- Druh instalaceOzvučení s měřením a nastavením zvuku na DSP procesoru
- VozidloToyota RAV4
- Datum realizace04.07.2022
- Časová náročnost25 hodin (1 pracovní den pro 3 techniky)
- Cena instalace61 393 Kč s DPH
Toyota RAV4 - nové ozvučení s DSP procesorem
Ozvučení vozu Toyota RAV 4 včetně měření frekvenční odezvy reproduktorů a následným nastavením zvuku v programu DSP procesoru. Do tohoto vozu jsme navrhli kompletně nové ozvučení, kterým jsme nahradili tovární systém od JBL. Do předních dveří jsme instalovali třípásmové reproduktory od italských ESB Audio, které zaujmou v dané ceně velmi kvalitním a žánrově neutrálním zvukem, který nově podpoří i koaxiální reproduktory v zadních dveřích od stejného výrobce. V bočnici zavazadlového prostoru je umístěn subwoofer Audison, jenž doplňuje nově instalované ozvučení o potřebnou dávku nízkých kmitočtů. Do dvojitého dna kufru jsme následně instalovali 2 zesilovače již od třetího italského výrobce, tentokrát jsme vybrali Steg. Součástí instalace bylo samozřejmě i důkladné vytlumení dveří antivibračními materiály Comfortmat. Na závěr přišel čas i na měření a nastavení zvuku na DSP procesoru, který je součástí 8kanálového zesilovače. Pomocí kalibrovaného mikrofonu jsme změřili všechny nedostatky a překážky daného vozu a nastavili prostorovou korekci ekvalizéru pro všechny reproduktory ve voze. Následně jsme nastavili časové korekce, pásmové propusti a další možnosti, které nám umožní DSP procesor. Cílem této instalace bylo dosáhnout kvalitního, dynamického zvuku bez zkreslení ve vyšších hlasitostech a využití potenciálu reproduktorů a přizpůsobení zvuku nejen pozici řidiče, ale i danému vozu.
Zobrazit produkty >Skrýt produkty >Fotoreportáž
Do předních dveří budeme instalovat třípásmové reproduktory ESB Audio 3.6K3 ze série Tremila (3000), jejíž poznávacím znakem jsou červené detaily a samozřejmě skvělý zvuk od italských mistrů ESB. Tuto řadu jsme si oblíbili, protože poskytuje neutrální a žánrově univerzální zvuk s mírným sklonem k živé hudbě. Skvěle si však poradí se všemi žánry a proto jsou pro nás prakticky první volbou v dané cenové relaci.
Věnujme se blíže i výškovým reproduktorům, protože zde ESB sází na netradiční materiál. Výškové reproduktory řady 3000 jsou vyrobeny z exkluzivní netkané textilie Torcon® s vysoce výkonným vláknem, které disponuje excelentní tepelnou odolností, nízkou hmotností, vynikajícím samotlumením a rezonanční frekvenční odezvou nad slyšitelným rozsahem. Vnější zavěšení je ze stejného materiálu, ale je navíc pokryté tlumícím materiálem pro eliminaci vibrací a rezonancí. Výsledkem je velmi jemný a transparentní zvuk výškového reproduktoru s maximem detailů.
Reproduktory v zadních dveřích slouží především pro cestující sedící na zadních sedačkách, případně pro mírné dokreslení celkového zvuku. Za tím ohledem jsme zvolili koaxiální reproduktory stejného výrobce, které disponují i díky plnohodnotnému hedvábnému výškovému reproduktoru a papírové membráně středobasu velmi kvalitním zvukem za přijatelnou cenu.
Srdcem a tentokrát i mozkem celého ozvučení je 8kanálový zesilovač s integrovaným DSP procesorem dalšího italského výrobce Steg. Výkon 75 W RMS na kanál je dostatečný pro aktivní zapojení předního třípásmového systému i zadních koaxiálních reproduktorů. Druhý zesilovač stejného výrobce se postará o výkon pro subwoofer.
