- Druh instalaceOdhlučnění Expert Plus a ozvučení s DSP procesorem
- VozidloFord Tourneo Custom
- Datum realizace31.03.2022
- Časová náročnost46 hodin (2 pracovní dny pro 4 techniky)
- Cena instalace96 312 Kč s DPH
Ford Tourneo Custom - odhlučnění a nové ozvučení s DSP procesorem
Odhlučnění vozu Ford Tourneo Custom a ozvučení zaměřené na kvalitu zvuku s měřením frekvenční odezvy reproduktorů a následným nastavením v programu DSP procesoru. Ford Tourneo patří již ke stálicím na naší dílně a známe tedy snad každý šroubek karoserie tohoto vozu již nazpaměť. Důvodem je zejména nedostatečná, respektive zcela chybějící tovární zvuková izolace a také velmi nekvalitní tovární ozvučení. Holé plechy bez jakékoliv ochrany způsobují silné vibrace a do interiéru snadno proniká hluk snad ze všech oblastí vozu. Tím nejvýraznějším je jako obvykle hluk od pneumatik pronikající zejména přes podlahu a podběhy a díky tvaru karoserie i aerodynamický a okolní silniční hluk. Majitel tohoto vozu si přál aplikovat to nejúčinnější odhlučnění, které nabízíme a proto jsme vybrali náš balíček Expert Plus, v rámci kterého pracujeme s profesionálními materiály Comfortmat z nejvyšší řady modelové Expert. Odhlučnili jsme tedy všechny zásadní oblasti vozu, konkrétně přední, zadní a páté dveře, podlahu, zavazadlový prostor, střechu, přední i zadní podběhy z vnitřní strany a kapotu. Instalovali jsme také nové ozvučení zaměřené na vysokou kvalitu zvuku. Poslední dobou je u nás pro pokročilé instalace první volbou kombinace produktů od high-end výrobců ESB Audio a Zapco a jinak tomu nebylo ani tentokrát. Do předních dveří jsme zvolili komponentní reproduktory ESB Audio z modelové řady Tremila, které jsme zapojili v aktivním režimu na analogový zesilovač s integrovaným DSP procesorem Zapco. Pomocí kalibrovaného mikrofonu jsme změřili frekvenční odezvu všech reproduktorů a nastavili prostorovou korekci ekvalizéru v programu DSP procesoru pro získání lineární frekvenční křivky reproduktorů. Následně jsme nastavili také časové korekce, filtry, úrovně, pásmové propusti a další možnosti, které nám DSP procesor umožní. Výsledkem instalace je vysoce věrný zvuk šitý na míru danému vozu i posluchači. A zároveň změna z vnímaní hudby, protože cílem takového ozvučení je posunout scénu do přední části a vychutnat si pocit, že sedíte na živém koncertě přímo před interpretem. Pokud Vás zajímá pouze odhlučnění v této maximální účinnosti, pak cena byla 53 181 Kč.
Zobrazit produkty >Skrýt produkty >Fotoreportáž
Nejprve se podíváme na nové ozvučení tohoto vozu. Dvoupásmové reproduktory italského výrobce ESB Audio zapojíme v aktivním režimu na čtyřkanálový zesilovač s integrovaným DSP procesorem Zapco a nakonec přijde na řadu i měření frekvenční odezvy reproduktorů a detailní nastavení zvuku v programu DSP procesoru.
Do předních dveří budeme instalovat reproduktory ESB Audio 3.6K2 ze série Tremila (3000), jejíž poznávacím znakem jsou červené detaily. A kromě toho několik zajímavých řešení jako je koš z ABS plastu vyztužený skelnými vlákny pro maximální torzní tuhost a oproti klasickým kovovým košům i prakticky nulové rezonance. Membrána středobasu z lisovaného papíru s voděodolnou úpravou představuje optimální spojení lehkosti, tuhosti a schopnosti membrány tlumit nežádoucí vibrace a poskytovat vysoce kvalitní zvuk. A právě o kvalitní zvuk jde především, protože to je hlavní přednost těchto skvělých reproduktorů od italských mistrů z ESB.
