Druh instalaceOdhlučnění Expert Plus a nové ozvučení s DSP procesorem
VozidloVolkswagen ID. Buzz
Datum realizace22.11.2024
Časová náročnost61 hodin (3 pracovní dny pro 4 techniky)
Cena instalace140 991 Kč s DPH
Volkswagen ID. Buzz - odhlučnění a nový audio systém pro novodobé Bulli
- Nové
![Volkswagen ID. Buzz](/files/products_images/big/0/01_24.jpg)
Fotoreportáž
Nejprve si představme nový třípásmový systém pro ID. Buzz. Cílem této instalace bylo dosáhnout vysoké kvality zvuku v dostupnější cenové kategorii a to při zachování původního vzhledu interiéru. Vsadili jsme na středové a výškové reproduktory Morel, které jsme doplnili o středobasy ESB Audio. O napájení se bude starat zesilovač Helix s integrovaným DSP procesorem a systém doplní i subwoofer JL Audio společně s druhým zesilovačem. Instalované komponenty si ukážeme v další části fotoreportáže.
Nyní se však věnujme odhlučnění. Demontáž interiéru je prvním nezbytným krokem, společně s předchozí přípravou všech materiálů. Hlukově nejvíce zatížená je spodní část automobilu a aby zvuková izolace měla požadovaný efekt, je nutné pokrýt většinu karoserie. Proto odstraníme veškeré čalounění, plastové obložení, sedadla a další prvky interiéru. Před samotnou aplikací materiálů povrch důkladně odmastíme.
K celkovému odhlučnění vozidla nejvíce přispívá důkladné odhlučnění podlahy, která je kvůli výrazným vibracím a hluku zejména o nízkých frekvencích nejvíce náročná na použití správných materiálů. I proto u balíčku Expert Plus používáme profesionální antivibrační materiál Comfortmat Extreme, který při své tloušťce pouhých 3,5 mm poskytuje akustický ztrátový činitel (MLF) 0,63 jednotek. To z něj dělá nejúčinnější antivibrační materiál na trhu o tloušťce do 4 mm a perfektně se tedy hodí do našich instalací zaměřených na maximální účinnost.
Comfortmat Extreme se skládá ze dvou druhů nově vyvinutých tmelů oddělených hliníkovou folií. Tmel ve spodní vrstvě si po vychladnutí zachová svou pohyblivost a zachytí nízkofrekvenční hluk šířící se po podlaze. První vrstva hliníkové fólie pak odráží část hluku zpět a nepouští jej do interiéru. Poté přichází na řadu bitumenová vrstva, která po zchladnutí na úroveň pokojové teploty zatvrdne a plní roli pevného pancíře. A poslední slovo má vnější fólie. Tento promyšlený mix důkladně odfiltruje vibrace a nízkofrekvenční hluk jako žádný jiný materiál na trhu.
Kvůli svému složení a vysoké účinnosti je nejprve nezbytné materiál nahřát ve speciální peci na 55 stupňů, proto je Extreme určený pouze pro profesionální studia, která se specializují na odhlučnění vozidel. I přes nahřátí je práce s Comfortmat Extreme nejnáročnější ze všech druhů materiálů, jaké máme k dispozici. Schopnosti tohoto antivibračního materiálu jsou však natolik přesvědčivé, že větší fyzická náročnost při aplikaci stojí rozhodně za to.
Druhou vrstvu u balíčku Expert Plus tvoří špičkový membránový materiál Comfortmat Titan Lite. Celková tloušťka 7 mm spolu s 3 mm silnou protihlukovou membránou umožňuje zvukovou izolaci až 36 dB, což je momentálně nejvyšší hodnota na trhu pro danou tloušťku materiálu. Titan Lite je vhodný pro odhlučnění podlahy a zadních podběhů, kde nedá žádnému druhu hluku sebemenší šanci.
Zelený materiál Titan Lite nahrazuje díky svému složení hned dvě vrstvy odhlučnění. Spodní část tvoří červená zvukově izolační vrstva o tloušťce 4 mm a na ní můžete vidět protihlukovou membránu o tloušťce 3 mm. Právě membrána mnohonásobně zvyšuje účinnost materiálu a hluk nepropustí do interiéru vozu. Materiál je samozřejmě voděodolný a díky extrémně přilnavé samolepící vrstvě se nemusíte obávat samovolnému odlepení.
Titan Lite spolu s Extremem aplikujeme na všechny přístupné oblasti, abychom umožnili izolaci maximálního množství vibrací a hluku. V přední části podlahy se dostáváme až pod palubní desku, díky čemuž důkladně odhlučníme i přední podběhy z vnitřní části vozu, kde je přístup k větší ploše karoserie. Tovární odhlučnění v přední části vozu samozřejmě ponecháváme pro další zvýšení účinku našeho odhlučnění.
