- Druh instalaceOdhlučnění Premium a špičkové ozvučení
- VozidloVolkswagen T7
- Datum realizace20.05.2024
- Časová náročnost83 hodin (3 pracovní dny pro 5 techniků)
- Cena instalace244 629 Kč s DPH
Volkswagen T7 - odhlučnění a nový audio systém (náhrada Harman Kardon)
Fotoreportáž
Pojďme se nejprve věnovat novému ozvučení, které stojí za bližší představení všech komponentů spadajících do prémiového segmentu. Základem je špičkový třípásmový systém Morel, který vyniká nejen svým vytříbeným zvukem, ale i vysokým výkonem. Právě o výkon celého ozvučení se bude starat hned trojice analogových zesilovačů legendárního amerického výrobce Zapco, konkrétně série Studio X. 6kanálový zesilovač je určen pro všechny reproduktory zapojené v aktivním režimu, zbylé dva monobloky dodají potřebnou šťávu dvěma subwooferům JL Audio, které si představíme níže. Nezbytnou součástí nového audio systému je pak pokročilý DSP procesor Helix, díky kterému zvuk detailně naladíme nejen pro posluchače, ale i tento konkrétní a nutno podotknout na ozvučení náročný automobil.
Zajímavostí továrního ozvučení Harman Kardon v tomto automobilu je středový reproduktor, který je totožný jako v případě stejného ozvučení ve vozech BMW. Má tedy stejný rozměr membrány i specifické uchycení, které známe z modelů této automobilky. To nám umožnilo zvolit vynikající komponentní reproduktory Morel Reference určené pro automobily BMW, jejichž zvuk i použité technologie vychází z uznávané modelové řady Hybrid. Právě z této řady jsme doplnily středové a výškové reproduktory o 165 mm středobasy, jenž se postarají o nižší kmitočty. Výsledkem je na míru složený třípásmový systém, který nadchne i velmi náročné posluchače.
Téměř samozřejmostí u každé instalace zaměřené na sound quality je subwoofer. Požadavkem klienta však byly subwoofery hned dva. Což jsme s radostí splnili, jelikož to má své opodstatněné důvody. Na fotografii můžete vidět první ze subwooferů v zadní části vozu, který disponuje membránou o průměru 12" a jeho úkolem je starat se o ty nejnižší frekvence. A právě subwoofery JL Audio jsou v této disciplíně excelentní a zahrají velmi nízko ve velmi vysoké kvalitě. Hlavním důvodem instalace dvou subwooferů je získání plného frekvenčního pásma. Ačkoliv se snažíme zvuk subwooferu co nejvíce přenést do přední části vozu díky nastavení časového zpoždění signálu, u tak dlouhé karoserie není možné dosáhnout ideálního zvuku a dokonalé prezentace vyšších basových frekvencí s plným frekvenčním rozsahem. Tehdy přichází na řadu přední subwoofer.
Nyní se již díváte na přední subwoofer JL Audio, pro který jsme společně s klientem vybrali vhodný prostor v přední části vozu. Jak jsme uvedli výše, tak hlavním cílem konfigurace se dvěma subwoofery je dosažení plného frekvenčního rozsahu. Přední subwoofer však umožní také dokonalejší sfázování s předními středobasovými reproduktory a věrnějí, údernější "kopáky". Obecným problémem vozidel tohoto typu je také skutečnost, že středobasové reproduktory ve dveřích zahrají přibližně do 90 Hz při strmosti 24 dB a aplikování akustického filtru Linkwitz-Riley, který se nejčastěji používá při SQ instalacích. Zadní subwoofer je tedy naladěn od 30 do 50 Hz, přední od 50 do 90 Hz a vyšší frekvence již mají na starost středobasové reproduktory ve dveřích.
Pro přední subwoofer jsme zvolili JL Audio modelové řady TW1 o průměru 10". Lehce jsme upravili originální kompaktní ozvučnici, aby subwoofer mohl hrát směrem dolů, což je pro tyto účely vhodnější směrování.
Dveře jsme před instalací reproduktorů důkladně odhlučnili celkem v 5 vrstvách. Nejprve aplikujeme antivibrační materiál na vnější plech dveří, konkrétně jsme zvolili Comfortmat Atom Lite o tloušťce 2,7 mm. Ten s přehledem zlikviduje vibrace, zamezí pronikání nízkofrekvenčního hluku a zpevní velmi tenký plech dveří. I přes vyšší tloušťku materiál disponuje velmi nízkou hmotností, je samozřejmě voděodolný a má mimo jiné antikorozní vlastnosti.
