- Druh instalaceKompletní odhlučnění Expert a ozvučení s DSP procesorem
- VozidloVolkswagen T6.1
- Datum realizace22.12.2022
- Časová náročnost45 hodin (2 pracovní dny pro 4 techniky)
- Cena instalace108 984 Kč s DPH
Volkswagen T6.1 - odhlučnění a nové ozvučení
Fotoreportáž
Nejprve se podíváme na ozvučení tohoto automobilu. Do předních dveří budeme instalovat komponentní reproduktory ESB Audio 3.6K2 ze série Tremila (3000), jejíž poznávacím znakem jsou červené detaily a samozřejmě skvělý zvuk od italských mistrů ESB. Tuto řadu jsme si oblíbili, protože poskytuje neutrální a žánrově univerzální zvuk s mírným sklonem k živé hudbě. Skvěle si však poradí se všemi žánry a proto jsou pro nás prakticky první volbou v dané cenové relaci.
Věnujme se blíže i výškovým reproduktorům, protože zde ESB sází na netradiční materiál. Výškové reproduktory řady 3000 jsou vyrobeny z exkluzivní netkané textilie Torcon® s vysoce výkonným vláknem, které disponuje excelentní tepelnou odolností, nízkou hmotností, vynikajícím samotlumením a rezonanční frekvenční odezvou nad slyšitelným rozsahem. Vnější zavěšení je ze stejného materiálu, ale je navíc pokryté tlumícím materiálem pro eliminaci vibrací a rezonancí. Výsledkem je velmi jemný a transparentní zvuk výškového reproduktoru s maximem detailů.
Audison koncem roku 2022 představil novou generaci zesilovačů Forza, ve které najdete hned 11 nových zesilovačů se skvělým zvukem, vysokým výkonem a kompaktními rozměry díky digitální technologii ADT. Audison AF M5.11 bit disponuje 5 kanály, které poslouží k zapojení reproduktorů v aktivním režimu i pro subwoofer. Velkým plusem je integrovaný DSP procesor s novým profesionálním programem Bit Drive, na kterém zvuk finálně naladíme.
Zesilovač jsme pohodlně umístili pod sedačku řidiče, kde jsme využili jeho malých rozměrů i tepelné stálosti a vysoké účinnosti díky klasifikaci do třídy D. Audison AF M5.11 bit disponuje kromě dostatku výkonu pro zvolené reproduktory i vysokým výkonem pátého kanálu (1 x 400 W RMS @ 4 Ohmy) na pohon subwooferu JL Audio. Pro zapojení používáme výhradně napájecí a reproduktorové kabely z bezkyslíkaté OFC měďi s 99,99% čistotou pro optimální přenos zvuku.
Pokud uvažujete o audio systému, který je zaměřený na vysokou kvalitu zvuku, neměl by v žádném případě chybět subwoofer. U automobilu Volkswagen řady T pravidelně instalujeme špičkový subwoofer JL Audio, který se chlubí vynikajícím zvukem, dostatečným výkonem 250 W RMS a malými nároky na objem ozvučnice.
Nenápadné umístění subwooferu JL Audio v kompaktní ozvučnici pod sedačkou spolujezdce umožní úžasnou podporu basové složky s defakto žádnými nároky na prostor v automobilu. Skvělé řešení pro vozy Volkswagen T6.
Před instalací reproduktorů došlo i na odhlučnění dveří v rámci odhlučnění celého vozu. Díváte se již na třetí vrstvu odhlučnění s antivibračním materiálem Comfortmat Cobra. A také na středobasový reproduktor ESB Audio řady Tremila, který disponuje voděodolnou papírovou mebránou díky polymeru vyvinutému exkluzivně v ESB. Ošetření nemění vzhled a parametry reproduktoru jako lesklé polymery, které dodávají samotné membráně nezanedbatelné množství hmoty a výrazně upravují zvukový výsledek.
Výškové reproduktory instalujeme na místo továrních výškových reproduktorů v plastovém obložení A-sloupku. Toto umístění vidíme raději než například v palubní desce pod čelním sklem, neboť výškové reproduktory lze následně i lépe směrovat a ekvalizovat v programu DSP procesoru.
Novinkou v Ahifi je nejen v České republice exkluzivní služba v podobě měření zvuku pomocí profesionálního měřícího systému JL Audio Max-Kit. Díky propracovanému systému s pěti kalibrovanými mikrofony umožní JL Audio Max-Kit s maximální přesností změřit frekvenční odezvu a fázi reproduktorů, zpoždění signálu i továrně nastavený zvuk díky funkci osciloskopu. A to na úrovni, které nejde dosáhnout žádným obdobným způsobem, což se týká samozřejmě i toho nejcvičenějšího lidského ucha.