Zadní prostor odhlučňujeme podobným způsobem, protože je nezbytné co nejvíce zamezit všudypřítomným vibracím a hluku od pneumatik pronikat do interiéru. A i proto volíme podobné materiály jako v případě odhlučnění podlahy. Na dno kufru aplikujeme opět Comfortmat Extreme, který nejen absorbuje veškeré vibrace, ale sníží i nízkofrekvenční hluk, který je typický pro tuto oblast.
Na zadní podběhy, které jsou nejvíce zatížené vibracemi i hlukem, aplikujeme v první vrstvě stejně jako na podlahu antivibrační materiál Comfortmat Extreme. Tloušťka 3,5 mm a akustický ztrátový činitel 0,63 jednotek umožní důkladné zamezení veškerých vibrací a nízkofrekvenčního hluku od pneumatik, který je typický pro zadní podběhy. A konečně na blatníky aplikujeme u balíčku taktéž antivibrační materiál Comfortmat Viper.
V druhé vrstvě najdete v zavazadlovém prostoru obvykle tři různé materiály, tentokrát jsme si vystačili pouze se dvěma. Vzhledem k dostatečnému prostoru jsme se rozhodli na dno i podběhy aplikovat membránový materiál Comfortmat Titan lite, jenž jste již mohli zaznamenat i na podlaze.
Na zadních podbězích si můžete na boční části všimnout vynechané druhé vrstvy odhlučnění. Naši technici ji samozřejmě nezapomněli nalepit, důvodem je však výrazně zúžený prostor v této části čalounění, který by mohl způsobit nedokonalý vzhled po opětovné montáži interiéru. Takhle je vše v pořádku a Comfortmat Extreme v první vrstvě je natolik účinný, že se zákazník nemusí obávat sníženého odhlučnění.
Nyní se již díváte na dva zesilovače, které jsme skryli do bočnice zadní části vozu. 6kanálový zesilovač Helix po pravé straně slouží výhradně třípásmovému reproduktorovému systému. Vedle něj pak najdete monoblok pro subwoofer od Morelu.
Pokračujeme v odhlučnění střechy. Nejprve přichází na řadu opět Viper s tloušťkou 3 mm. Viper zpevní tenký plech střechy, zamezí rychle se šířícím vibracím a sníží například hluk od dešťových kapek. Extrémní přilnavost a tepelná odolnost materiálu zajistí bezproblémové spojení se střechou po celou dobu životnosti vozu.
Druhou vrstvu tvoří zvukově a tepelně izolační membránový materiál vyrobený speciálně pro odhlučnění střechy Comfortmat Skyline. Ten díky schopnosti zvukové izolace až 25 dB velmi účinně zamezí pronikání aerodynamického a okolního silničního hluku přes střechu vozu a zároveň disponuje tepelně izolačními vlastnostmi, což oceníte nejen v horkých letních měsících, ale i v zimě.
Umístění subwooferu se povedlo vyřešit jeho instalací do podlahy, kde bude kompletně skrytý. Již tradičně volíme malý osvědčený subwoofer JL Audio série W3 o průměru 200 mm. Společně s malými nároky na ozvučnici se jedná o ideální řešení pro velmi kvalitní podání basové složky a více než dostatečného výkonu.
Dveře odhlučňujeme celkem v 5 vrstvách. Z důvodu instalace výkonných reproduktorů volíme silnější antivibrační materiál na vnější plech dveří, konkrétně Comfortmat Viper o tloušťce 3 mm. Ten s přehledem zlikviduje vibrace, zamezí pronikání nízkofrekvenčního hluku a zpevní velmi tenký plech dveří. I přes vyšší tloušťku materiál disponuje velmi nízkou hmotností, je samozřejmě voděodolný a má mimo jiné antikorozní vlastnosti.
Druhou vrstvu tvoří zvukově izolační materiál Comfortmat Integra. Ten byl vytvořen zejména pro odhlučnění dveří a je tedy absolutně voděodolný, nehnije, nerozkládá se a ani ve vlhkém prostředí se nikdy neodlepí. Díky své protihlukové membráně je materiál schopen zvukové izolace až 28 dB, přesto si udržuje nízkou hmotnost, která je u odhlučnění dveří důležitá.
Následně aplikujeme ultralehký antivibrační materiál Comfortmat Cobra. Tato vrstva slouží k zamezení vibrací a rezonancí vnitřního plechu dveří a u většiny vozidel i k vytvoření uzavřené ozvučnice pro reproduktory, což má za následek zlepšení ozvučení. Zejména basová složka středobasového reproduktoru dozná podstatného zlepšení, což oceníme u této instalace.
U všech našich instalací aplikujeme okolo středobasového reproduktoru vodotěsné proužky z pěny s uzavřenými buňkami, které těsní k plastové výplni dveří a soustřeďují veškerou zvukovou energii do interiéru vozidla, místo aby se odrážela uvnitř výplně dveří.