Druhou vrstvu tvoří zvukově izolační materiál Comfortmat Integra. Ten byl vytvořen zejména pro odhlučnění dveří a je tedy absolutně voděodolný, nehnije, nerozkládá se a ani ve vlhkém prostředí se nikdy neodlepí. Díky své protihlukové membráně je materiál schopen zvukové izolace až 28 dB, přesto si udržuje nízkou hmotnost, která je u odhlučnění dveří důležitá.
Následně aplikujeme opět antivibrační materiál Atom Lite. Jeho přednosti tkví především v jeho dvouvrstvém složení. Jedna část materiálu je vyrobena z pevného bitumenu, který po aplikaci ztvrdne do vysoké pevnosti a je optimálním řešením pro dveře s většími otvory. Pro výkonné středobasové reproduktory je totiž důležité vytvořit pevnou ozvučnici, aby naplno předvedly své přednosti.
Na této fotografii můžete vidět středobasový reproduktor Morel řady Hybrid s papírovou membránou o průměru 165 mm a systémem hybridního pohonu, jehož součástí je feritový magnet spolu s velmi výkonným neodymovým magnetem. V této kombinaci vytvářejí kompaktní a lehký systém, který je až čtyřikrát výkonnější než běžné konstrukce stejné velikosti. To umožňuje vysoký stálý výkon reproduktorů o hodnotě 140 W RMS.
U všech našich instalací aplikujeme okolo středobasového reproduktoru vodotěsné proužky z pěny s uzavřenými buňkami, které těsní k plastové výplni dveří a soustřeďují veškerou zvukovou energii do interiéru vozidla, místo aby se odrážela uvnitř výplně dveří. To vede ke znatelnému zlepšení zvuku středobasu.
Jak jsme již zmínili v úvodu, tak středový reproduktor je stejný jako v případě automobilů značky BMW. I naše řešení od high-end izraelského výrobce Morel ma tedy totožné rozměry a uchycení jako tovární reproduktory, hlavní rozdíl je však ve zvuku. Ultralehká membrána se pyšní nejen skvělým zvukem bez jakéhokoliv zabarvení, ale i vysokým výkonem a minimálním zkreslením, k čemuž přispívají zejména unikátní technologie společnosti Morel.
Plastové výplně dveří opatřujeme poslední vrstvou, kterou je materiál Comfortmat Soft Wave o tloušťce 15 mm. Tato flexibilní pěna s tvarovou pamětí se lepí na plastové čalounění dveří z důvodu zamezení skřípání a vrzání nejen plastů, ale i drátů a dalších komponent uvnitř dveří a dodatečně i sníží hluk této oblasti.
Výškové reproduktory navazující na modelovou řadu Hybrid vás jednoduše ohromí. Přirozený, nezabarvený a neskutečně detailní zvuk, který můžete poslouchat celé hodiny bez známky únavy.
Zajímavostí tohoto automobilu je na první pohled perfektní lokace výškových reproduktorů, kterou má jen velmi málo vozidel. A jedná se o vynikající základ pro celkový zvuk této instalace. I při tak povedené lokaci je však nezbytná důkladná ekvalizace na DSP procesoru, abychom získali perfektní podání vysokých frekvencí.
VW T7 má oproti předchozímu modelu jednu velkou výhodu, alespoň tedy pro nás. Je zde totiž poměrně hodně prostoru na pohodlnou instalaci i rozměrnějších analogových zesilovačů, které jsou i v dnešní době zvukově stále nepřekonatelné. A do tohoto vozu jsme instalovali zesilovače hned tři. Díváte se na 6kanálový zesilovač Zapco s výkonem 6 x 100 W RMS z modelové řady Studio X, který nás svým "teplým" a detailním zvukem vždy nesmírně baví. Zesilovače Zapco jsou zkrátka vždy sázkou na jistotu, pokud je prioritou instalace velmi kvalitní zvuk. A právě tento zesilovač jsme využili pro náročný 3pásmový systém Morel. Vedle zesilovače našel své umístění i pokročilý DSP procesor Helix modelové řady Pro. Vše samozřejmě propojeno špičkovými signálovými kabely Stinger z druhé nejvyšší řady 8000 pro zajištění ničím nerušeného přenosu zvuku.
