Podzim je tu a nastává ideální doba pro ochranu laku našich plechových miláčků. V nadcházejících měsících náš čeká střídavé počasí, kdy barevné a slunečné dny střídá sychravé počasí se spoustou deště a špinavých silnic. Nástupem zimy začíná i atakování laku agresivními nečistotami, chemikáliemi, solí apod. Je proto nezbytné zajistit laku odolnou ochranu, která přečká celé toto období a zároveň poskytne špičkový vzhled vozu. Co si budeme říkat, auta chceme mít krásná nejen na podzim, ale i v zimě a to ideálně s minimální údržbou. Pro účely tohoto článku jsme se rozhodli použít produkty skotského výrobce autokosmetiky Infinity Wax a to zejména kvůli jejich špičkovému hybridnímu vosku Primo Wax, který sami používáme na našich autech a jeho účinnost nás vyloženě dostala. A jelikož Infinity Wax má v nabídce spoustu dalších kvalitních produktů potřebných pro přípravu laku před samotným voskováním, vyzkoušeli jsme je pro vás a sepsali tento článek. Na začátek bychom chtěli uvést, že nápad na tento článek vznikl na podzim roku 2019 (tedy loni), kdy jsme jednoho sychravého víkendu navoskovali hned 3 naše auta. Po roce tedy můžeme objektivně shrnout výsledek a zkušenosti získané k napsání tohoto článku. Jdeme tedy na to!
1. Předmytí aktivní pěnou
Samotné voskování není pouze o aplikaci vosku, ale zejména také o přípravě laku, která se skládá z několika fází. Jen tak dosáhnete optimálních výsledků a deklarované odolnosti vosku. Pro začátek klasické upozornění - pracujte vždy ve stínu, bez přímých slunečních paprsků a ideálně na studeném laku. Nejprve je nezbytné vozidlo umýt. Než se však pustíme do mytí vozu, doporučujeme provést i tzv. předmytí. Díky předmytí lak zbavíme hrubých nečistot, které by jinak mohly způsobit poškrábání laku při klasickém mytí vozu. Snadněji půjde odstranit i mrtvý hmyz, trus a další běžná silniční špína. Jelikož náš vůz byl nedávno strojně přeleštěn, je nutné pracovat s maximální opatrností a aktivní pěna je tedy jasná volba. Použili jsme aktivní pěnu Infinity Wax Wipe Out Snowfoam, která vyniká svou hustotou, mycím účinkem i šetrností k vosku, sealantu nebo keramické ochraně. Používat ji tedy můžete i po voskování bez obav narušení ochrany. Pěna je vysoce koncentrovaná a je možné ji ředit v poměru 10:1 při běžném znečištění. Jelikož vůz byl poměrně silně znečištěn, zředili jsme pěnu v poměru 5:1. Tím jsme dosáhli luxusně husté pěny, která lak velmi dobře vyčistila. Co se týče aplikace tak budete samozřejmě potřebovat tlakový čistič a pěnovací nástavec. Pěnu zřeďte v požadovaném poměru a nastříkejte na celou karoserii včetně kol. Nechejte cca 5 minut působit a opláchněte silným proudem vody. Pokud nevlastníte pěnovací nástavec, je možné použít přípravek na předmytí i ve spreji, konkrétně Infinity Wax Citrus Pre Wash. Princip je podobný a aplikace stejně snadná. Citrus stačí nastříkat na lak, nechat několik minut působit a následně opláchnout proudem vody. Předmytí je tedy za námi a můžeme se pustit do samotného mytí vozu.2. Mytí
Mytí, tak jako další fáze voskování, provádějte ideálně opět ve stínu, bez přímých slunečních paprsků. Pokud to není možné, tak auto udržujte vlhké a po umytí jej rychle usuště. Autošampon i kapky vody můžou na laku zanechat mapy, které jdou následně těžko odstranit. Budete potřebovat kbelík na vodu s ochranou mřížkou, šampón, mycí rukavici a sušící ručník. Ideálně doporučujeme kbelíky dva, jeden na vodu se šampónem, druhý pouze s čistou vodou, ve kterém budete oplachovat rukavici. Než se pustíte do mytí, doporučujeme na lak aplikovat Infinity Wax Liquid Fire, který rychle odstraní polétavou rez, brzdový prach a další nečistoty. Přípravek stačí na lak nastříkat, nechat několik minut působit a opláchnout silným proudem vody. Díky tomu budete mít za sebou i první část dekontaminace laku. Kvalitní šampón je základ nejen pro přípravu laku před voskováním, ale především pro následné mytí. Před voskováním doporučujeme použít šampon bez vosku a dalších přidaných látek. Autošampon Infinity Wax Pure Shampoo splňuje vše výše zmíněné, navíc je pH neutrální, má výborné lubrikační vlastnosti a je extrémně koncentrovaný. Ředit jej můžete až v poměru 1:2000, takže na jedno mytí ho stačí doslova pár kapek a vydrží vám hodně dlouho. Jak již jeho název napovídá, autošampon neobsahuje vosk, polymery a žádné přídavky zbytečně zvyšující lesk a všechny tyto vlastnosti nechá až na vosku samotném. Pro co nejefektivnější a nejšetrnější mytí doporučujeme používat mycí rukavici. V naší nabídce najdete nespočet odolných mikrovláknových rukavic i velmi šetrných přírodních rukavic z pravé vlny. My se přikláníme spíše k rukavicím přírodním, které sice nevydrží tak dlouho, ale máte jistotu, že pro lak vašeho auta děláte to nejlepší. Auto myjeme vždy shora dolů, ve spodních částech bývá nejvíce špíny a tímto způsobem se dříve rozpustí. Po umytí přichází na řadu sušení karoserie. Základem je kvalitní sušící ručník, který je jemný pro lak a zároveň má výrazné absorbční vlastnosti. Právě takový je špičkový sušící ručník Purestar Duplex Drying Towel, který i díky vysoké gramáži 1100 g/m² hravě vysuší celý váš vůz a je schopen absorbovat až 2,5 litru vody. Na fotce můžete vidět rozměrnější verzi ručníku Duplex v limetkové barvě. Více o mytí karoserie si přečtěte v našem dalším článku "jak umýt auto".3. Dekontaminace laku
