- Druh instalaceOdhlučnění a ozvučení
- VozidloBMW 7 (F01)
- Datum realizace14.11.2022
- Časová náročnost72 hodin (3 pracovní dny pro 3 techniky)
- Cena instalace126 309 Kč s DPH
BMW 7 (F01) - kompletní odhlučnění a nové ozvučení
Odhlučnění a ozvučení automobilu BMW 7. řady. Požadavek klienta zněl jasně a to maximálně odhlučnit tuto vlajkovou loď od BMW. Nejvyšší sedmičková řada patří k těm nejlépe odhlučněným automobilům, nicméně jako u všech vozidel to jde samozřejmě ještě výrazně lépe. U této instalace jsme se důkladněji zaměřili i na hluk od motoru, od velkých kol Alpina a především na vrzání interiéru. Z toho důvodu jsme demontovali a kompletně odhlučnili palubní desku a přední i zadní podběhy jsme důkladně odhlučnili jak z vnitřní, tak vnější strany. Taktéž všechny plastové díly jsme opatřili odpovídajícími tlumícími materiály a páskami pro maximální zamezení tření plastů. Následně jsme již postupovali standardním způsobem, ovšem s použitím těch nejúčinnějších materiálů špičkového výrobce Comfortmat. Konkrétně jsme zvolili náš balíček odhlučnění Premium Plus, který jsme individuálně upravili pro maximální účinnost. Zaměřili jsme se tedy na všechny zásadní oblasti vozu, konkrétně přední, zadní a páté dveře, podlahu, zavazadlový prostor, přední i zadní podběhy z vnitřní i vnější strany, kapotu a zmíněnou palubní desku. Věnovali jsme se i ozvučení vozu od italského výrobce Audison, které je výjimečné nejen svým kvalitním zvukem a vysokým výkonem, ale také montáží bez sebemenšího zásahu do původní elektroinstalace. Je to díky propracovanému systému s kabeláží, která zajistí kompletní integraci na tovární hlavní jednotku, aniž bychom museli cokoliv stříhat, pájet nebo natahovat novou kabeláž. Reproduktory a subwoofery Audison mají stejný rozměr, tvar, uchycení i konektory jako tovární reproduktory a celé řešení je tak v duchu Plug & Play. Vše nově řídí osmikanálový digitální zesilovač s DSP procesorem Audison, který dodává výkon pro všechny reproduktory i subwoofery. Poslední fází instalace je změření zvuku pomocí kalibrovaného mikrofonu a přenesení výsledků měření do programu DSP procesoru. Zde nastavíme uspořádání reproduktorů, časové korekce dle umístění reproduktorů nebo detailní ekvalizér. Výsledkem je vysoce kvalitní zvuk naladěný přímo pro daný vůz, který svou kvalitou a výkonem výrazně předčí i příplatkové ozvučení vyšší třídy od Harmann Kardon.
Zobrazit produkty >Skrýt produkty >Fotoreportáž
U dnešní instalace začínáme tím nejnáročnějším a to demontáží palubní desky za účelem jejího odhlučnění. Díky tomu odstraníme veškeré vrzání, skřípání a další zvuky, které vznikají během provozu vozidla. Odhlučněním palubní desky lze také výrazně snížit hluk od motoru.
V první fázi jsme prakticky všechny přístupné oblasti opatřili špičkovým materiálem na bázi polyuretanové pěny Comfortmat Soft Wave Expert, který vyniká excelentní schopností absorpce hluku. Vysoká flexibilita materiálu, který lze ze své tloušťky 15 mm zmáčknout až na 1 mm, umožní bezproblémovou opětovnou montáž palubní desky.
Stejný materiál aplikujeme i na kompletní palubní desku, včetně všech záhybů, prostoru za budíky, apod. Nevynecháme jediné volné místo a při navrácení palubní desky na své místo je oblast chráněna hned dvojitou vrstvou odhlučnění. A jak jsme již zmínili - vysoká flexibilita umožní pohodlné opětovné složení.