Druhý zesilovač téhož výrobce a modelové řady jsme umístili do stejného prostoru, pouze na druhé straně. Jedná se o digitální monoblok, který se stará o napájení subwooferu JL Audio umístěného v zadní části automobilu. Výkon 700 W RMS při 2 ohmech je dostatečnou porcí i pro nenasytný subwoofer JL Audio, který tento zesilovač zkrotí i díky své kvalitě s vynikající kontrolou.
Menší z monobloků se nachází pod sedačkou řidiče a má na starost napájení druhého subwooferu v přední části vozu. Zkušenější si určitě všimli další změny oproti předchozímu modelu T6, který měl v prostoru pod sedačkami více místa. Subwoofer o průměru 8" se tak u těchto modelů pohodlně vešel pod sedačku spolujezdce. Nyní o tyto pozice přicházíme, což je škoda.
Pokud by jeden ze subwooferů zavazel cestujícím nebo při cestě na nákup či dovolenou, je možné jej díky rychlospojce kdykoliv snadno odpojit a odebrat z automobilu. Na přání zákazníka můžeme i vytvořit speciální preset pro poslech hudby bez subwooferu.
To nejdůležitější se odehrává na konci instalace a to měření frekvenční odezvy reproduktorů s následným nastavením zvuku v softwaru DSP procesoru. Automobil není z hlediska akustiky zrovna optimálním prostředím. Je tedy důležité korigovat nejen nevhodnou lokaci reproduktorů, ale také pozici posluchače a všechny překážky po cestě zvuku do lidského ucha. Výslednou ekvalizační křivku každého reproduktoru ovlivňuje spousta faktorů jako je prostor za reproduktorem, materiál membrány i koše reproduktoru, ale i překážky zvuku jako jsou sedačky, středový tunel, volant nebo palubní deska. Je tedy nezbytné změřit frekvenční odezvu každého reproduktoru a výsledky následně zapsat do programu DSP procesoru. K měření používáme kvalitní kalibrované mikrofony v kombinaci s profesionálním měřícím softwarem REW a jeho cílem je dosažení lineární frekvenční odezvy reproduktorů, což umožní i v tak akusticky náročném prostředí dosáhnout věrného a vysoce kvalitního zvuku.
Po každém měření nastavíme pro konkrétní reproduktor prostorovou korekci ekvalizéru v programu DSP procesoru. Na fotografii můžete vidět výsledné ekvalizační křivky všech reproduktorů dohromady. Všimněte si tedy, že každý z reproduktorů má odlišnou výslednou EQ křivku. Na DSP procesoru nastavíme také časové korekce, pásmové propusti, úrovně, typy filtru a další důležité funkce. To nám umožní, aby ve skladbě vynikl každý detail, který interpret zanechal na nahrávce a hudební scéna se ze dveří přesunula přímo před vás.
Pro lepší přehled ukážeme ještě jednu fotografii, která zobrazuje výslednou ekvalizační křivku pouze levých a pravých středových reproduktorů (zelená a žlutá barva) a levých a pravých výškových reproduktorů (červená a modrá barva). U jednotlivých párů reproduktorů si můžete všimnout zcela odlišné křivky, která je výsledkem nedokonalého prostředí automobilu se všemi jeho překážkami po cestě zvuku. Všechny tyto nedostatky je tedy nutné korigovat a je nezbytné počítat s časovou náročností 3 až 5 hodin pro nastavení opravdu věrného a vysoce kvalitního zvuku.
Vše předchozí by nebylo to pravé ořechové, kdybychom nemysleli na zdroj zvuku. Obecně je možné zvolit mezi hi-res přehrávačem, mobilním telefonem a hlavní jednotkou auta. Ideálním řešením je hi-res přehrávač, který umožní bezeztrátový poslech hudby v té nejvyšší kvalitě. DSP procesor je možné doplnit i o hi-res Bluetooth modul Helix s k dodekem aptX HD, díky čemuž je možné bezdrátově streamovat hudbu v hi-res rozlišení. Poslech v takové kvalitě je možný i přes hlavní jednotku (USB, Android Auto nebo Apple Carplay), nicméně v tomto případě je zvuk i přes naši maximální snahu ovlivněný tovární jednotkou a elektronickými výhybkami systému Harman Kardon. V případě takto kvalitních instalací je tedy pro ten nejkvalitnější zážitek vhodné využívat jiný zdroj. U této instalaci zákazník zvolil jako hlavní zdroj hudby Hi-Res přehrávač FiiO, v případě potřeby je samozřejmě možné využít i mobilní telefon a tradičně hlavní jednotku. Pro každý zdroj je samozřejmě nezbytné vlastní měření a nastavení zvuku.
