- Druh instalaceŠpičkové ozvučení s měřením a nastavením zvuku na DSP procesoru
- VozidloToyota Camry
- Datum realizace08.09.2023
- Časová náročnost102 hodin
- Cena instalace294 040 Kč s DPH
Toyota Camry - SQ audio systém
Toyota Camry a náročná sound quality instalace, na které jsme pracovali přes 100 hodin. Oslovil nás velmi náročný klient, který měl naprosto přesnou představu o výsledku ozvučení jeho vozu. Klient s vytříbeným sluchem a obrovskými nároky nejen na kvalitu zvuku, ale i samotné provedení instalace se zaměřením na nekompromisní zvukový zážitek v daném rozpočtu. Při plánování instalace jsme museli vzít v potaz nejen výběr vhodných komponent, ale i správnou lokaci reproduktorů s využitím hned několika netradičních řešení. Bylo nezbytné upravit A-sloupky pro přesné směrování výškových reproduktorů i originální mřížky továrních středových reproduktorů v palubní desce pro zajištění optimální zvukové scény a frekvenční odezvy reproduktorů. Společně s klientem jsme se rozhodli také pro instalaci hned dvou subwooferů. Jeden našel své místo v zavazadlovém prostoru a druhý v interiéru vozu s cílem dosažení plného frekvenčního pásma nízkých kmitočtů. Z komponent jsme zvolili třípasmový systém tradičního italského výrobce Steg z druhé nejvyšší řady Master Stroke a to nejen pro jeho velmi vysokou kvalitu zvuku, ale i decentní design vhodný pro tuto instalaci. Velkým lákadlem byl i středový reproduktor o průměru 100 mm, jenž představuje ideální rozměr pro reprodukci středních frekvencí. Díky úpravě pomocí laminátu, MDF kroužkům vyrobeným na CNC a potažením do koženky vhodné barvy se nám povedlo implementovat středové reproduktory do palubní desky bez výrazného zásahu do interiéru vozu. Důležitou součástí instalace je i špičkový šestikanálový zesilovač Zapco analogové třídy A/B, který poskytuje reproduktorům věrný zvuk a zároveň nekonečný výkon. Společnost mu dělají další dva zesilovače stejného výrobce určené pro zmíněné dva subwoofery špičkového amerického výrobce JL Audio. Již tradičně volíme u našich pokročilých instalací DSP procesor Helix od německých mistrů zvuku z Audiotec-Fischer pro nastavení zvuku. Samozřejmostí u takové instalace je i špičková kabeláž z OFC mědi pro zajištění přenosu zvuku v bezeztrátové kvalitě. Nenechali jsme nic na náhodě a automobil jsme také kompletně vytlumili pro zamezení veškerých vibrací a nežádoucích zvuků, které by mohly ovlivnit požadovaný hudební zážitek. Na závěr instalace přichází možná to nejdůležitější. Měření zvuku profesionálním měřícím systémem JL Audio Max s 5 mikrofony, který umožní po odborném nastavení přizpůsobení zvuku nejen posluchači, ale především tomuto konkrétnímu automobilu se všemi překážkami tohoto pro zvuk nedokonalého prostředí. Změřené výsledky tedy nastavíme v programu DSP procesoru, zvuk detailně doladíme podle našich preferencí a následně nás čeká ještě finální úprava s naším náročným klientem. Aby taková instalace nepostrádala svůj smysl, bylo důležité zvolit i nový zdroj signálu. Tovární jednotka sice nabízí jednoduché a intuitivní ovládání, avšak více či méně ovlivňuje výsledný zvuk i při jeho precizním nastavení. Ideální volbou je použití externího hi-res přehrávače, který umožní bezeztrátový poslech hudby v maximální kvalitě. Druhým řešením je instalace Hi-Res Bluetooth modulu, jenž zajistí podobnou službu přes váš smartphone. V obou případech můžete využít vlastní sbírku hudebních souborů, případně některou ze streamovacích služeb jako je Tidal. Výsledek instalace? Zvuk pro velmi náročné posluchače, který umožní skutečně dechberoucí hudební zážitek se všemi detaily, jaké autor nahrávky zamýšlel. A zároveň zvuk, díky kterému zažijete emoce, jenž hudba dokáže přinést. A občas i s husí kůží na těle. Více informací se dozvíte v naší fotoreportáži.