Obzvláště jsme se zaměřili na všechny kraje a spoje mezi plastovými díly, které by mohly způsobovat vrzání v důsledku tření jednotlivých plastů. Podobný postup jsme aplikovali i na ostatní plastové díly v interiéru, včetně například středového tunelu. Spousta práce, ale s vynikajícím výsledkem.
Nezapomínáme ani na všechny sloupky a další díly v interiéru vozu, které jsme taktéž opatřili flexibilní pěnou Comfortmat Softwave Expert.
Nyní se už pouštíme do naší standardní činnosti. Vůz jsme důkladně odstrojili a velký pozor jsme si samozřejmě dávali na veškerou elektroniku, která je doslova všude. Co se týče tovární izolace, tak ta je u tohoto vozu součástí čalounění podlahy a gumový zvukově izolační materiál se nachází i na zadních podbězích. Ten nahradíme výrazně účinnějším řešením. Ochrana proti vibracím je řešena pouze částečně na podlaze, dně kufru a na podbězích a dně kufru. To je samozřejmě nedostačující a my se můžeme pustit do práce.
K celkovému odhlučnění vozidla nejvíce přispívá důkladné odhlučnění podlahy, která je kvůli výrazným vibracím a hluku zejména o nízkých frekvencích nejvíce náročná na použití správných materiálů. I proto u balíčku Premium Plus používáme profesionální antivibrační materiál Comfortmat Extreme, který při své tloušťce pouhých 3,5 mm poskytuje akustický ztrátový činitel (MLF) 0,63 jednotek. To z něj dělá nejúčinnější antivibrační materiál na trhu o tloušťce do 4 mm a perfektně se tedy hodí do našich instalací zaměřených na maximální účinnost.
Comfortmat Extreme se skládá ze dvou druhů nově vyvinutých tmelů oddělených hliníkovou folií. Tmel ve spodní vrstvě si po vychladnutí zachová svou pohyblivost a zachytí nízkofrekvenční hluk šířící se po podlaze. První vrstva hliníkové fólie pak odráží část hluku zpět a nepouští jej do interiéru. Poté přichází na řadu bitumenová vrstva, která po zchladnutí na úroveň pokojové teploty zatvrdne a plní roli pevného pancíře. A poslední slovo má vnější fólie. Tento promyšlený mix důkladně odfiltruje vibrace a nízkofrekvenční hluk jako žádný jiný materiál na trhu.
Kvůli svému složení a vysoké účinnosti je nejprve nezbytné materiál nahřát ve speciální peci na 55 stupňů, proto je Extreme určený pouze pro profesionální studia, která se specializují na odhlučnění vozidel. I přes nahřátí je práce s Comfortmat Extreme nejnáročnější ze všech druhů materiálů, jaké máme k dispozici. Schopnosti tohoto antivibračního materiálu jsou však natolik přesvědčivé, že větší fyzická náročnost při aplikaci stojí rozhodně za to.
Prostor pod zadními sedačkami je specifický zejména tím, že je zde obvykle velmi málo místa a není možné aplikovat standardní materiály. Tato oblast však není tak náchylná na vibrace a hluk jako podlaha, proto je mírné snížení účinnosti materiálu možné. Pokud to prostor dovolí, pak obvykle aplikujeme v první vrstvě antivibrační materiál Comfortmat Viper o síle 3 mm a MLF 0,49 jednotek. Viper na svou tloušťku disponuje vysokou účinností a ve výsledku se každý ušetřený milimetr počítá.
