozřejmě poctivá práce. Není tajemstvím, že nekvalitně odvedená práce techniků může finální výsledek odhlučnění snížit i o několik desítek procent. Podrobný postup instalace i naměřené hodnoty hluku před a po odhlučnění se dozvíte v poslední části tohoto článku. Pokud vás zajímá kompletní fotoreportáž z instalace odhlučnění do zmíněného vozu Škoda Superb, zobrazíte ji kliknutím na uvedený odkaz.
Nejprve je nezbytné zamezit vibracím a nízkofrekvenčnímu hluku
Jako první vrstva se na kovový povrch karoserie aplikuje antivibrační materiál. Ten řeší zejména konstrukční hluk a vibrace, které způsobuje zavěšení kol, motor, převodovka nebo výfukový systém. Antivibrační materiál však umožní také snížení nízkofrekvenčního hluku, který vzniká typicky při kontaktu pneumatiky s vozovkou. Tloušťka, složení a technické parametry antivibračního materiálu určují jeho účinnost i zaměření na jednotlivé části karoserie. Nejvíce hlukem i vibracemi zatěžovanou oblastí je podlaha a přední i zadní podběhy a právě zde je nezbytné volit vysoce účinné antivibrační materiály s odpovídající tloušťkou minimálně 3 mm. Společnost Comfortmat pro tyto oblasti nabízí mimojiné profesionální materiál složený ze dvou vrstev rozdílných tmelů a dvou hliníkových fólií s příznačným názvem Comfortmat Extreme. V dané tloušťce 3,5 mm se dokonce jedná o nejúčinnější antivibrační materiál na trhu. Extreme je nejprve nezbytné nahřát ve speciální peci na teplotu 60°C. I z toho důvodu je materiál určený výhradně pro instalační centra, která se zabývají profesionálním odhlučněním vozidel. Díky nahřátí materiál změkne a přizpůsobí se tvaru podlahy. Poté je nutné jej důkladně přitlačit pomocí přítlačného válečku a právě zde je mimořádně důležitá kvalitní a fyzicky náročná práce odborníka, protože i ten nejkvalitnější materiál neplní svou funkci na sto procent, pokud není odborně a důkladně aplikován. Tmel ve spodní vrstvě si po vychladnutí zachová svoji mikropohyblivost a zachytí nízkofrekvenční hluk z kovu. První vrstva hliníkové fólie pak odráží část hluku zpět a nepouští jej do interiéru. Poté přichází na řadu bitumenová vrstva, která po zchladnutí na úroveň pokojové teploty zatvrdne a plní roli pevného pancíře. A poslední slovo má vnější hliníková fólie. Tento mix důkladně odfiltruje veškeré vibrace a nízkofrekvenční hluk od podlahy a předních i zadních podběhů. Na dveře, střechu a další části vozu se používá odlišný antivibrační materiál, například Comfortmat Dark D2, který je svými vlastnostmi, výrazně nižší hmotností, tloušťkou i upravenou účinností přizpůsoben pro různé oblasti automobilu.
Druhá vrstva odfiltruje střední a vysoké frekvence hluku
Jako druhá vrstva se aplikuje zvukově izolační materiál chránící interiér zejména před středními a vysokými frekvencemi hluku. Zatímco antivibrační vrstva hluk především pohlcuje, zvukově izolační vrstva hluk odráží a má navíc dodatečný tepelný účinek a pomáhá v interiéru udržovat teplo i chlad dle ročního období. V dnešní době hrají prim moderní membránové materiály, které jsou složeny ze samolepící vrstvy, zvukově a tepelně izolační vrstvy a zvukotěsné membrány. Ta zachytí hluk, který by byl schopen překonat všechny vrstvy odhlučnění a nepropustí jej do interiéru. Právě tloušťka membrány má největší vliv na účinnost materiálu a pohybuje se od 1,5 milimetru až do 4 mm. Nejsilnější membránou o síle 4 mm disponuje zvukově izolační materiál Comfortmat Titan, který při celkové tloušťce 8 mm poskytuje zvukovou izolaci až 38 dB. Vzhledem ke své účinnosti se může Titan pyšnit dokonce titulem nejúčinnějšího zvukově izolačního materiálu na světě. Díky své nepřehlednutelné zelené barvě reprezentující nejvyšší řadu Expert, si jej můžete snadno všimnout na podlaze a zadních podbězích v našich instalacích. U materiálů Comfortmat platí i v případě druhé vrstvy pravidlo, že téměř na každou oblast vozu je určený jiný materiál, který se odlišuje nejen vlastnostmi, ale i barvami. Rozdílné materiály pestrých barev najdete tedy na podlaze, dveřích, střeše, dně kufru nebo blatnících. Má to samozřejmě svůj důvod a nejde pouze o estetické odlišení. Každá oblast vozu vyžaduje jinou účinnost, tloušťku, ale například i voděodolnost. Ta je nezbytná především u dveří, které se odhlučňují dokonce až v pěti vrstvách. Důležitým materiálem pro tuto oblast je Comfortmat Integra, který má oproti Titanu téměř o 65% nižší hmotnost a přitom poskytuje zvukovou izolaci až 28 dB. Díky odhlučnění dveří zaznamenáte i vedlejší efekt v podobě výrazného zlepšení zvuku továrních reproduktorů. Pozornost je zaměřena i na vrzání plastů v interiéru, které se na dlouhou dobu po našem zásahu odmlčí. Obecně tedy na většinu oblastí vozidla aplikujeme dvě vrstvy odhlučnění. A jelikož téměř všechy materiály Comfortmat jsou dvouvrstvé, kdy každá jednotlivá vrstva plní odlišný účel, ve výsledku aplikujeme hned čtyři vrstvy odhlučnění na všechny zásadní oblasti automobilu.