Mezi hlavní výhody systému JL Audio Max-Kit patří velmi přesné měření frekvenční odezvy reproduktorů, jejich fáze a zejména zpoždění signálu. Právě správné nastavení zpoždění signálu (časových korekcí) patří k nejdůležitějším parametrům ozvučení vozu a běžně je možné pouze na základě lidského sluchu s pomocí měřících pomůcek jako je obyčejný metr. JL Audio Max-Kit díky frekvenčním impulzům zjistí přesný čas zpoždění zvuku zvuku od reproduktoru do mikrofonů na základě výpočtu a porovnání s referenčním signálem zařízení, což umožní prakticky dokonalé nastavení zpoždění signálu.
Na této fotografii jsou zobrazené uložené výsledky měření všech reproduktorů. Po každém jednotlivém měření, kterých bývá dohromady i několik desítek, se upraví v programu DSP procesoru EQ křivka měřeného reproduktoru. Tento postup se opakuje tak dlouho, dokud se nepovede získat lineární odezvu reproduktorů, což umožní jejich přirozený projev. Měření i nastavení všech reproduktorů je časově náročný úkon, ale zároveň se jedná o jedinou cestu k opravdu kvalitnímu a věrnému zvuku.
Po každém měření nastavíme pro konkrétní reproduktor prostorovou korekci ekvalizéru v programu DSP procesoru. Na fotografii můžete vidět výsledné ekvalizační křivky všech reproduktorů dohromady. Všimněte si, že každý z 5 reproduktorů má zcela odlišnou výslednou EQ křivku. Na DSP procesoru nastavíme také časové korekce, pásmové propusti, úrovně, typy filtru a další důležité funkce. To nám umožní, aby ve skladbě vynikl každý detail, který interpret zanechal na nahrávce a hudební scéna se ze dveří přesunula přímo před vás. Výsledkem úspěšného nastavení je věrný zvuk a pocit, že sedíte na živém koncertu přímo před interpretem.
Věnujme si i odhlučnění. Vozidlo je kompletně odstrojené a tovární zvuková izolace se ukazuje v plné své kráse. Respektive není co ukazovat, zcela holé plechy bez jakékoliv ochrany způsobují výrazné vibrace karoserie a jsou samozřejmě velmi náchylné na veškerý druh hluku. Vypadá to, jako by výrobce na zvukovou izolaci úplně zapomněl. Všechny plechy důkladně vyčistíme, odmastíme a pustíme se do práce.
Začínáme podlahou vozu, kterou odhlučňujeme 2 vrstvami. Na přední a zadní část však aplikujeme rozdílné materiály. Je to z toho důvodu, že Mercedes-Benz Vito má v přední části podlahy tunel s převodovkou a tato oblast je velmi zatížena vibracemi i hlukem. Proto volíme profesionální antivibrační materiál Comfortmat Atom o tloušťce 4 mm a velmi vysokým akustickým ztrátovým činitelem (MLF) o hodnotě 0,60 jednotek.
Comfortmat Atom je nejmodernější antivibrační materiál z profesionální řady Expert, který se skládá ze dvou vrstev vysoce účinných tmelů, kdy každý plní odlišnou funkci. Celková tloušťka 4 mm a zejména akustický ztrátový činitel (MLF) o extrémní hodnotě 0,60 jednotek umožní téměř maximální zamezení vibrací i výrazné snížení nízkofrekvenčního hluku.
U zadní části podlahy musíme postupovat mírně odlišným způsobem a to zejména kvůli menšímu prostoru a následné snadné instalaci interiérového obložení. Konkrétně jsme zvolili v první vrstvě antivibrační materiál Comfortmat Cobra o tloušťce 2,3 mm a MLF 0,40 jednotek. Materiál je velmi pružný, nemusí se nahřívat a jednoduše se tvaruje na reliéfní podlaze tohoto vozu.
Zadní podběhy, které jsou nejvíce zatížené vibracemi i hlukem, opatříme stejně jako přední část podlahy antivibračním materiálem Comfortmat Atom. Tloušťka 4 mm a MLF 0,60 jednotek doslova zlikviduje vibrace a nízkofrekvenční hluk od pneumatik. Na boky vozu a posuvné dveře aplikujeme v první vrstvě stejně jako v případě podlahy Comfortmat Cobra.