Pojďme si k tomuto materiálu napsat více informací. Viper byl po mnoha měsících vývoje představen v roce 2022 s cílem uvést na trh antivibrační materiál s nepřekonatelným poměrem účinnosti a nízké hmotnosti při tloušťce 3 mm. Akustický ztrátový činitel o hodnotě 0,49 jednotek a hmotnost pouhých 3,65 Kg / m² tento cíl s přehledem splnil a přidáno bylo i několik dalších inovací jako extrémní přilnavost, nová hliníková fólie nebo luxusní matný vzhled se vzorem hadí kůže. Výsledkem je špičkový antivibrační materiál, který perfektně doplňuje aktuální produktovou řadu společnosti Comfortmat.
Druhou vrstvu u balíčku Expert Plus tvoří špičkový membránový materiál Comfortmat Titan Lite. Celková tloušťka 7 mm spolu s 3 mm silnou protihlukovou membránou umožňuje zvukovou izolaci až 36 dB, což je momentálně nejvyšší hodnota na trhu pro danou tloušťku materiálu. Titan Lite je vhodný pro odhlučnění podlahy a zadních podběhů, kde nedá žádnému druhu hluku sebemenší šanci.
Titan Lite spolu s Extremem aplikujeme na všechny přístupné oblasti, abychom umožnili izolaci maximálního množství vibrací a hluku. V přední části podlahy se dostáváme až pod palubní desku, díky čemuž důkladně odhlučníme i přední podběhy z vnitřní části vozu, kde je přístup k větší ploše karoserie. Tovární odhlučnění v přední části vozu samozřejmě ponecháváme pro další zvýšení účinku našeho odhlučnění.
Na Comfortmat Titan Lite se podívejme v detailu. Tento materiál nahrazuje díky svému složení hned dvě vrstvy odhlučnění. Spodní část tvoří červená zvukově izolační vrstva o tloušťce 4 mm a na ní můžete vidět protihlukovou membránu o tloušťce 3 mm. Právě membrána mnohonásobně zvyšuje účinnost materiálu a hluk nepropustí do interiéru vozu. Materiál je samozřejmě voděodolný a díky extrémně přilnavé samolepící vrstvě se nemusíte obávat samovolnému odlepení.
Na prostor pod zadními sedačkami i ve druhé vrstvě aplikujeme membránový zvukově izolační materiál se sníženou tloušťkou, avšak nikoliv na úkor účinnosti. Oranžový Comfortmat Raptor s celkovou tloušťkou pouhých 4 mm obsahuje protihlukovou membránu o síle 2 mm, která přispívá ke schopnosti zvukové izolace až 30 dB. Díky uvedeným vlastnostem je Raptor optimálním řešením pro tyto stísněné prostory.
Zavazadlový prostor odhlučňujeme podobným způsobem, protože je nezbytné co nejvíce zamezit všudypřítomným vibracím a hluku od pneumatik pronikat do interiéru. A i proto volíme totožné materiály jako v případě odhlučnění podlahy. Na dno kufru aplikujeme stejný materiál jako pod zadní sedačky, tedy Comfortmat Viper o tloušťce 3 mm a MLF 0,49. Ten nejen absorbuje veškeré vibrace, ale sníží i nízkofrekvenční hluk, který je typický pro tuto oblast.
Na zadní podběhy, které jsou nejvíce zatížené vibracemi i hlukem, aplikujeme v první vrstvě stejně jako na podlahu antivibrační materiál Comfortmat Extreme. Tloušťka 3,5 mm a akustický ztrátový činitel 0,63 jednotek umožní důkladné zamezení veškerých vibrací a nízkofrekvenčního hluku od pneumatik, který je typický pro zadní podběhy. A konečně na blatníky aplikujeme u balíčku taktéž antivibrační materiál Comfortmat Viper.
V druhé vrstvě najdete v zavazadlovém prostoru obvykle tři různé materiály a to ne pouze z estetických důvodů. Každá oblast je zatížena jinak intenzivním hlukem a je nezbytné volit odpovídající materiály. Na dno kufru aplikujeme zpravidla membránový materiál Comfortmat Raptor, který najdete i pod zadními sedačkami. V kufru snad ještě více oceňujeme tloušťku pouhých 4 mm, vysokou flexibilitu a především jistotu bezproblémové instalace čalounění zavazadlového prostoru.