Věnujme se blíže i výškovým reproduktorům, protože i zde ESB sází na netradiční materiál. Výškové reproduktory řady 3000 jsou vyrobeny z exkluzivní netkané textilie Torcon® s vysoce výkonným vláknem, které disponuje excelentní tepelnou odolností, nízkou hmotností, vynikajícím samotlumením a rezonanční frekvenční odezvou nad slyšitelným rozsahem. Vnější zavěšení je ze stejného materiálu, ale je navíc pokryté vysokoztrátovým tlumícím materiálem pro eliminaci vibrací a rezonancí. Výsledkem je velmi jemný a transparentní zvuk výškového reproduktoru s maximem detailů.
Důležitou roli v ozvučení tohoto vozu hraje samozřejmě i čtyřkanálový zesilovač amerického výrobce Zapco. Analogová třída A/B a sound quality vnitřní součástky zajistí věrný zvuk a integrovaný DSP procesor zase umožní detailní nastavení. Na zesilovač zapojíme výše zmíněné reproduktory v aktivním režimu pro jejich optimální využití. K zesilovači je možné připojit i Hi-res Bluetooth modul pro streamování hudby ve vysokém rozlišení z telefonu nebo přehrávače.
Zesilovač našel své místo pod sedačkou spolujezdce, kam se i přes své mírně nadstandardní rozměry bez problému vměstnal. Uzavřené prostředí tomuto analogovému zesilovači vůbec nevadí, protože jeho součástí je integrovaný ventilátor řízený dle teploty.
Některé automobilky mají velmi nekvalitní tovární hlavní jednotky a je téměř nemožné z nich získat tolik potřebný signál v dostatečné kvalitě. A právě Ford je jednou z nich. Kvalitní komponenty se po připojení k takové jednotce chovají nestandardně, disponují výrazně zhoršenou kvalitou zvuku a například v tomto případě středobasy navíc po zesílení nepříjemně chrčely. Naštěstí máme řešení v podobě aktivního převodníku Zapco, který si poradí s nízkými frekvencemi a umožní silný signál s 9,5 V. Velký zázrak v malé krabičce.
Pokračujeme odhlučněním dveří, na které aplikujeme celkem 5 vrstev. V rámci balíčku Expert Plus volíme silnější antivibrační materiál na vnější plech dveří, konkrétně Comfortmat Dark D3 o tloušťce 3 mm. Ten s přehledem zlikviduje vibrace, zamezí pronikání nízkofrekvenčního hluku a zpevní velmi tenký plech dveří. I přes vyšší tloušťku materiál disponuje velmi nízkou hmotností, je samozřejmě voděodolný a má mimo jiné antikorozní vlastnosti.
Druhou vrstvu tvoří zvukově izolační materiál Comfortmat Integra. Ten byl vytvořen zejména pro odhlučnění dveří a je tedy absolutně voděodolný, nehnije, nerozkládá se a ani ve vlhkém prostředí se nikdy neodlepí. Díky své protihlukové membráně je materiál schopen zvukové izolace až 28 dB, přesto si udržuje nízkou hmotnost, která je u odhlučnění dveří důležitá.
Následně aplikujeme taktéž odlehčený antivibrační materiál Comfortmat z prémiové řady Dark, tentokrát ve variantě 2,3 mm. Tato vrstva slouží k zamezení vibrací a rezonancí vnitřního plechu dveří a u většiny vozidel i k vytvoření uzavřené ozvučnice pro reproduktory, což má za následek zlepšení ozvučení. Zejména basová složka středobasového reproduktoru dozná podstatného zlepšení, což oceníte nejen u továrních reproduktorů. Další vrstvy si popíšeme v druhé části fotogalerie.
Nyní se podívejme na membránu středobasových reproduktorů ESB Tremila. Papír je oblíbeným materiálem pro své vynikající zvukové vlastnosti a je voděodolný díky polymeru vyvinutému exkluzivně v ESB. Ošetření nemění vzhled a parametry reproduktoru jako lesklé polymery, které dodávají samotné membráně nezanedbatelné množství hmoty a výrazně upravují zvukový výsledek.
Výškové reproduktory je naštěstí možné vyjmout z poměrně rozměrné mřížky a poté je můžeme pohodlně instalovat na místo továrních výškových reproduktorů v plastovém obložení A-sloupku. Toto umístění vidíme raději, než například v palubní desce pod čelním sklem a výškové reproduktory lze následně i lépe směrovat a ekvalizovat v programu DSP procesoru.
