- Druh instalaceozvučení s měřením a nastavením zvuku na DSP procesoru
- VozidloVolkswagen Polo 6R
- Datum realizace23.03.2022
- Časová náročnost14 hodin (1 pracovní den pro 2 techniky)
- Cena instalace35 629 Kč s DPH
Volkswagen Polo - ozvučení s DSP procesorem
Ozvučení vozu VW Polo páté generace včetně měření frekvenční odezvy reproduktorů s následným nastavením programu DSP procesoru. Majitelka tohoto vozu nás oslovila s požadavkem výrazného zkvalitnění továrního ozvučení a zvýšení výkonu. Vzhledem k poslechu náročnější klasické a operní hudby i italských interpretů z 80. let bylo nezbytné zvolit odpovídající řešení a přihlédnout k finančnímu limitu, který se měl pohybovat okolo 30 tisíc Kč. Po důkladné analýze jsme se rozhodli pro pokročilé ozvučení od italského výrobce Steg, které zahrnuje zesilovač s DSP procesorem, komponentní reproduktory do přední dveří a koaxiální do zadních. Součástí instalace bylo samozřejmě i důkladné vytlumení dveří antivibračními materiály SGM. Na závěr přišel čas i na měření a detailní nastavení zvuku na DSP procesoru. Pomocí kalibrovaného mikrofonu jsme změřili všechny nedostatky a překážky daného vozu a nastavili prostorovou korekci ekvalizéru pro všechny reproduktor ve voze. Následně jsme nastavili časové korekce, úrovně, pásmové propusti a další možnosti, které nám umožní DSP procesor. Cílem této instalace bylo dosáhnout vysoce kvalitního zvuku bez zkreslení ve vyšších hlasitostech a zároveň maximálního využití potenciálu reproduktorů a přizpůsobení zvuku nejen pozici řidiče, ale i danému vozu. A to za přijatelnou cenu, což se nám vše do posledního puntíku povedlo. A to bylo i záměrem této instalace - ukázat, že využití DSP procesoru má význam i v případě instalace levnějších komponentů. Díky důkladnému nastavení a především ekvalizaci na základě měření frekvenční odezvy reproduktorů se změní jejich zvuk k nepoznání, než kdybychom reproduktory zapojili pouze na samotný zesilovač nebo autorádio.
Zobrazit produkty >Skrýt produkty >Fotoreportáž
Pro výměnu továrních reproduktorů jsme zvolili set komponentních a koaxiálních reproduktorů italského výrobce Steg, které jsme instalovali do předních a zadních dveří automobilu VW Polo. Vybrané reproduktory se výkonově perfektně hodí k zesilovači stejného výrobce a zvukově naplní potenciál této instalace.
Když jsme hledali ideální komponentní reproduktory pro ozvučení tohoto vozu, které by měly splňovat hned několik parametrů, jako je kvalitní zvuk, optimální výkon a citlivost a zároveň cenu okolo 4 tisíc Kč, vybrali jsme reproduktory Steg MLG 65C, které všechny uvedené požadavky splňují. Vzhledem k danému rozpočtu i požadavku na výměnu zadních reproduktorů jsme se rozhodli pro pasivní zapojení s využitím frekvenčních výhybek.
Reproduktory Steg zaujmou svým pokročilým zvukem, ale i solidní dynamikou a velmi dobrým zpracováním. Zaujme i poměrně robustní vzhled díky výkonným magnetům, zajímavě zpracovaný koš a kvalitní výhybka, kterou tentokrát využijeme z důvodu pasivního zapojení reproduktorů. Hedvábné kaloty výškových reproduktorů o průměru 25 mm zase zajišťují přirozený a věrný zvuk. Podmínkou při použití těchto reproduktorů je však jejich zapojení na zesilovač.
Dostáváme se k zesilovači, kterým je novinka od společnosti Steg s označením SDSP 4. Zesilovač disponuje dostatečným výkonem pro zapojení výše uvedených reproduktorů a především integrovaným DSP procesorem, na kterém zvuk velmi detailně nastavíme. Zaujmou i kompaktní rozměry a příkladné zpracování.