Zobrazit produkty >Skrýt produkty >Fotoreportáž
Nejprve se podívejme na všechny produkty, které budeme instalovat do tohoto automobilu. Špičkový 3pásmový reproduktorový systém Steg, celkem 3 zesilovače Zapco, DSP procesor Helix a 2 subwoofery JL Audio. Vše komponenty velmi vysoké kvality a před námi je náročný úkol je všechny sladit do zvukově perfektního celku.
Pro ozvučení této Toyoty Camry jsme vybrali 3pásmový systém italského výrobce Steg z druhé nejvyšší modelové řady Master Stroke. Reproduktory této řady zaujmou zejména svou kvalitou zvuku, ale i jednoduchým a moderním designem, který se perfektně hodí pro potřeby této instalace. Set se skládá z hedvábných 25 mm výškových reproduktorů, 100 mm středových reproduktorů a 165 mm basových reproduktorů. Pokud bychom měli vyzdvihnout jeden z komponentů, tak to budou středové reproduktory, které díky svým rozměrům a nízké rezonanční frekvenci dokážou zahrát i nižší střední frekvence v excelentní kvalitě.
Vynikající zvuk a vysoký výkon 3pásmovému reproduktorovému systému poskytne špičkový zesilovač Z-150.6 SP z druhé nejvyšší řady amerického výrobce Zapco. Analogová třída A/B je prakticky povinností pro tak kvalitní ozvučení a přináší oproti digitálním zesilovačům výrazně věrnější zvuk, který u této instalace bezpodmínečně potřebujeme. Společnost tomuto drobkovi budou dělat dva monobloky stejného výrobce, které se postarají o výkon subwooferů. Pro účely této instalace jsme zvolili pokročilý DSP procesor Helix vyšší řady Pro od německých mistrů z Audiotec-Fischer. Díky němu budeme schopni zvuk v tomto automobilu detailně naladit, aby poskytoval majiteli vozu požadovaný výsledek.
V této instalaci použijeme hned dva subwoofery od JL Audio, které budou plnit odlišnou funkci. Díváte se na nádherný kousek o průměru 13" a výkonu 500 W RMS, který bude umístěn v ploché ozvučnici v zavazadlovém prostoru a postará se o reprodukci těch nejnižších kmitočtů. Druhý subwoofer bude umístěn v přední části vozu a jeho úkolem bude doplnit středobasy ve dveřích o frekvence, které z kufru nebude schopen hlavní subwoofer zahrát. Cílem takového řešení je dosáhnout plného frekvenčního pásma, což umožní dechberoucí kvalitu zvuku s vynikající dynamikou.
Jelikož si majitel nepřál instalaci designového typu se zástavbou v zavazadlovém prostoru, zvolili jsme pro umístění hlavního 6kanálového zesilovače Zapco a DSP procesoru Helix horní část kufru. Tyto komponenty zde nejsou prakticky vidět a nezabírají žádné místo v zavazadlovém prostoru. Samozřejmostí je vysoce kvalitní kabeláž z OFC mědi opatřená efektivními a zároveň efektními oplety.
Druhý zesilovač, který poskytuje dostatečný výkon pro hladový subwoofer JL Audio, jsme instalovali do důkladně vytlumené bočnice kufru. Jelikož se jedná o digitální monoblok s vysokou účinností, tak mu tyto stísněné prostory nedělají žádný problém. Na propojení všech zesilovačů s DSP procesorem Helix jsme použili velmi kvalitní signálové kabely Harmonic Harmony. Jedná se o výrobce, který se úzce specializuje na high-end kabeláž a v tomto případě jsme zvolili vstupní řadu Acapella.
Subwoofer série TW5 od JL Audio jsme do zavazadlového prostoru umístili v originální ploché ozvučnici, která je přesně navržená pro tento model. Tento 13" velký subwoofer je schopen zahrát i ty nejnižší frekvence, v tomto případě jsme jej naladili od 27 Hz po 50 Hz. Zkušenosti nám ukazují, že ze zavazadlového prostoru subwoofer hraje optimálně právě v podobném frekvenčním rozsahu. I proto jsme pro tuto instalaci zvolili i druhý subwoofer v interiéru, který lépe reprodukuje vyšší frekvence.