Nastává nejdůležitější část ozvučení vozu Ford Tourneo a tím je nastavení zvuku. Interiér každého auta má unikátní akustiku a není ideální pro poslech hudby. Proto je nejprve nezbytné změřit pomocí kalibrovaného mikrofonu všechny nežádoucí efekty a překážky, které vznikají po cestě zvuku do našeho ucha. Výslednou ekvalizační křivku každého reproduktoru ovlivňuje spousta faktorů jako je zejména jeho pozice, prostor za reproduktorem, materiál koše reproduktoru, ale zejména překážky zvuku jako jsou sedačky, středový tunel nebo palubní deska. Měříme tedy postupně frekvenční odezvu každého reproduktoru zvlášť a výsledky následně zapisujeme do programu DSP procesoru.
Na této fotografii jsou zobrazené uložené výsledky měření výškových a středobasových reproduktorů. Po každém jednotlivém měření, kterých bývá dohromady několik desítek, se upraví v programu DSP procesoru EQ křivka měřeného reproduktoru. Tento postup se opakuje tak dlouho, dokud se nepovede získat lineární odezvu reproduktorů, což umožní jejich přirozený projev. Měření i nastavení všech reproduktorů je časově náročný úkon, ale zároveň se jedná o jedinou cestu k opravdu kvalitnímu a věrnému zvuku.
Výsledky měření každého reproduktoru nastavíme v programu DSP procesoru. Finální ekvalizační křivka zajišťuje optimální zvuk reproduktorů v závislosti k jejich umístění i akustickému prostředí daného vozu. Na DSP procesoru nastavíme kromě ekvalizéru také časové korekce, pásmové propusti, úrovně, typy filtru a další důležité funkce. To nám umožní, aby ve skladbě vynikl každý detail, který interpret zanechal na nahrávce a hudební scéna se ze dveří přesunula přímo před vás. Výsledkem úspěšného nastavení je věrný zvuk a pocit, že sedíte na živém koncertu přímo před interpretem.
Pro zajímavost ukážeme ještě jednu fotografii. Výše můžete vidět výslednou EQ křivku levých středobasových reproduktorů a na této fotografii pravých. Můžete si všimnout zcela jiné křivky, která je výsledkem nedokonalého prostředí automobilu. Všechny tyto nedostatky je tedy nutné korigovat a proto je nezbytné počítat s časovou náročností 3 až 5 hodin pro nastavení opravdu věrného a vysoce kvalitního zvuku.
A nyní se již pojďme věnovat odhlučnění. Automobil je kompletně odstrojený a tovární zvuková izolace se ukazuje v plné své kráse. Respektive není co ukazovat, zcela holé plechy bez jakékoliv ochrany způsobují výrazné vibrace karoserie a jsou samozřejmě velmi náchylné na veškerý druh hluku. Vypadá to, jako by výrobce na zvukovou izolaci úplně zapomněl. Všechny plechy důkladně vyčistíme, odmastíme a pustíme se do práce.
První fází instalace je odhlučnění podlahy, která je kvůli výrazným vibracím a hluku zejména o nízkých frekvencích v rámci celého vozu nejdůležitější. A právě proto u balíčku Premium Plus používáme profesionální antivibrační materiál Comfortmat Extreme, který při své tloušťce pouhých 3,5 mm poskytuje akustický ztrátový činitel (MLF) rekordních 0,63 jednotek. To z něj dělá nejúčinnější antivibrační materiál na trhu o tloušťce do 4 mm a perfektně se tedy hodí do našich instalací zaměřených na maximální účinnost.
Kvůli svému složení a vysoké účinnosti je nejprve nezbytné materiál nahřát ve speciální peci na 55 stupňů, proto je Extreme určený pouze pro profesionální studia, která se specializují na odhlučnění vozidel. I přes nahřátí je práce s Comfortmat Extreme nejnáročnější ze všech druhů materiálů, jaké máme k dispozici. Schopnosti tohoto antivibračního materiálu jsou však natolik přesvědčivé, že větší fyzická náročnost při aplikaci stojí rozhodně za to.