Oba zesilovače jsme umístili do dvojitého dna zavazadlového prostoru, kde budou kompletně skryté a nezaberou žádné místo v kufru. Díky digitální technologii zesilovačů nenastane problém s jejich chlazením ani v tomto uzavřeném prostoru.
Originální plastovou ozvučnici pro původní subwoofer JBL jsme využili i pro nový subwoofer Audison. Ozvučnici jsme důkladně vytlumili a zpevnili antivibračním materiálem Comfortmat Cobra, čímž jsme zajistili přijatelné podmínky pro kvalitní zvuk a zachovali jsme originální design interiéru.
Nový subwoofer Audison o průměru 8" si i díky svému plochému designu skvěle rozumí s danou ozvučnicí z hlediska potřebné litráže i montážního otvoru. Výkon 250 W RMS i požadovaná kvalita zvuku však mnohonásobně předčí původní subwoofer od JBL.
Poslední fotografie subwooferu ve finálním stavu. Vše při starém, pouze vyšší výkon a samozřejmě i kvalita zvuku. I díky důkladnému nastavení na DSP procesoru včetně zpoždění signálu. To zajistí, že řidič neregistruje danou pozici subwooferu v zadní části vozu a nízké frekvence jsou uchem vnímány na pozici řidiče.
Pokračujeme instalací reproduktorů a tlumením dveří. To provádíme hned v několika vrstvách, na fotografii vidíte tu poslední s antivibračním materiálem Comfortmat Cobra, který poslouží k zamezení vibrací a rezonancí vnitřního plechu dveří a k vytvoření uzavřené ozvučnice pro reproduktory. Díky tomu dojde zejména ke zvýraznění basové složky nových reproduktorů.
Nyní se podívejme na membránu středobasových reproduktorů ESB Tremila. Papír je oblíbeným materiálem pro své vynikající zvukové vlastnosti a je voděodolný díky polymeru vyvinutému exkluzivně v ESB. Ošetření nemění vzhled a parametry reproduktoru jako lesklé polymery, které dodávají samotné membráně nezanedbatelné množství hmoty a výrazně upravují zvukový výsledek.
Nezapomínáme na plastové výplně dveří, na které volíme opět antivibrační materiál Comfortmat Cobra, který aplikujeme pouze bodově. Tím plast zejména zpevníme a snížíme různé vibrace a zvuky, které by mohly v budoucnu znepříjemnit jízdu například při poslouchání hudby.
Středové reproduktory ESB o průměru 90 mm se nám povedlo instalovat do původního umístění v palubní desce. Výhodou třípásmových systémů je čitelnější a přesnější střední pásmo, které středobasové a samozřejmě ani výškové reproduktory neumí zahrát v takové kvalitě jako samostatný středový reproduktor. Jinak tomu není ani v tomto voze, kde je slyšet rapidní zlepšení oproti klasickým dvoupásmovým reproduktorům.
Výškové reproduktory je naštěstí možné vyjmout z poměrně rozměrné mřížky a poté je můžeme pohodlně instalovat na místo továrních výškových reproduktorů v plastovém obložení A-sloupku. Toto umístění vidíme raději, než například v palubní desce pod čelním sklem a výškové reproduktory lze následně i lépe směrovat a ekvalizovat v programu DSP procesoru.
Nyní již pohled na A-sloupek ve finálním stavu s mřížkou od původních reproduktorů JBL. Pod ní se však skrývá mnohem kvalitnější řešení.
Nastává nejdůležitější část ozvučení vozu VW Polo a tím je nastavení zvuku. Interiér každého auta má unikátní akustiku a není ideální pro poslech hudby. Proto je nejprve nezbytné změřit pomocí kalibrovaného mikrofonu všechny nežádoucí efekty a překážky, které vznikají po cestě zvuku do našeho ucha. Výslednou ekvalizační křivku každého reproduktoru ovlivňuje spousta faktorů jako je jejich pozice, prostor za reproduktorem, materiál koše reproduktoru, ale i překážky zvuku jako jsou sedačky, středový tunel nebo palubní deska. Měříme tedy postupně frekvenční odezvu každého reproduktoru zvlášť a výsledky následně zapisujeme do programu DSP procesoru.