Druhou vrstvu tvoří membránový materiál Comfortmat Blockshot, který při tloušťce 7 mm vyniká vysokou schopností zvukové izolace až 32 dB. Je to díky jeho 2 mm silné protihlukové membráně, která umožní takto vysokou účinnost. Materiál opět lepíme na všechna dostupná místa, abychom zamezili co nejvíce všudypřítomnému hluku. Důkladně zamezíme tak i hluku od pneumatik, který proniká přes přední podběhy.
Atom spolu s Blockshotem aplikujeme na všechna dostupná místa, abychom umožnili izolaci maximálního množství vibrací a nízkofrekvenčního hluku. V přední části podlahy se dostáváme až pod palubní desku, díky čemuž důkladně odhlučníme i přední podběhy z vnitřní části vozu, kde je přístup k větší ploše karoserie. Podlahu odhlučňujeme vysoce účinným antivibračním materiálem o tloušťce 4 mm a zvukově izolačním materiálem v druhé vrstvě o tloušťce 7 mm. Celkem tedy 11 mm zvukové izolace, což má za následek důkladné zamezení hluku od předních pneumatik i bez aplikace z vnější strany.
Na zadní část podlahy aplikujeme oranžový membránový materiál Comfortmat Raptor, který je díky své tloušťce 4 mm ideálním materiálem pro tuto oblast. Nenechte se však zmást tenkou tloušťkou, Raptor obsahuje stejně jako Blockshot 2 mm silnou protihlukovou membránu a díky tomu dosahuje účinnosti až 30 dB. A díky tomu náleží Raptoru titul nejúčinnějšího zvukově izolačního materiálu na trhu o této tloušťce.
U balíčku Expert odhlučňujeme dvěma vrstvami i střechu. Tou první je lehký antivibrační materiál Comfortmat Cobra. Ten střechu zpevní, zamezí vibracím a například i hluku od dešťových kapek. Díky důkladnému rozválečkování a perfektní adhezi materiálu se nemusíte obávat odlepení během celé životnosti vozu.
Druhou vrstvu tvoří zvukově a tepelně izolační membránový materiál vyrobený speciálně pro odhlučnění střechy Comfortmat Skyline. Ten díky schopnosti zvukové izolace až 25 dB velmi účinně zamezí pronikání aerodynamického a okolního silničního hluku přes střechu vozu a zároveň disponuje tepelně izolačními vlastnostmi, což oceníte nejen v horkých letních měsících, ale i v zimě.
Dveře odhlučňujeme celkem v 5 vrstvách. Z důvodu instalace výkonných reproduktorů volíme silnější antivibrační materiál na vnější plech dveří, konkrétně Comfortmat Viper o tloušťce 3 mm. Ten s přehledem zlikviduje vibrace, zamezí pronikání nízkofrekvenčního hluku a zpevní velmi tenký plech dveří. I přes vyšší tloušťku materiál disponuje velmi nízkou hmotností, je samozřejmě voděodolný a má mimo jiné antikorozní vlastnosti.
Druhou vrstvu tvoří zvukově izolační materiál Comfortmat Integra. Ten byl vytvořen zejména pro odhlučnění dveří a je tedy absolutně voděodolný, nehnije, nerozkládá se a ani ve vlhkém prostředí se nikdy neodlepí. Díky své protihlukové membráně je materiál schopen zvukové izolace až 28 dB, přesto si udržuje nízkou hmotnost, která je u odhlučnění dveří důležitá.
Následně aplikujeme ultralehký antivibrační materiál Comfortmat Cobra. Tato vrstva slouží k zamezení vibrací a rezonancí vnitřního plechu dveří a u většiny vozidel i k vytvoření uzavřené ozvučnice pro reproduktory, což má za následek zlepšení ozvučení. Zejména basová složka středobasového reproduktoru dozná podstatného zlepšení, což oceníte nejen u továrních reproduktorů.
Čtvrtou vrstvou odhlučnění dveří je opět antivibrační materiál Comfortmat Cobra, který aplikujeme i na plastové výplně dveří. Tím plast zejména zpevníme a snížíme různé vibrace a zvuky, které by mohly v budoucnu znepříjemnit jízdu například při poslouchání hudby. Zde již materiál aplikujeme pouze bodově, což k danému účelu naprosto dostačuje a nedojde ke zbytečnému navýšení hmotnosti.