U zadní části podlahy musíme postupovat mírně odlišným způsobem a to zejména kvůli menšímu prostoru a následné snadné instalaci interiérového obložení. Konkrétně jsme zvolili v první vrstvě antivibrační materiál Comfortmat Dark D3 o tloušťce 3 mm a MLF 0,41 jednotek. Materiál je velmi pružný, nemusí se nahřívat a jednoduše se tvaruje na reliéfní podlaze tohoto vozu.
Zadní podběhy, které jsou nejvíce zatížené vibracemi i hlukem, opatříme stejně jako přední část podlahy antivibračním materiálem Comfortmat Extreme. Tloušťka 3,5 mm a MLF 0,63 jednotek doslova zlikviduje vibrace a nízkofrekvenční hluk od pneumatik. Na boky vozu a posuvné dveře aplikujeme u balíčku Expert Plus v první vrstvě lehký antivibrační materiál Comfortmat Dark D3 o tloušťce 2,3 mm a MLF 0,35 jednotek. Jedná se tedy o stejně účinný materiál jako v případě zadní části podlahy.
Druhou vrstvu u balíčku Premium Plus tvoří špičkový membránový materiál Comfortmat Titan Lite. Celková tloušťka 7 mm spolu s 3 mm silnou protihlukovou membránou umožňuje zvukovou izolaci až 36 dB, což je momentálně nepřekonatelná hodnota na danou tloušťku materiálu. Titan Lite je vhodný pro odhlučnění podlahy a zadních podběhů, kde nedá žádnému druhu hluku sebemenší šanci.
Titan Lite spolu s Extremem aplikujeme na všechny přístupné oblasti, abychom umožnili izolaci maximálního množství vibrací a hluku. V přední části podlahy se dostáváme až pod palubní desku, díky čemuž důkladně odhlučníme i přední podběhy z vnitřní části vozu, kde je přístup k větší ploše karoserie. Podlahu tedy odhlučňujeme vysoce účinným antivibračním materiálem o tloušťce 3,5 mm a zvukově izolačním materiálem v druhé vrstvě o tloušťce 7 mm. Celkem tedy téměř 11 mm zvukové izolace, což má za následek důkladné zamezení hluku od předních pneumatik i bez aplikace z vnější strany.
Na zadní část podlahy aplikujeme oranžový membránový materiál Comfortmat Raptor, který je díky své tloušťce 4 mm ideálním materiálem pro tuto oblast. Nenechte se však zmást tenkou tloušťkou, Raptor obsahuje stejně jako Blockshot 2 mm silnou protihlukovou membránu a díky tomu dosahuje účinnosti až 30 dB. A díky tomu náleží Raptoru titul nejúčinnějšího zvukově izolačního materiálu na trhu o této tloušťce.
Na zadní podběhy aplikujeme stejně jako na přední část podlahy membránový materiál Comfortmat Titan Lite o tloušťce 7 mm a účinnosti 36 dB. Titan Lite důkladně odfiltruje agresivní hluk od pneumatik a zamezí i hluku od zavěšení kol nebo vody. Na boky vozu a posuvné dveře aplikujeme odlehčený membránový materiál Comfortmat Integra, který používáme i pro odhlučnění dveří.
U balíčku Expert Plus odhlučňujeme dvěma vrstvami i střechu, jejíž odhlučnění má taktéž nezanedbatelný význam. Nejprve aplikujeme lehký antivibrační materiál Comfortmat Dark D3 o tloušťce 3 mm a MLF 0,41 jednotek. Dark zpevní tenký plech střechy, zamezí rychle se šířícím vibracím a sníží například hluk od dešťových kapek. Vysoká přilnavost a tepelná odolnost materiálu zajistí bezproblémové spojení se střechou po celou dobu životnosti vozu.
Druhou vrstvu tvoří zvukově a tepelně izolační membránový materiál vyrobený speciálně pro odhlučnění střechy Comfortmat Skyline. Ten díky schopnosti zvukové izolace až 25 dB velmi účinně zamezí pronikání aerodynamického a okolního silničního hluku přes střechu vozu a zároveň disponuje tepelně izolačními vlastnostmi, což oceníte nejen v horkých letních měsících, ale i v zimě.