Vůz jsme také kompletně odhlučnili a hned na úvod je důležité zmínit, že se jedná o vůbec nejnáročnější odhlučnění jaké jsme kdy na dílně měli. A to jak z hlediska technického, tak časového. Celá podlaha je totiž kompletně prošroubovaná a aby bylo možné automobil adekvátně odhlučnit, je nezbytné ze spodní strany podlahy odmontovat veškerou ochranu dna a povolit dokonce i palivovou nádrž. My se však výzev nebojíme a pustili jsme se i do takto složité instalace.
Nestandardní automobil si vyžaduje i nestandardní řešení. Po důkladné analýze jsme dospěli k závěru, že zadní část podlahy je možné odhlučnit pouze jednou vrstvou materiálů o maximální tloušťce 4 mm. Největší účinek odhlučnění v tomto případě zajistí špičkový antivibrační materiál o tloušťce 4 mm, který se postará jak o všudypřítomné vibrace, tak o nízkofrekvenční hluk. Celou podlahu jsme tedy opatřili profesionálním antivibračním materiálem Comfortmat Atom, jenž disponuje tloušťkou 4 mm a velmi vysokým akustickým ztrátovým činitelem. Výrazně reliéfní povrch zadní části podlahy způsobuje náročné podmínky pro aplikaci tak účinného materiálu, my jsme však pro perfektní odhlučnění udělat vše, co je v našich silách.
Comfortmat Atom je nejmodernější antivibrační materiál z profesionální řady Expert, který se skládá ze dvou vrstev vysoce účinných tmelů, kdy každý plní odlišnou funkci. Celková tloušťka 4 mm a zejména akustický ztrátový činitel (MLF) o extrémní hodnotě 0,60 jednotek umožní téměř maximální zamezení vibrací i výrazné snížení nízkofrekvenčního hluku.
Zadní podběhy, které jsou nejvíce zatížené vibracemi i hlukem, opatříme stejně jako celou podlahu antivibračním materiálem Comfortmat Atom. Ten doslova zlikviduje vibrace a nízkofrekvenční hluk od pneumatik. Na boky vozu a posuvné dveře aplikujeme v první vrstvě ultralehký antivibrační materiál Comfortmat Cobra.
Alespoň přední část podlahy bylo možné odhlučnit i druhou vrstvou v podobě zvukově izolačního materiálu Comfortmat Blockshot, který při tloušťce 7 mm vyniká vysokou schopností zvukové izolace až 32 dB. Je to díky jeho 2 mm silné protihlukové membráně, jenž umožní takto vysokou účinnost. Materiál lepíme na všechna dostupná místa, abychom zamezili co nejvíce všudypřítomnému hluku. Důkladně zamezíme tak i hluku od pneumatik, který proniká přes přední podběhy.
Atom spolu s Blockshotem aplikujeme na všechna dostupná místa, abychom umožnili izolaci maximálního množství vibrací a nízkofrekvenčního hluku. V přední části podlahy se dostáváme až pod palubní desku, díky čemuž důkladně odhlučníme i přední podběhy z vnitřní části vozu, kde je přístup k větší ploše karoserie. Podlahu odhlučňujeme vysoce účinným antivibračním materiálem o tloušťce 4 mm a zvukově izolačním materiálem v druhé vrstvě o tloušťce 7 mm. Celkem tedy 11 mm zvukové izolace, což má za následek důkladné zamezení hluku od předních pneumatik i bez aplikace z vnější strany.