Přesuneme se dále do interiéru automobilu. Pod sedačku spolujezdce instalovali třetí zesilovač od Zapco, který je určen pro pohon předního subwooferu JL Audio. Po nastavení sedačky do běžné polohy zesilovač není vidět a nezavazí ani případným cestujícím na zadních sedačkách.
Nyní se již díváte na přední subwoofer JL Audio modelové řady TW1 o průměru 10". Lehce jsme upravili originální ozvučnici, aby subwoofer mohl hrát směrem dolů, což je pro tyto účely vhodnější směrování. Na finální pozici subwooferu se můžete podívat na následující fotografii. Umístění subwooferu jsme samozřejmě vybrali po konzultaci se zákazníkem a zvolili nejvhodnější pozici z hlediska jeho potřeb i daného rozpočtu.
A jaký je vlastně význam instalace druhého subwooferu? Jestliže hlavní subwoofer v zavazadlovém prostoru optimálně zahraje frekvence po 50 Hz, tak druhý subwoofer v interiéru jsme naladili od 50 do 80 Hz, ve kterých předvede to nejlepší ze svých kvalit. A od 80 Hz výše již hrají středobasové reproduktory ve dveřích. Získali jsme tak plné frekvenční pásmo nízkých kmitočtů.
Pokud by jeden ze subwooferů zavazel cestujícím nebo při cestě na nákup či dovolenou, je možné jej díky rychlospojce kdykoliv snadno odpojit a odebrat z automobilu. Na přání zákazníka můžeme i vytvořit speciální preset pro poslech hudby bez subwooferu.
Jedním z hlavních cílů této instalace bylo také zajistit optimální lokaci výškových a středových reproduktorů. Tovární umístění bylo naprosto nevyhovující a proto jsme se museli pustit do náročné práce. A na její výsledek se díváte na této fotografii. Originální mřížky pro malý středový reproduktor jsme pomocí laminátu kompletně předělali tak, aby pojmuly velký středový reproduktor Steg MSS 3 a zároveň perfektně ladily s palubní deskou. A to nejen barvou a strukturou koženky, ale samozřejmě i navázáním na křivky palubní desky. Tato lokace je navíc ideální pro reprodukci středních frekvencí, v čemž středový reproduktor Steg o průměru 100 mm doslova exceluje.
Také výškové reproduktory Steg MSS1 našly svou novou lokaci v A-sloupku tak, aby byly perfektně směrované na posluchače. To zajistí optimální zvukovou scénu a frekvenční odezvu, kterou následně doladíme na DSP procesoru. Původní plastové sloupky jsme upravili pomocí laminátu a potáhli do látky podobné stropnici.
Ještě pohled na kabinu ze zadního prostoru. Můžete si všimnout směrování výškových reproduktorů, které se dle jedné z metod směrují do středu mezi opěrky sedadel. Tím zvuk výškových reproduktorů velmi dobře připravíme na další fázi v podobě měření frekvenční odezvy a následného naladění na DSP procesoru.
V interiéru ještě zůstaneme. Důležitou součástí instalace je i ovladač DSP procesoru, který jsme s malou pomocí 3D tiskárny umístili do držáku na nápoje, kde je vždy po ruce posluchači. Helix Conductor je nezbytným pomocníkem pro změnu hlasitosti, volbu zdroje signálu, výběr zvukového presetu a dalších nastavení. Plusem je i ergonomický a velmi povedený design.
Zdroj je alfou a omegou každé takové instalace. V tomto případě je možné zvolit mezi hi-res přehrávačem, mobilním telefonem a hlavní jednotkou auta. Majitel je velký audiofil a určitě zůstane výhradně u Hi-Res přehrávače, což nám dělá samozřejmě radost. DSP procesor je možné doplnit i o hi-res Bluetooth modul Helix, díky kterému je možné bezdrátově streamovat hudbu v hi-res rozlišení. Poslech v takové kvalitě je možný i přes hlavní jednotku (USB, Android Auto nebo Apple Carplay), nicméně v tomto případě je zvuk i přes naši maximální snahu ovlivněný tovární jednotkou. V případě takto kvalitních instalací je tedy pro ten nejkvalitnější zážitek vhodné využívat jiný zdroj, než hlavní jednotku. Pro každý zdroj je samozřejmě nezbytné vlastní měření a nastavení zvuku.