Věnujeme se samozřejmě i pátým dveřím, aby odhlučnění zavazadlového prostoru bylo kompletní. Jako první vrstvu volíme lehký antivibrační materiál Comfortmat Dark D2 o tloušťce 2,3 mm, který zamezí vibracím a nezatěžuje páté dveře zbytečnou hmotností. Je to jediná oblast na autě, kde aplikujeme materiál pouze bodově a vždy jen maximálně 1 ks, abychom páté dveře zbytečně nezatěžovali.
Ze stejného důvodu aplikujeme jako druhou vrstvu ultralehký zvukově izolační materiál Comfortmat Vision, který kromě izolace 15 dB nabídne právě velmi nízkou hmotnost, která je prakticky zanedbatelná.
A poslední vrstvu tvoří flexibilní pěna s tvarovou pamětí Comfortmat Soft Wave Expert, kterou aplikujeme na plastovou výplň dveří. Materiál o tloušťce 15 mm zamezí skřípání plastů a dalším zvukům, které mohou způsobit kabely a další komponenty umístěné na pátých dveřích.
Plastové výplně dveří opatříme odlehčeným antivibračním materiálem Comfortmat D2, který aplikujeme bodově. Tím plast zejména zpevníme a snížíme různé vibrace a zvuky, které by mohly v budoucnu znepříjemnit jízdu například při poslouchání hudby.
A konečně poslední vrstvou je Comfortmat Softwave Expert o tloušťce 15 mm. Tato flexibilní pěna s tvarovou pamětí se lepí na plastové čalounění dveří z důvodu zamezení skřípání a vrzání nejen plastů, ale i drátů a dalších komponent uvnitř dveří a dodatečně i sníží hluk této oblasti. Oproti klasické verzi materiálu Soft Wave je tato tyrkysová varianta vyrobena z hustější a účinnější polyuretanové pěny, která odhlučnění dveří posune na ještě vyšší úroveň. Stejný postup volíme i u bočních dveří.
Nezapomínáme ani na kapotu, na kterou v první vrstvě aplikujeme opět lehký antivibrační materiál Comfortmat D2. Tím kapotu zpevníme, zamezíme vibracím, které se přenáší do dalších částí vozu a zmizí i typický plechový zvuk při zavření kapoty. Na originální kryt kapoty následně aplikujeme zvukově i tepelně izolační materiál Comfortmat Vision, který sníží hluk motoru a to při zachování původního vzhledu motorového prostoru.
Podobné montážeProhlédněte si podobné realizace z naší montážní dílny
10 let zkušeností
S odhlučněním vozidel jsme jako první v ČR začali již v roce 2013 a od té doby jsme odhlučnili již téměř 1000 vozidel většiny automobilek. Díky tomu jsme získali velké množství nenahraditelných zkušeností, které uplatňujeme i při odhlučnění vašeho vozidla.
Nejúčinnější materiály na trhu
Pracujeme výhradně s nejmoderními materiály ruské společnosti Comfortmat, která představuje současnou světovou špičku v odhlučnění vozidel. S našimi materiály garantujeme nejúčinnější odhlučnění na dnešním trhu.
8 zkušených techniků
Máme stabilní team 8 zkušených techniků, kteří mohou všichni zároveň pracovat na vašem autě. Díky tomu zvládneme většinu montáží odhlučnění během 1 pracovního dne. Auto nám tedy v 8 hodin ráno přistavíte a v 17 hodin odjíždíte.
Moderní montážní dílna
Na naší montážní dílně o rozloze 120 m2 mohou být ve stejnou dobu až 10 vozidel, což nám umožňuje pracovat na několika instalacích denně a zkrátit čekací lhůtu na montáž. Špičkové vybavení dílny zaručuje tu nejlepší péči o váš vůz.
Náhradní vůz VW Golf VII
Po dobu montáže si můžete zapůjčit naše firemní vozidlo Volkswagen Golf VII a využít vůz dle vašich potřeb. Můžete si například udělat na výlet po okolí Brna. Zapůjčení a pohonné hmoty jsou zcela zdarma a platíte pouze za ujeté kilometry.
Záruka na montáž odhlučnění
Špičkové materiály ruské společnosti Comfortmat zaručují stejnou účinnost po celou životnost vozu i při provozu v extrémních teplotách. Proto můžeme poskytnout na naše montáže odhlučnění dvouletou záruku.