Další fází přípravy laku před voskováním je jeho dekontaminace. Ta zbaví lak nejrůznějších nečistot, které šampón nedokáže umýt. Jedná se zejména o brzdový prach, polétavou rez, asfalt, mušky, trus a další nečistoty. Ty je potřeba před nanesením vosku odstranit, aby byl lak dokonale hladký a vosk k němu ideálně přilnul. Dekontaminace má tedy přínos především v odstranění nečistot, které by mohli v další fázi přípravy voskování lak poškodit a k zajištění ideálních podmínek pro správnou a dlouhodobou funčnost ochrany laku. Rozlišujeme dva způsoby dekontaminace - chemickou a mechanickou. Chemická dekontaminace laku je oblíbenější a především jednodušší a fyzicky méně náročnější a provádíme jí pomocí odstraňovače polétavé rzi. Pro účely tohoto článku jsme použili již výše zmíněný Infinity Wax Liquid Fire, ale použít můžete samozřejmě i jiný produkt tohoto typu. Postup je jednoduchý, nastříkejte přípravek na karoserii a nechte jej cca 5 minut působit. Odstraňovač polétavé rzi je vhodný i jako velmi účinný čistič kol a v rámci mytí karoserie jej můžete tedy použít i na kola. Po chvilce uvidíte jak se železité částečky na laku a předevšim na kolech začínají zabarvovat do červena, aby se následně rozpustily. Dejte pozor, aby přípravek na laku nezaschl a ve vhodný čas celé auto důkladně opláchněte. Doporučujeme používat ochranné a chemicky odolné rukavice. Tento proces můžete provést v rámci ušetření času i před mytím auta, jak je již zmíněno v předchozím bodě. Pokud přípravek na odstranění polétavé rzi použijete až po mytí, doporučujeme vůz následně umýt znovu. Po umytí přichází na řadu i druhá část chemické dekontaminace laku a to odstranění asfaltu. Ten ulpívá v podobě černých teček zejména ve spodní části vozu, typicky na blatnících a náraznících. K odstranění použijte například Infinity Wax Liquefy Tar & Glue Remover, který asfalt rychle a účinně odstraní. Přípravek stačí nastříkat na lak, nechat pár minut působit a setřít mikrovláknovou utěrkou.Druhá možnost jak dekontaminovat lak je mechanickou cestou a tou je tzv. clayování. Clay, v našem případě Infinity Wax Clay Bar Fine, je materiál podobný plastelíně, který zachytí veškeré nečistoty na laku auta. Tak jako u chemické dekontaminace, i pomocí clayování odstraníte polétavou rez, brzdový prach, asfalt, organický spad, prach, a další nečistoty. Claye se dělí na tvrdé, středně tvrdé a měkké. Tvrdé jsou účinnější, jejich nevýhodou ale může být velmi mírné a jemné poškození laku, kterému říkáme micro marring. Měkké claye jsou naopak šetrnější, ale méně účinné, více se s nimi tedy napracujete. I z těchto důvodů jsou nejpoužívanější středně tvrdé claye. Kromě claye budete potřebovat lubrikant, kterým rozhodně nešetřete. Díky němu bude clay klouzat po povrchu a minimalizuje se tak možné poškození laku. V Infinity Wax používají pro lubrikaci jejich Pure Shampoo, který je díky extrémním lubrikačním schopnostem vhodný i pro tyto účely. Postup je následující. Vezměte clay a oddělte menší část, ze které uděláte placku padnoucí akorát do ruky. Nastříkejte na clay i na lak lubrikant a můžete se do toho pustit. Jezděte po laku nahoru a dolů, pokud chcete tak doleva a doprava, stále lubrikujte a na clay netlačte. Takto postupujte po menších částech a ty vždy otřete utěrkou. Až bude lak perfektně hladký, tak máte hotovo. Clayování je účinnější než chemická dekontaminace a zbaví lak dokonale všech nečistot, ale má i své nevýhody. I ten nejměkčí clay může jemně poškodit lak, navíc je i fyzicky náročnější a může vám zabrat několik hodin. Ideální je však provést před nanesením ochrany jak chemickou, tak mechanickou dekontaminaci laku. Pokud se na clayování příliš necítíte, tak nezoufejte, dobrou službu odvede i odstraňovač polétavé rzi, eventuelně můžete postup zopakovat pro vyšší účinnost. A ještě jedna poznámka na závěr: pokud vám clay spadne na zem, vyhoďte jej. Když by se do něj usadili například drobné kamínky, můžete lak nenávratně poškodit. Máme tedy dekontaminováno, doporučujeme lak opět umýt a můžeme se pustit do leštění.