Podívejme se také na Raptor důkladněji. I Raptor patří mezi moderní membránové materiály a nahrazuje tedy 2 vrstvy odhlučnění. Je však ze všech nejtenčí a je tedy složen z 2 mm silné zvukově izolační vrstvy a protihlukové membrány taktéž s tloušťkou 2 mm. Právě membrána dodává tomuto materiálu deklarovanou účinnost až 30 dB, což je při této tloušťce unikátní počin. Samozřejmě i Raptor je zcela voděodolný a můžete jej použít prakticky kamkoliv.
Zadní podběhy opatříme stejným zvukově izolačním materiálem, jaký jsme použili i na odhlučnění podlahy. Comfortmat Titan Lite se vyznačuje při své tloušťce 7 mm rekordní schopností zvukové izolace a kde jinde tento materiál použít, než na zadní podběhy. Nezapomínáme ani na blatníky, na které aplikujeme lehký membránový materiál Comfortmat Integra s účinností 27 dB a velmi nízkou hmotností. Tento materiál využíváme i při odhlučnění dveří, kde ještě více vyniknou jeho vlastnosti.
Dveře odhlučňujeme celkem v 5 vrstvách. Nejprve aplikujeme antivibrační materiál na vnější plech dveří, konkrétně Comfortmat Cobra o tloušťce 2,3 mm. Ten s přehledem zlikviduje vibrace, zamezí pronikání nízkofrekvenčního hluku a zpevní velmi tenký plech dveří. I přes vyšší tloušťku materiál disponuje velmi nízkou hmotností, je samozřejmě voděodolný a má mimo jiné antikorozní vlastnosti.
Druhou vrstvu tvoří zvukově izolační materiál Comfortmat Integra. Ten byl vytvořen zejména pro odhlučnění dveří a je tedy absolutně voděodolný, nehnije, nerozkládá se a ani ve vlhkém prostředí se nikdy neodlepí. Díky své protihlukové membráně je materiál schopen zvukové izolace až 28 dB, přesto si udržuje nízkou hmotnost, která je u odhlučnění dveří důležitá.
U většiny vozidel aplikujeme jako třetí vrstvu opět antivibrační materiál na vnější plech dveří. U nových modelů BMW a několika dalších prémiových automobilek je však na těchto místech pevný a velmi reliéfní ABS plast, na který je zcela zbytečné aplikovat antivibrační materiál. Efekt by byl zanedbatelný a zbytečně bychom navyšovali hmotnost odhlučnění.
A konečně poslední vrstvou je Comfortmat Softwave Expert o tloušťce 15 mm, který jsme již aplikovali i ve druhé vrstvě na střeše. Tato flexibilní pěna s tvarovou pamětí se lepí na plastové čalounění dveří z důvodu zamezení skřípání a vrzání nejen plastů, ale i drátů a dalších komponent uvnitř dveří a dodatečně i sníží hluk této oblasti. Oproti klasické verzi materiálu Soft Wave je tato tyrkysová varianta vyrobena z hustější a účinnější polyuretanové pěny, která odhlučnění dveří posune na ještě vyšší úroveň. Stejný postup volíme i u zadních dveří.
Věnujeme se samozřejmě i pátým dveřím, aby odhlučnění zavazadlového prostoru bylo kompletní. Jako první vrstvu volíme lehký antivibrační materiál Comfortmat Cobra o tloušťce 2,3 mm, který zamezí vibracím a nezatěžuje páté dveře zbytečnou hmotností.
Ze stejného důvodu aplikujeme jako druhou vrstvu ultralehký zvukově izolační materiál Comfortmat Vision, který kromě izolace 15 dB nabídne právě velmi nízkou hmotnost, která je prakticky zanedbatelná.