Vyplatí se odhlučnění pouze některých částí auta?
Míra odhlučnění je vždy závislá na daném automobilu, požadavcích zákazníka a samozřejmě jeho finančních možnostech. Ideální situace nastává v případě kompletního odhlučnění vozidla, nicméně prakticky každá investovaná koruna do kvalitního dodatečného odhlučnění přinese větší či menší efekt. Největším problémem jsou tradičně přední a zadní podběhy, které se nejkvalitněji dají odhlučnit z vnitřní strany podlahy a zavazadlového prostoru. Nicméně pokud to finance nedovolují, je možné ošetření i ze strany vnější a to obvykle s velmi zajímavým efektem. Výsledek pak záleží na kvalitě materiálu i na konkrétním voze. Například moderní prémiové modely mají z vnější strany podběhů tolik elektroniky, že je odhlučnění z této strany většinou nemožné. U některých korejských a japonských vozidel je zase velmi malý prostor a účinek odhlučnění minimální a nemá tedy smysl. Vždy však pomůže například odhlučnění dveří, které opatříme až pěti vrstvami vhodných materiálů. Po kvalitně odvedené práci často můžete mít pocit, že hluk už prochází pouze přes okna. Vedlejším efektem odhlučnění dveří je i výrazné zlepšení zvuku továrního ozvučení a to zejména basové složky. Nicméně částečné odhlučnění vozu má i svá negativa. Obvykle se stává, že po odhlučnění dveří začnete například vnímat hluk od podběhů a podlahy a jakmile se odhluční tyto části, uslyšíte hluk zase z oblasti kufru. Proto je vždy ideální odhlučnit kompletně celou karoserii. Každé auto je však originál a je nezbytné k němu tak i přistupovat a volit odpovídající řešení. Materiály, které budou optimální pro Kia Ceed budou méně vhodné pro BMW 5 a naopak. Odhlučnění je náročná disciplína a jsou nezbytné perfektní znalosti materiálů, jejich fyzikálních vlastností a samozřejmě i konstrukční vlastnosti jednotlivých vozů.
Jak ovlivní odhlučnění spotřebu a jízdní vlastnosti?
Mezi časté dotazy zájemců o odhlučnění patří hmotnost použitých materiálů. Kvalitní zvuková izolace něco váží a to je také důvodem její absence v dnešních moderních vozidlech. Výrobci automobilů bojují o každý gram hmotnosti a šetří prakticky na všem. A je třeba vzít v potaz i specifika pásové výroby. Při té není čas na pečlivou aplikaci například antivibračního materiálu, a proto se prakticky nepoužívá. Místo toho najdete bodovou aplikaci určitého druhu tmelu nebo pouze ochranného nástřiku. O účinku takového řešení netřeba diskutovat. Hmotnost dodatečné zvukové izolace nejvyšší kvality zlehka dosáhne 70 až 80 Kg v závislosti na typu vozu. Může se to zdát hodně, nicméně jedná se prakticky o hmotnost další osoby v autě. Je tedy na každém uživateli, jestli mu získaný jízdní komfort za přidanou hmotnost stojí. A nejde pouze o výrazné snížení hluku v interiéru, s odhlučněním získáte i ochranu před tepelnými ztrátami, zamezí se vrzání a skřípání plastů a příjemným bonusem je i již zmíněné zlepšení ozvučení. Nezapomínejte, že nižší hluk se pozitivně projevuje i na nižší únavě a celkové pohodě při delších cestách. Jelikož materiály jsou rovnoměrně aplikované po celém voze, změna jízdních vlastností je prakticky vyloučena. To se týká i spotřeby. U vozidel se slabšími motory se nárůst hmotnosti projevit na spotřebě může, takové vozy se ale spíše neodhlučňují. A opět platí výše zmíněné - vše je otázka priorit. Na všem, včetně hmotnosti, se lze se zákazníkem domluvit a individuálně odhlučnění upravit dle jeho požadavků. Pokud bude požadavek na maximální hmotnost materiálů 40 nebo 50 Kg, pak jej splníme. I když samozřejmě s nižší účinností. V nabídce máme desítky špičkových materiálů několika výrobců a vždy volíme ty nejvhodnější pro konkrétní instalaci. Odhlučnění tedy může být zcela individuální a přizpůsobené požadavkům a nárokům klienta.