Na této fotografii můžete vidět upravené tovární mřížky středových reproduktorů před čalouněním a osazením nového středového reproduktoru Steg. Původní otvor pro malé reproduktory jsme více než dvakrát zvětšili a mřížku upravili s pomocí laminátu a MDF kroužku vyrobeného na CNC tak, aby po potažení koženkou co nejlépe zapadla do původního interiéru.
Podobný osud čekal i na A-sloupky. V nich byly původně umístěné malé výškové reproduktory příplatkového ozvučení JBL. Sloupky jsme opět předělali a připravili pro 25 mm výškové reproduktory Steg nasměrované na posluchače. Následně došlo k čalounění do automobilové látky podobné stropnici.
Tato instalace je netradiční i z hlediska odhlučnění. Pro dveře jsme zvolili vysoce účinný antivibrační materiál Comfortmat Extreme o tloušťce 3,5 mm, který u nás znáte především z odhlučnění podlahy v nejvyšší konfiguraci. Extreme dokonale pohltí veškeré vibrace od reproduktorů Steg a zpevní tenký plech dveří.
Pouze za reproduktor následně lepíme materiál Comfortmat Tsunami, který má jednu velmi zajímavou funkci a to absorpci stojatého vlnění za středobasovým reproduktorem. Díky tomu se zvuk neodráží od plechu dveří, ale je pohlcen materiálem, což vede ke znatelnému zlepšení zvuku. Comfortmat Tsunami je zcela voděodolný, nenasává vlhkost a díky extrémně přilnavé vrstvě nehrozí jeho odlepení.
Nyní se díváte na třetí vrstvu tlumení dveří a v hlavní roli je opět Comfortmat Extreme, jenž s přehledem zamezí veškerým vibracím, které středobasový reproduktor způsobuje. Okolo středobasového reproduktoru lepíme vodotěsné kroužky z pěny s uzavřenými buňkami, které těsní k plastové výplni dveří a soustřeďují veškerou zvukovou energii do interiéru vozidla, místo aby se odrážela uvnitř výplně dveří. To vede ke znatelnému zlepšení zvuku středobasu.
Plastové výplně dveří opatřujeme dalšími dvěma vrstvami - opět antivibračním materiálem a následně pěnovým materiálem Comfortmat Soft Wave Expert o tloušťce 15 mm. Tato flexibilní pěna s tvarovou pamětí se lepí na plastové čalounění dveří z důvodu zamezení skřípání a vrzání nejen plastů, ale i drátů a dalších komponent uvnitř dveří a dodatečně i sníží hluk této oblasti.
U této instalace jsme nemohli nic podcenit a proto došlo i ke kompletnímu vytlumení vozu. Záměrně volíme slovo vytlumení místo odhlučnění, protože nám šlo primárně o vylepšení akustických podmínek pro nové ozvučení. Tedy především o pevnou karoserii bez vibrací, k čemuž postačí pouze první vrstva odhlučnění v podobě špičkového antivibračního materiálu Comfortmat Extreme, který při své tloušťce pouhých 3,5 mm poskytuje akustický ztrátový činitel (MLF) 0,63 jednotek. To z něj dělá nejúčinnější antivibrační materiál na trhu o tloušťce do 4 mm.
Stejný postup jsme praktikovali i v zavazadlovém prostoru, kde jsme si opět vystačili s materiálem Comfortmat Extreme. Ten se skládá ze dvou druhů tmelů oddělených hliníkovou folií. Tmel ve spodní vrstvě si po vychladnutí zachová svou pohyblivost a zachytí nízkofrekvenční hluk šířící se po podlaze. První vrstva hliníkové fólie pak odráží část hluku zpět a nepouští jej do interiéru. Poté přichází na řadu bitumenová vrstva, která po zchladnutí na úroveň pokojové teploty zatvrdne a plní roli pevného pancíře. A poslední slovo má vnější fólie. Tento promyšlený mix důkladně odfiltruje veškeré vibrace a nízkofrekvenční hluk jako žádný jiný materiál na trhu.
Comfortmat Extreme jsme použili výjimečně i na strop, díky čemuž se karoserie stane dokonale pevnou, sníží se okolní hluk a jsou téměř vyloučeny jakékoliv vibrace a další zvuky, které by mohly znepříjemnit zvukový zážitek.