A konečně poslední vrstvou je Comfortmat Softwave Expert o tloušťce 15 mm, který jsme již aplikovali i ve druhé vrstvě na střeše. Tato flexibilní pěna s tvarovou pamětí se lepí na plastové čalounění dveří z důvodu zamezení skřípání a vrzání nejen plastů, ale i drátů a dalších komponent uvnitř dveří a dodatečně i sníží hluk této oblasti. Oproti klasické verzi materiálu Soft Wave je tato tyrkysová varianta vyrobena z hustější a účinnější polyuretanové pěny, která odhlučnění dveří posune na ještě vyšší úroveň. Stejný postup volíme i u zadních dveří.
Věnujeme se samozřejmě i pátým dveřím, aby odhlučnění zavazadlového prostoru bylo kompletní. Jako první vrstvu volíme lehký antivibrační materiál Comfortmat Cobra, který zamezí vibracím a nezatěžuje páté dveře zbytečnou hmotností. Ze stejného důvodu aplikujeme jako druhou vrstvu ultralehký zvukově izolační materiál Comfortmat Vision, který kromě izolace 15 dB nabídne právě velmi nízkou hmotnost, která je prakticky zanedbatelná.
Třetí vrstvu tvoří flexibilní pěna s tvarovou pamětí Comfortmat Soft Wave, kterou aplikujeme na plastovou výplň dveří. Materiál o tloušťce 15 mm zamezí skřípání plastů a dalším zvukům, které mohou způsobit kabely a další komponenty umístěné na pátých dveřích.
Také odhlučnění torpéda může přinést zajímavé výsledky. Stěrače jsou zdrojem silných vzduchových turbulencí a prostor pod spodním okrajem čelního skla je často veliký. Vytváří se zde efekt zvuku v jeskyni a to v bezprostřední blízkosti interiéru. Druhým důvodem k odhlučnění torpéda je snížení hluku od motoru. Nejprve tradičně aplikujeme antivibrační materiál, konkrétně Comfortmat Cobra, který odfiltruje silné vibrace motoru.
Jako druhou vrstvu nejčastěji aplikujeme zvukově izolační materiál Comfortmat Neoprene a to z několika důvodů. Kromě dostatečné zvukové izolace tento materiál nabízí i absolutní voděodolnost, která je pro tuto oblast zásadní. A jelikož torpédo je často opatřeno mřížkou, je černá barva tohoto materiálu ideální pro nenápadnou aplikaci.
Nezapomínáme ani na kapotu, na kterou v první vrstvě aplikujeme opět lehký antivibrační materiál Comfortmat Cobra. Tím kapotu zpevníme, zamezíme vibracím, které se přenáší do dalších částí vozu a zmizí i typický plechový zvuk při zavření kapoty. Na originální kryt kapoty následně aplikujeme zvukově i tepelně izolační materiál Comfortmat Vision, který sníží hluk motoru a to při zachování původního vzhledu motorového prostoru.
Podobné montážeProhlédněte si podobné realizace z naší montážní dílny
10 let zkušeností
S odhlučněním vozidel jsme jako první v ČR začali již v roce 2013 a od té doby jsme odhlučnili již téměř 1000 vozidel většiny automobilek. Díky tomu jsme získali velké množství nenahraditelných zkušeností, které uplatňujeme i při odhlučnění vašeho vozidla.
Nejúčinnější materiály na trhu
Pracujeme výhradně s nejmoderními materiály ruské společnosti Comfortmat, která představuje současnou světovou špičku v odhlučnění vozidel. S našimi materiály garantujeme nejúčinnější odhlučnění na dnešním trhu.
8 zkušených techniků
Máme stabilní team 8 zkušených techniků, kteří mohou všichni zároveň pracovat na vašem autě. Díky tomu zvládneme většinu montáží odhlučnění během 1 pracovního dne. Auto nám tedy v 8 hodin ráno přistavíte a v 17 hodin odjíždíte.
Moderní montážní dílna
Na naší montážní dílně o rozloze 120 m2 mohou být ve stejnou dobu až 10 vozidel, což nám umožňuje pracovat na několika instalacích denně a zkrátit čekací lhůtu na montáž. Špičkové vybavení dílny zaručuje tu nejlepší péči o váš vůz.
Náhradní vůz VW Golf VII
Po dobu montáže si můžete zapůjčit naše firemní vozidlo Volkswagen Golf VII a využít vůz dle vašich potřeb. Můžete si například udělat na výlet po okolí Brna. Zapůjčení a pohonné hmoty jsou zcela zdarma a platíte pouze za ujeté kilometry.
Záruka na montáž odhlučnění
Špičkové materiály ruské společnosti Comfortmat zaručují stejnou účinnost po celou životnost vozu i při provozu v extrémních teplotách. Proto můžeme poskytnout na naše montáže odhlučnění dvouletou záruku.