Na této fotografii jsou zobrazené uložené výsledky měření předních a zadních reproduktorů. Po každém jednotlivém měření, kterých bývá dohromady několik desítek, se upraví v programu DSP procesoru EQ křivka měřeného reproduktoru. Tento postup se opakuje tak dlouho, dokud se nepovede získat lineární odezvu reproduktorů, což umožní jejich přirozený projev. Měření i nastavení všech reproduktorů je časově náročný úkon, ale zároveň se jedná o jedinou cestu k opravdu kvalitnímu a věrnému zvuku.
Změřené výsledky poté nastavíme v programu DSP procesoru. Cílem měření je získat lineární odezvu reproduktorů, což umožní jejich přirozený projev. Na DSP procesoru nastavíme kromě ekvalizéru také časové korekce, pásmové propusti, úrovně, typy filtru a další důležité funkce. To nám umožní, aby ve skladbě vynikl každý detail, který interpret zanechal na nahrávce a hudební scéna se ze dveří přesunula přímo před vás. Výsledkem úspěšného nastavení je věrný zvuk a pocit, že sedíte na živém koncertu přímo před interpretem.
Pro zajímavost ukážeme ještě jednu fotografii. Výše můžete vidět výslednou EQ křivku levých předních basových reproduktorů a na této fotografii pravých. Můžete si všimnout zcela jiné křivky, která je následkem nedokonalého prostředí automobilu. Všechny tyto nedostatky je tedy nutné korigovat a stejně postupujeme samozřejmě i u zadních reproduktorů. Proto je nezbytné počítat s časovou náročností 3 až 5 hodin pro nastavení opravdu věrného a vysoce kvalitního zvuku. Podotýkáme, že bez měření frekvenční odezvy reproduktorů a následné ekvalizaci je výsledný zvuk diametrálně odlišný a jedná se pouze o polovičaté řešení s neuspokojivým výsledkem.
Podobné montážeProhlédněte si podobné realizace z naší montážní dílny
10 let zkušeností
S montážemi ozvučení a odhlučnění vozidel jsme začali již v roce 2013 a za tu dobu naší dílnou prošlo několik tisíc vozů. Díky tomu jsme získali velké množství nenahraditelných zkušeností, které uplatňujeme i při instalaci do vašeho vozidla.
Trhem prověřené značky
Pracujeme výhradně s produkty výrobců, kteří představují aktuální světovou špičku v daném oboru. Můžete se tedy spolehnout na velmi vysokou kvalitu, bezproblémovou funkčnost, skladovou dostupnost i rychlý záruční a pozáruční servis.
8 zkušených techniků
Máme stabilní team 8 zkušených techniků, kteří mohou všichni zároveň pracovat na vašem autě. Díky tomu zvládneme většinu instalací během 1 pracovního dne. Auto nám tedy v 8 hodin ráno přistavíte a v 17 hodin odjíždíte.
Moderní montážní dílna
Na naší montážní dílně o rozloze 300 m2 mohou být ve stejnou dobu až 10 vozidel, což nám umožňuje pracovat na několika instalacích denně a zkrátit čekací lhůtu na montáž. Špičkové vybavení dílny zaručuje tu nejlepší péči o váš vůz.
Náhradní vůz VW Golf VII
Po dobu montáže si můžete zapůjčit naše firemní vozidlo Volkswagen Golf VII a využít vůz dle vašich potřeb. Můžete si například udělat výlet po okolí Brna. Zapůjčení a pohonné hmoty jsou zcela zdarma a platíte pouze za ujeté kilometry.
Záruka na naši instalaci
U nás se nemusíte obávat reklamací ani po zákonné záruční době. Námi dováženým instalovaným produktům natolik důvěřujeme, že na ně poskytujeme pětiletou záruku. Instalací tedy naše služby zdaleka nekončí.
Potřebujete se na něco zeptat?
Zavolejte nám na naši zákaznickou linku, napište email, nebo využijte online formulář.
+420 607 383 838dotazy@ahifi.cz