Nastává čas pro důkladné měření zvuku, které provádíme pomocí profesionálního měřícího systému JL Audio Max-Kit. Díky propracovanému systému s pěti kalibrovanými mikrofony umožní JL Audio Max-Kit s maximální přesností změřit frekvenční odezvu a fázi reproduktorů, zpoždění signálu i továrně nastavený zvuk. Právě správné nastavení zpoždění signálu patří k nejdůležitějším parametrům ozvučení vozu. JL Audio Max-Kit díky frekvenčním impulzům zjistí přesný čas zpoždění zvuku od reproduktoru do mikrofonů na základě výpočtu a porovnání s referenčním signálem zařízení, což umožní prakticky dokonalé nastavení zpoždění signálu.
Na této fotografii můžete vidět průběh měření frekvenční odezvy jednoho z reproduktorů. Po každém jednotlivém měření, kterých bývá dohromady i několik desítek, se upraví v programu DSP procesoru EQ křivka měřeného reproduktoru. Tento postup se opakuje tak dlouho, dokud se nepovede získat lineární odezvu reproduktorů, což umožní jejich přirozený projev. Měření i nastavení všech reproduktorů je časově náročný úkon, ale zároveň se jedná o jedinou cestu k opravdu kvalitnímu a věrnému zvuku.
Po každém měření nastavíme pro konkrétní reproduktor prostorovou korekci ekvalizéru v programu DSP procesoru. Na fotografii můžete vidět výsledné ekvalizační křivky všech reproduktorů dohromady. Všimněte si tedy, že každý z reproduktorů má odlišnou výslednou EQ křivku. Jak můžete vidět na křivkách, tak i reproduktory v téměř dokonalé lokaci je nezbytné ekvalizovat pro dosažení optimálního zvuku. Na DSP procesoru nastavíme také časové korekce, pásmové propusti, úrovně, typy filtru a další důležité funkce. To nám umožní, aby ve skladbě vynikl každý detail, který interpret zanechal na nahrávce a hudební scéna se ze dveří přesunula přímo před vás.
Podobné montážeProhlédněte si podobné realizace z naší montážní dílny
10 let zkušeností
S montážemi ozvučení a odhlučnění vozidel jsme začali již v roce 2013 a za tu dobu naší dílnou prošlo několik tisíc vozů. Díky tomu jsme získali velké množství nenahraditelných zkušeností, které uplatňujeme i při instalaci do vašeho vozidla.
Trhem prověřené značky
Pracujeme výhradně s produkty výrobců, kteří představují aktuální světovou špičku v daném oboru. Můžete se tedy spolehnout na velmi vysokou kvalitu, bezproblémovou funkčnost, skladovou dostupnost i rychlý záruční a pozáruční servis.
8 zkušených techniků
Máme stabilní team 8 zkušených techniků, kteří mohou všichni zároveň pracovat na vašem autě. Díky tomu zvládneme většinu instalací během 1 pracovního dne. Auto nám tedy v 8 hodin ráno přistavíte a v 17 hodin odjíždíte.
Moderní montážní dílna
Na naší montážní dílně o rozloze 300 m2 mohou být ve stejnou dobu až 10 vozidel, což nám umožňuje pracovat na několika instalacích denně a zkrátit čekací lhůtu na montáž. Špičkové vybavení dílny zaručuje tu nejlepší péči o váš vůz.
Náhradní vůz VW Golf VII
Po dobu montáže si můžete zapůjčit naše firemní vozidlo Volkswagen Golf VII a využít vůz dle vašich potřeb. Můžete si například udělat výlet po okolí Brna. Zapůjčení a pohonné hmoty jsou zcela zdarma a platíte pouze za ujeté kilometry.
Záruka na naši instalaci
U nás se nemusíte obávat reklamací ani po zákonné záruční době. Námi dováženým instalovaným produktům natolik důvěřujeme, že na ně poskytujeme pětiletou záruku. Instalací tedy naše služby zdaleka nekončí.
Potřebujete se na něco zeptat?
Zavolejte nám na naši zákaznickou linku, napište email, nebo využijte online formulář.
+420 607 383 838dotazy@ahifi.cz