Cena za odhlučnění a tovární záruka
U nás v Ahifi se odhlučněním vozidel zabýváme již téměř 10 let a za tu dobu na naši montážní dílnu zavítalo již přes tisíc aut. Máme tedy dostatečné zkušenosti nejen s rozděláváním a skládáním interiérů téměř všech automobilek, ale i s navržením optimálních konfigurací odhlučnění. Vybrat si můžete celkem z šesti balíčků odhlučnění, které začínají na 27 a končí na cca 50 tisících Korun. Vždy záleží na požadavcích klienta, rozsahu odhlučnění, účinnosti materiálů a také na konkrétním voze. Cena za odhlučnění bude tedy u vozu Škoda Fabia nižší než u VW Transporter, u kterého použijeme výrazně vyšší množství materiálů. A pokud se ptáte na cenu instalace zmíněné v tomto článku, tak odhlučnění vozu Škoda Superb v téměř maximální možné konfiguraci Expert Plus vyšlo na 44 953 Korun. U stejného vozu se však můžeme dostat i na částku o 10 tisíc Korun nižší v případě využití našeho balíčku Premium. Co se týče záruky v případě nového vozu, tak odhlučnění by obecně nemělo mít žádný vliv na jejím pokračování, protože montáží nezasahujeme do elektroniky vozu a neovlivňujeme ani jeho jízdní vlastnosti. Prakticky každý týden odhlučňujeme nová nebo zánovní auta v záruce a nezaznamenali jsme situaci, kdy by měly autosalony k našim instalacím výhrady. Často již naši kvalitní práci znají a občas nás dokonce i doporučují k aplikaci odhlučnění. Vždy však našim zákazníkům radíme se nejprve vašeho prodejce zeptat a ukázat mu naši práci. Spíše než na automobilce záleží vždy na konkrétním prodejci nebo servisu.
Výsledky měření hluku
Je ráno těsně před plánovanou instalací odhlučnění a přichází na řadu výjezd na silnici, konkrétně brněnský městský okruh. Společnost nám dělá Škoda Superb třetí generace a také profesionální hlukoměr Testo. Budeme měřit hladinu hluku v interiéru před aplikací odhlučnění a následně také po dokončení instalace. Při rychlostech 50, 90 a 130 km/h vykazoval vůz Škoda Superb hladinu hluku 59,7, respektive 64,2 a 69,9 dB. Hladina hluku se během jízdy mění v závislosti na povrchu silnice a jejím stavu, protože přístroj velice citlivě reaguje na každou změnu. Hlukoměr však zaznamenává veškeré hodnoty průběžně celou cestu a následně vypočítá jejich průměr. Pro maximální možnou přesnost jsme první i druhé měření absolvovali na stejném úseku a přálo nám i stejné počasí. Interiér odhlučněného Superbu byl při zmíněných třech rychlostech tišší o 3,1, respektive 3,9 a 4,6 dB. Pro lidské ucho je však rozdíl výrazný a k jeho vnímání není třeba žádných přístrojů. Podobných výsledků lze dosáhnout u většiny vozidel této třídy a například u užitkových vozů a velkých MPV jsme schopni účinnost ještě navýšit. U prémiových značek, jako je Audi, BMW nebo Mercedes-Benz, je naopak účinek odhlučnění průměrně o 15 až 20% nižší. Pro upřesnění uvedeme, že ke změně hladiny hluku dochází podle nelineární logaritmické závislosti, kdy 1 dB odpovídá 1,26násobku redukce hluku. Snížení hluku o 3 dB tedy znamená, že hluk v interiéru vozu je 2x nižší než před odhlučněním (1,26 x 1,26 x 1,26). 4 dB znamenají 2,5násobné snížení hluku a pokud se povede 5 dB, tak se jedná o více než 3x nižší hluk oproti továrnímu stavu. Dodatečná zvuková izolace má však ještě jednu velkou výhodu. Nejen že snižuje celkovou hladinu hluku, ale účinně eliminuje i jeho špičkové hodnoty, zejména výrazné zvuky například od nárazů do nerovností na vozovce. Úroveň hluku uvnitř vozu je tedy mnohem stabilnější, bez výkyvů a hluk se tolik nezvyšuje se stoupající rychlostí, jako u neodhlučněného vozu. To vše přispívá k výrazně vyššímu komfortu při cestování, příjemnější komunikaci se spolucestujícími bez zvyšování hlasu i ke snížení únavy na dlouhých cestách.