Na zadní podběhy aplikujeme ve druhé vrstvě oranžový membránový materiál Comfortmat Raptor, který je díky své tloušťce 4 mm ideálním materiálem pro tuto oblast, kde je taktéž méně prostoru. Nenechte se však zmást tenkou tloušťkou, Raptor obsahuje stejně jako Blockshot 2 mm silnou protihlukovou membránu a díky tomu dosahuje účinnosti až 30 dB. A díky tomu náleží Raptoru titul nejúčinnějšího zvukově izolačního materiálu na trhu o této tloušťce.
Odhlučňujeme samozřejmě kromě předních dveří i všechny ostatní. Na fotografii jsou zobrazeny levé posuvné dveře a první vrstva odhlučnění v podobě lehkého antivibračního materiálu Comfortmat Cobra o tloušťce 2,3 mm. Ten s přehledem zlikviduje vibrace, zamezí pronikání nízkofrekvenčního hluku a zpevní velmi tenký plech dveří. I přes vyšší tloušťku materiál disponuje velmi nízkou hmotností, je samozřejmě voděodolný a má mimo jiné antikorozní vlastnosti.
Druhou vrstvu tvoří zvukově izolační materiál Comfortmat Integra. Ten byl vytvořen zejména pro odhlučnění dveří a je tedy absolutně voděodolný, nehnije, nerozkládá se a ani ve vlhkém prostředí se nikdy neodlepí. Díky své protihlukové membráně je materiál schopen zvukové izolace až 28 dB, přesto si udržuje nízkou hmotnost, která je u odhlučnění dveří důležitá.
Věnujeme se samozřejmě i pátým dveřím, aby odhlučnění zavazadlového prostoru bylo kompletní. Jako první vrstvu volíme lehký antivibrační materiál Comfortmat Cobra, který zamezí vibracím a nezatěžuje páté dveře zbytečnou hmotností.
Ze stejného důvodu aplikujeme jako druhou vrstvu ultralehký zvukově izolační materiál Comfortmat Vision, který kromě izolace 15 dB nabídne právě velmi nízkou hmotnost, která je prakticky zanedbatelná.
Nezapomínáme ani na kapotu, na kterou v první vrstvě aplikujeme opět lehký antivibrační materiál Comfortmat Cobra. Tím kapotu zpevníme, zamezíme vibracím, které se přenáší do dalších částí vozu a zmizí i typický plechový zvuk při zavření kapoty. Na originální kryt kapoty následně aplikujeme zvukově i tepelně izolační materiál Comfortmat Vision, který sníží hluk motoru a to při zachování původního vzhledu motorového prostoru.
Podobné montážeProhlédněte si podobné realizace z naší montážní dílny
10 let zkušeností
S odhlučněním vozidel jsme jako první v ČR začali již v roce 2013 a od té doby jsme odhlučnili již téměř 1000 vozidel většiny automobilek. Díky tomu jsme získali velké množství nenahraditelných zkušeností, které uplatňujeme i při odhlučnění vašeho vozidla.
Nejúčinnější materiály na trhu
Pracujeme výhradně s nejmoderními materiály ruské společnosti Comfortmat, která představuje současnou světovou špičku v odhlučnění vozidel. S našimi materiály garantujeme nejúčinnější odhlučnění na dnešním trhu.
8 zkušených techniků
Máme stabilní team 8 zkušených techniků, kteří mohou všichni zároveň pracovat na vašem autě. Díky tomu zvládneme většinu montáží odhlučnění během 1 pracovního dne. Auto nám tedy v 8 hodin ráno přistavíte a v 17 hodin odjíždíte.
Moderní montážní dílna
Na naší montážní dílně o rozloze 120 m2 mohou být ve stejnou dobu až 10 vozidel, což nám umožňuje pracovat na několika instalacích denně a zkrátit čekací lhůtu na montáž. Špičkové vybavení dílny zaručuje tu nejlepší péči o váš vůz.
Náhradní vůz VW Golf VII
Po dobu montáže si můžete zapůjčit naše firemní vozidlo Volkswagen Golf VII a využít vůz dle vašich potřeb. Můžete si například udělat na výlet po okolí Brna. Zapůjčení a pohonné hmoty jsou zcela zdarma a platíte pouze za ujeté kilometry.
Záruka na montáž odhlučnění
Špičkové materiály ruské společnosti Comfortmat zaručují stejnou účinnost po celou životnost vozu i při provozu v extrémních teplotách. Proto můžeme poskytnout na naše montáže odhlučnění dvouletou záruku.