Volkswagen Polo nemá zrovna příliš místa pro instalaci zesilovače, protože pod sedačkami jsou úložné prostory a v bočnicích kufru také téměř žádný prostor není. Naštěstí konstruktéři VW vymysleli dvojité dono zavazadlového prostoru, kam šel zesilovač s přehledem umístit a vzhledem ke svým kompaktním rozměrům nezabral ani moc místa.
Jak můžete sami vidět, instalace zesilovače nemá za následek žádné omezení prostoru v interiéru a to samé se týká i zvolených reproduktorů Steg.
Pokračujeme tedy instalací reproduktorů. Dveře je nejprve nezbytné důkladně vytlumit. Nejprve aplikujeme antivibrační materiál na vnější plech dveří, konkrétně SGM Beta 2 o tloušťce 2 mm. Ten pohltí vibrace této oblasti a zpevní velmi tenký plech dveří. Materiál je samozřejmě voděodolný a má mimo jiné antikorozní vlastnosti.
Pouze za reproduktor následně lepíme materiál Comfortmat Tsunami, který má jednu velmi zajímavou funkci a to absorpci stojatého vlnění za středobasovým reproduktorem. Díky tomu se zvuk neodráží od plechu dveří, ale je pohlcen materiálem, což samozřejmě vede ke zlepšení zvuku. I Comfortmat Tsunami je zcela voděodolný, nenasává vlhkost a díky extrémně přilnavé vrstvě nehrozí jeho odlepení.
Další vrstvou je taktéž antivibrační materiál SGM Beta 2. Tato vrstva slouží k zamezení vibrací a rezonancí vnitřního plechu dveří a k vytvoření uzavřené ozvučnice pro reproduktory. Díky tomu dojde zejména ke zvýraznění basové složky nových reproduktorů. Stejný postup samozřejmě volíme i u zadních reproduktorů.
Pokračujeme tlumením dveří a volíme opět antivibrační materiál SGM Beta 2, který aplikujeme bodově i na plastové výplně dveří. Tím plast zejména zpevníme a snížíme různé vibrace a zvuky, které by mohly v budoucnu znepříjemnit jízdu například při poslouchání hudby.
Nyní se již díváte na membránu středobasového reproduktoru Steg MLG 65C. Tovární středobasy disponují průměrem membrány pouze cca 150 mm, díky vhodné MDF podložce však bylo možné osadit dveře i větším středobasem s membránou o průměru 165 mm. To přinese samozřejmě zejména výraznější dynamiku, k čemuž přispívá i vytlumení dveří.
Nové výškové reproduktory i přes větší průměr hedvábné kaloty šly bez potíží umístit do plastu A-sloupku, což nám umožnilo jednoduchou instalaci i zachování továrního vzhledu interiéru.
Plastové obložení A-sloupku je zpět na svém místě i s novým výškovým reproduktorem. Toto umístění vidíme raději, než například v palubní desce pod čelním sklem a výškové reproduktory lze následně i lépe směrovat a ekvalizovat v programu DSP procesoru.
Nastává nejdůležitější část ozvučení vozu VW Polo a tím je nastavení zvuku. Interiér každého auta má unikátní akustiku a není ideální pro poslech hudby. Proto je nejprve nezbytné změřit pomocí kalibrovaného mikrofonu všechny nežádoucí efekty a překážky, které vznikají po cestě zvuku do našeho ucha. Výslednou ekvalizační křivku každého reproduktoru ovlivňuje spousta faktorů jako je jejich pozice, prostor za reproduktorem, materiál koše reproduktoru, ale i překážky zvuku jako jsou sedačky, středový tunel nebo palubní deska. Měříme tedy postupně frekvenční odezvu každého reproduktoru zvlášť a výsledky následně zapisujeme do programu DSP procesoru.