Zajímavostí továrního ozvučení v tomto automobilu je středový reproduktor, který je totožný jako v případě ozvučení ve vozech BMW. Má tedy stejný rozměr membrány i specifické uchycení, které známe z modelů této automobilky. To nám umožnilo zvolit vynikající komponentní reproduktory Morel Performance určené pro automobily BMW, které vynikají svou kvalitou zvuku. Výsledkem je na míru složený třípásmový systém, který oproti dvoupásmovému vždy přináší podstatnou přidanou hodnotu v podobě plného frekvenčního rozsahu.
Poslední vrstvou odhlučnění, pod kterou se nachází ještě bodové zpevnění plastového obložení, je Comfortmat Softwave Expert o tloušťce 15 mm, který jsme již aplikovali i ve druhé vrstvě na střeše. Tato flexibilní pěna s tvarovou pamětí se lepí na plastové čalounění dveří z důvodu zamezení skřípání a vrzání nejen plastů, ale i drátů a dalších komponent uvnitř dveří a dodatečně i sníží hluk této oblasti. Oproti klasické verzi materiálu Soft Wave je tato tyrkysová varianta vyrobena z hustější a účinnější polyuretanové pěny, která odhlučnění dveří posune na ještě vyšší úroveň. Stejný postup volíme i u zadních dveří.
Výškové reproduktory od izraelského Morelu jsou sázkou na jistotu v případě všech modelových řad Morel a výjimka se nekoná ani tentokrát. Přirozený, nezabarvený a detailní zvuk, který můžete poslouchat celé hodiny bez známky únavy vás jednoduše dostane.
Nyní již fotografie umístění výškových reproduktorů, vše tedy zůstává na svém místě. Ostatně to bylo i požadavkem této instalace. Pozice není kvůli směrování samozřejmě optimální, nicméně díky důkladnému naladění na DSP procesoru si s tím dokážeme úspěšně poradit. Výsledku přispívá i zapojení v aktivním režimu každého reproduktoru zvlášť, takže můžeme lépe definovat pozici výškového reproduktoru.
Na této fotografii můžete vidět pokročilou analýzu vstupního signálu, kterou provádíme před každým laděním zvuku. Díky této analýze zjistíme spoustu velice důležitých informací, například zda se pravý a levý signál při ekvalizaci shodují, případně jaké úpravy zvuku výrobce provedl. Analýzou vstupního signálu můžeme zjistit také časové korekce signálu nastavené výrobcem a all pass filtry. Taková analýza nám následně usnadní měření a nastavení akustické odezvy reproduktorů se správným časováním a fázováním.
To nejdůležitější se odehrává na konci instalace a to měření frekvenční odezvy reproduktorů s následným nastavením zvuku v softwaru DSP procesoru. Automobil není z hlediska akustiky zrovna optimálním prostředím. Je tedy důležité korigovat nejen nevhodnou lokaci reproduktorů, ale také pozici posluchače a všechny překážky po cestě zvuku do lidského ucha. Výslednou ekvalizační křivku každého reproduktoru ovlivňuje spousta faktorů jako je prostor za reproduktorem, materiál membrány i koše reproduktoru, ale i překážky zvuku jako jsou sedačky, středový tunel, volant nebo palubní deska. Je tedy nezbytné změřit frekvenční odezvu každého reproduktoru a výsledky následně zapsat do programu DSP procesoru. K měření používáme kvalitní kalibrované mikrofony v kombinaci s profesionálním měřícím softwarem REW a jeho cílem je dosažení lineární frekvenční odezvy reproduktorů, což umožní i v tak akusticky náročném prostředí dosáhnout věrného a vysoce kvalitního zvuku.
Po každém měření nastavíme pro konkrétní reproduktor prostorovou korekci ekvalizéru v programu DSP procesoru. Na fotografii můžete vidět výsledné ekvalizační křivky všech reproduktorů dohromady. Všimněte si tedy, že každý z reproduktorů má odlišnou výslednou EQ křivku. Na DSP procesoru nastavíme také časové korekce, pásmové propusti, úrovně, typy filtru a další důležité funkce. To nám umožní, aby ve skladbě vynikl každý detail, který interpret zanechal na nahrávce a hudební scéna se ze dveří přesunula přímo před vás.
Na poslední fotografii vidíme 8 různých měření v jednom grafu. 2x výšky, 2x středy, 2x středobasy, 1x subwoofer. Důležité je, aby levá a pravá strana byly akusticky co nejvíce shodné s tou druhou a poslední měření pak po správném časování a zfázování všech reproduktorů doplní chybějící část ve frekvenční charakteristice v oblasti výhybek. Tím získáme lineární frekvenční křivku.
Odhlučnění vozidel
Využijte našich cenově zvýhodněných balíčků odhlučnění včetně instalace.
Potřebujete se na něco zeptat?
Zavolejte nám na naši zákaznickou linku, napište email, nebo využijte online formulář.
+420 607 383 838dotazy@ahifi.cz