Poslední vrstvu tvoří již výše několikrát použitý polyuretanový materiál s tvarovou pamětí Comfortmat Soft Wave Expert, který aplikujeme na plastovou výplň dveří. Materiál o tloušťce 15 mm zamezí skřípání plastů a dalším zvukům, které mohou způsobit kabely a další komponenty umístěné na pátých dveřích.
Nezapomínáme ani na kapotu, na kterou v první vrstvě aplikujeme opět lehký antivibrační materiál Comfortmat Cobra. Tím kapotu zpevníme, zamezíme vibracím, které se přenáší do dalších částí vozu a zmizí i typický plechový zvuk při zavření kapoty. Na originální kryt kapoty následně aplikujeme zvukově i tepelně izolační materiál Comfortmat Vision, který sníží hluk motoru a to při zachování původního vzhledu motorového prostoru.
Do vozidel značky BMW instalujeme nejčastěji komponenty od italského výrobce Audison, který nabízí propracované a zvukově velmi povedené řešení. Instalovat tedy budeme nové reproduktory do předních dveří a zadních dveří a subwoofery, které jsou umístěné pod sedačkami řidiče a spolujezdce. Celá instalace je v duchu Plug & Play, tedy bez jakéhokoliv zásahu do původní elektroinstalace vozu. To je umožněno díky totožným konektorům, rozměru i tvaru reproduktorů Audison jako u těch továrních.
Jednotlivé komponenty si ještě blíže představíme. Do předních i zadních dveří budeme instalovat komponentní reproduktory Audison K4M, které mezi širokou nabídkou reproduktorů do BMW vynikají svým povedeným zvukem i poměrně vysokým reálným výkonem. Stejný tvar, velikost i konektory jako u továrních reproduktorů jsou samozřejmostí.
Subwoofery Audison disponují vysokým výkonem 150 W RMS a nadstandardní citlivostí. Díky tomu je možné zapojení i na tovární autorádio, v tomto případě však zapojujeme na výkonný zesilovač. Ten při zapojení v můstku poskytuje výkon 200 W RMS na kanál, což je více než dostatečná hodnota pro subwoofer Audison. Ten vyniká i velmi kvalitním a přesným zvukem, který podtrhne zvuk nového ozvučení.
Důležitou součástí instalace je i osmikanálový zesilovač Audison Forza s integrovaným DSP procesorem. Díky 8 kanálům zvládne dopovat výkonem všechny výše uvedené reproduktory a příjemným bonusem je i špičkový zvuk a kompaktní rozměry, díky kterým zesilovač snadno umístíme do zavazadlového prostoru. Dalším důležitým prvkem je unikátní kabeláž, která umožní zesilovač zapojit na tovární systém bez nutnosti jakékoliv úpravy, stačí zacvaknout konektor a užívat si skvělý zvuk.
Začínáme instalací reproduktorů do předních dveří, které jsou umístěny v plastovém obložení dveří. Díky stejné velikosti, tvaru i reproduktorovému konektoru je instalace snadná a s využitím dostatečně silné tovární kabeláže.
Podobná situace jako u středových reproduktorů nastává i při instalaci výškových reproduktorů Audison s hedvábnou kalotou o průměru 25 mm. Opět můžete počítat se stejným rozměrem, uchycením i konektory a nic tedy nebrání pohodlné a čisté montáži. Vracíme zpět domeček na původní místo v A sloupku a zachováváme samozřejmě původní design interiéru.
Dostáváme se k výměně subwooferů, které najdete pod předními sedačkami. Subwoofery disponují stejným tvarem i kabeláží jako v případě továrních subwooferů, což zajišťuje bezproblémovou instalaci. Po zakrytí originální mřížkou zachováme samozřejmě původní design podlahy.
Středové i výškové reproduktory jsme umístili taktéž na originální pozice v plastovém obložení zadních dveří. Můžeme se tedy konečně pustit do měření a nastavení zvuku.