Na této fotografii jsou zobrazené uložené výsledky měření předních a zadních reproduktorů. Po každém jednotlivém měření, kterých bývá dohromady několik desítek, se upraví v programu DSP procesoru EQ křivka měřeného reproduktoru. Tento postup se opakuje tak dlouho, dokud se nepovede získat lineární odezvu reproduktorů, což umožní jejich přirozený projev. Měření i nastavení všech reproduktorů je časově náročný úkon, ale zároveň se jedná o jedinou cestu k opravdu kvalitnímu a věrnému zvuku.
Změřené výsledky poté nastavíme v programu DSP procesoru. Cílem měření je získat lineární odezvu reproduktorů, což umožní jejich přirozený projev. Na DSP procesoru nastavíme kromě ekvalizéru také časové korekce, pásmové propusti, úrovně, typy filtru a další důležité funkce. To nám umožní, aby ve skladbě vynikl každý detail, který interpret zanechal na nahrávce a hudební scéna se ze dveří přesunula přímo před vás. Výsledkem úspěšného nastavení je věrný zvuk a pocit, že sedíte na živém koncertu přímo před interpretem.
Pro zajímavost ukážeme ještě jednu fotografii. Výše můžete vidět výslednou EQ křivku levých předních reproduktorů a na této fotografii pravých. Můžete si všimnout zcela jiné křivky, která je následkem nedokonalého prostředí automobilu. Všechny tyto nedostatky je tedy nutné korigovat a stejně postupujeme samozřejmě i u zadních reproduktorů. Proto je nezbytné počítat s časovou náročností 3 až 5 hodin pro nastavení opravdu věrného a vysoce kvalitního zvuku. Podotýkáme, že bez měření frekvenční odezvy reproduktorů a následné ekvalizaci je výsledný zvuk diametrálně odlišný a jedná se pouze o polovičaté řešení s neuspokojivým výsledkem.
Podobné montážeProhlédněte si podobné realizace z naší montážní dílny
10 let zkušeností
S montážemi ozvučení a odhlučnění vozidel jsme začali již v roce 2013 a za tu dobu naší dílnou prošlo několik tisíc vozů. Díky tomu jsme získali velké množství nenahraditelných zkušeností, které uplatňujeme i při instalaci do vašeho vozidla.
Trhem prověřené značky
Pracujeme výhradně s produkty výrobců, kteří představují aktuální světovou špičku v daném oboru. Můžete se tedy spolehnout na velmi vysokou kvalitu, bezproblémovou funkčnost, skladovou dostupnost i rychlý záruční a pozáruční servis.
8 zkušených techniků
Máme stabilní team 8 zkušených techniků, kteří mohou všichni zároveň pracovat na vašem autě. Díky tomu zvládneme většinu instalací během 1 pracovního dne. Auto nám tedy v 8 hodin ráno přistavíte a v 17 hodin odjíždíte.
Moderní montážní dílna
Na naší montážní dílně o rozloze 300 m2 mohou být ve stejnou dobu až 10 vozidel, což nám umožňuje pracovat na několika instalacích denně a zkrátit čekací lhůtu na montáž. Špičkové vybavení dílny zaručuje tu nejlepší péči o váš vůz.
Náhradní vůz VW Golf VII
Po dobu montáže si můžete zapůjčit naše firemní vozidlo Volkswagen Golf VII a využít vůz dle vašich potřeb. Můžete si například udělat výlet po okolí Brna. Zapůjčení a pohonné hmoty jsou zcela zdarma a platíte pouze za ujeté kilometry.
Záruka na naši instalaci
U nás se nemusíte obávat reklamací ani po zákonné záruční době. Námi dováženým instalovaným produktům natolik důvěřujeme, že na ně poskytujeme pětiletou záruku. Instalací tedy naše služby zdaleka nekončí.
Potřebujete se na něco zeptat?
Zavolejte nám na naši zákaznickou linku, napište email, nebo využijte online formulář.
+420 607 383 838dotazy@ahifi.cz