Nastává nejdůležitější část ozvučení vozu VW Polo a tím je nastavení zvuku. Interiér každého auta má unikátní akustiku a není ideální pro poslech hudby. Proto je nejprve nezbytné změřit pomocí kalibrovaného mikrofonu všechny nežádoucí efekty a překážky, které vznikají po cestě zvuku do našeho ucha. Výslednou ekvalizační křivku každého reproduktoru ovlivňuje spousta faktorů jako je jejich pozice, prostor za reproduktorem, materiál koše reproduktoru, ale i překážky zvuku jako jsou sedačky, středový tunel nebo palubní deska. Měříme tedy postupně frekvenční odezvu každého reproduktoru zvlášť a výsledky následně zapisujeme do programu DSP procesoru.
Na této fotografii jsou zobrazené uložené výsledky měření předních a zadních reproduktorů. Po každém jednotlivém měření, kterých bývá dohromady několik desítek, se upraví v programu DSP procesoru EQ křivka měřeného reproduktoru. Tento postup se opakuje tak dlouho, dokud se nepovede získat lineární odezvu reproduktorů, což umožní jejich přirozený projev. Měření i nastavení všech reproduktorů je časově náročný úkon, ale zároveň se jedná o jedinou cestu k opravdu kvalitnímu a věrnému zvuku.
Po každém měření nastavíme pro konkrétní reproduktor prostorovou korekci ekvalizéru v programu DSP procesoru. Na fotografii můžete vidět výsledné ekvalizační křivky všech reproduktorů dohromady. Všimněte si tedy, že každý z reproduktorů má zcela odlišnou výslednou EQ křivku. Na DSP procesoru nastavíme také časové korekce, pásmové propusti, úrovně, typy filtru a další důležité funkce. To nám umožní, aby ve skladbě vynikl každý detail, který interpret zanechal na nahrávce a hudební scéna se ze dveří přesunula přímo před vás. Výsledkem úspěšného nastavení je věrný zvuk a pocit, že sedíte na živém koncertu přímo před interpretem.
Podobné montážeProhlédněte si podobné realizace z naší montážní dílny
10 let zkušeností
S odhlučněním vozidel jsme jako první v ČR začali již v roce 2013 a od té doby jsme odhlučnili již téměř 1000 vozidel většiny automobilek. Díky tomu jsme získali velké množství nenahraditelných zkušeností, které uplatňujeme i při odhlučnění vašeho vozidla.
Nejúčinnější materiály na trhu
Pracujeme výhradně s nejmoderními materiály ruské společnosti Comfortmat, která představuje současnou světovou špičku v odhlučnění vozidel. S našimi materiály garantujeme nejúčinnější odhlučnění na dnešním trhu.
8 zkušených techniků
Máme stabilní team 8 zkušených techniků, kteří mohou všichni zároveň pracovat na vašem autě. Díky tomu zvládneme většinu montáží odhlučnění během 1 pracovního dne. Auto nám tedy v 8 hodin ráno přistavíte a v 17 hodin odjíždíte.
Moderní montážní dílna
Na naší montážní dílně o rozloze 120 m2 mohou být ve stejnou dobu až 10 vozidel, což nám umožňuje pracovat na několika instalacích denně a zkrátit čekací lhůtu na montáž. Špičkové vybavení dílny zaručuje tu nejlepší péči o váš vůz.
Náhradní vůz VW Golf VII
Po dobu montáže si můžete zapůjčit naše firemní vozidlo Volkswagen Golf VII a využít vůz dle vašich potřeb. Můžete si například udělat na výlet po okolí Brna. Zapůjčení a pohonné hmoty jsou zcela zdarma a platíte pouze za ujeté kilometry.
Záruka na montáž odhlučnění
Špičkové materiály ruské společnosti Comfortmat zaručují stejnou účinnost po celou životnost vozu i při provozu v extrémních teplotách. Proto můžeme poskytnout na naše montáže odhlučnění dvouletou záruku.